تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۰۲۵۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گروه سرمایه‌گذاری‌های چندرشته‌ای بررسی شد

غول‌های بزرگ بورسی

‌می‌متالز - سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر)، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید)، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سرمایه هستند که در گروه سرمایه‌گذاری‌های چندرشته‌ای داد و ستد می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده‌اند، زیرا علاوه بر روند‌های صعودی مناسب به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خوب این شرکت‌ها به نوعی ریسک مدیریت شده‌ای را در ازای خرید آن‌ها می‌پذیریم که به شکل قابل قبولی کمتر از ریسک خرید سایر شرکت‌هاست. اگرچه ریزش ماه‌های اخیر بازار بورس هیچ‌کس را در امان نگذاشته و اغلب نماد‌های بازار را با افت قیمت جدی مواجه کرده است. اما صحبت از اینکه تا چه حد این اصلاح‌های اخیر با سطوح منطقی و عقلانی فاصله دارند نیازمند بررسی و تحلیلی جدی است.

بیایید برای بررسی و مشاهده وضعیت این نمادها، کمی از اطلاعات آماری استفاده کنیم و در انتها نیز با نگاهی بر وضعیت مالی و پرتفوی شرکت‌ها، چشم‌انداز‌های این نماد‌های ارزشمند را بررسی کنیم.

حوزه فعالیت

همان‌طور که می‌دانید در بورس تهران پنج هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری فعال هستند که در حوزه‌ها و صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در ادامه این تحلیل به بررسی جزئیات مهم‌ترین دارایی‌های بورسی هر کدام از این شرکت‌ها خواهیم پرداخت و ارزش روز سهام هرکدام از این شرکت‌ها را نیز گزارش خواهیم کرد.

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های ارزیابی شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه خالص ارزش دارایی‌های این شرکت‌ها است. خالص ارزش دارایی یا به اختصار NAV به معنای مجموع ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیر بورسی منهای ارزش روز بدهی‌های شرکت است. با نگاهی بر مهم‌ترین دارایی‌های شرکت‌ها و بررسی ارزش روز دارایی‌ها (NAV) می‌توان به دریافت روشنی از وضعیت این شرکت‌ها رسید.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در Enigma.ir گزارش ارزش روز دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری چند رشته‌ای به قرار زیر است:

شستا

نماد‌های عمده پرتفوی بورسی «شستا» شامل ۵۷/ ۷۱ درصد سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ۷۵/ ۵۸درصد سرمایه‌گذاری صباتامین، ۱۵/ ۳۵درصد شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، ۶۲/ ۲۴ درصد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۴۱/ ۱۸درصد شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، ۲/ ۸۳ درصد سرمایه ­گذاری سیمان تامین است که مجموع دارایی‌هایش ۱۳۸.۵۹۷ میلیارد تومان است (در اینجا به دلیل کم بودن میزان مالکیت در شرکت‌های دیگر نسبت به این نماد‌ها و تعدد آن‌ها از آوردن نام‌شان خودداری شده است) که دارای بهای تمام شده‌ای در حدود ۱۷.۷۱۴ میلیارد تومان است.

در کنار این پرتفوی بورسی «شستا» دارای پرتفویی خارج از بورس نیز به ارزش تقریبی ۵۱.۴۰۲ میلیارد تومان با بهای تمام شده تقریبی ۳.۶۰۵ میلیارد تومان است که عمده فعالیت‌های این شرکت‌ها در زمینه‌های سرمایه‌گذاری صنعتی، سنگ آهن، انرژی و شرکت ملی نفت­کش هستند.

وغدیر

نماد‌های بورسی «وغدیر» شامل ۶۸/ ۶۷ درصد شرکت گسترس نفت و گاز پارسیان، ۵۷/ ۱۸ درصد پتروشیمی پارس، ۸۱/ ۱۰ درصد سنگ آهن گهرزمین، ۰۵/ ۸ درصد توسعه صنایع بهشهر، ۱۹ درصد داروسازی شهید قاضی، ۸/ ۷ درصد شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، ۲۸/ ۱۷ درصد شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر، ۳۱/ ۲ درصد تامین سرمایه نوین، ۴۴/ ۱۰ درصد موتوژن، ۱۴/ ۱ درصد گروه بهمن و ۴۹/ ۸ درصد شرکت آ. س. پ (و سایرین) به ارزش تقریبی ۱۰۰.۰۴۳ میلیارد تومان با بهای تمام شده تقریبی ۶.۴۷۳ میلیارد تومان است. پرتفوی غیربورسی وغدیر نیز با دارا بودن شرکت‌ها و زیرمجموعه‌هایی در حوزه برق و انرژی، معادن، فلزات و... یکی از بهترین پرتفوهاست که ارزش روز آن در حدود ۴۸.۲۴۵ میلیارد تومان با بهای تمام شده ­ای به رقم ۳.۲۳۷ میلیارد تومان است.

وامید

پرتفوی بورسی «وامید» یکی از متنوع‌ترین پرتفوهاست با ۳۸ درصد معدنی و صنعتی گل‌گهر، ۳۸/ ۳۹ درصد صنعتی معدنی چادرملو، ۰۴/ ۲۶ درصد سنگ آهن گهرزمین، ۸۹ درصد مدیریت انرژی امید تابان هور، ۸۱/ ۶۶ درصد سرمایه‌گذاری بانک سپه، ۲۷/ ۱۵ درصد تامین سرمایه امید، ۵۳/ ۸۶ درصد سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، ۵۱/ ۴۷ درصد کویر تایر و ۸۵/ ۸۳ درصد سیمان هرمزگان (و سایرین) به ارزش روزی به مبلغ ۱۴۹.۴۰۸ میلیارد تومان که بهای تمام شده آن برای شرکت مبلغی در حدود ۸.۳۸۸ میلیارد تومان است.

در کنار این پرتفوی متنوع بورسی، «وامید» نیز با داشتن شرکت‌هایی در حوزه‌های مختلف، دارایی‌هایی در خارج از بورس به ارزش تقریبی ۱۲.۳۸۳ میلیارد تومان با بهای تمام شده حدودی ۱.۸۴۹ میلیارد تومان را داراست.

وصندوق

«وصندوق» نیز مثل «وغدیر» در پرتفوی بورسی خود توجه زیادی به صنایع نفتی کرده است و با دارا بودن پرتفویی به ارزش ۴۶.۶۷۸ میلیارد تومان و بهای تمام شده ۳.۴۳۲ میلیارد تومانی، صاحب ۳۹/ ۲۲ درصد پتروشیمی جم، ۴۲/ ۴ درصد پالایش نفت اصفهان، ۳۶/ ۱۶ درصد پتروشیمی فناوران، ۲۸/ ۴۱ درصد نفت پاسارگاد، ۵۹/ ۵ درصد پتروشیمی نوری، ۵۸/ ۳۷درصد نفت ایرانول، ۸۲/ ۱۰درصد پتروشیمی امیرکبیر، ۳۵/ ۲ درصد نفت سپاهان و ۹۲/ ۱۲ درصد پتروشیمی خارک در حوزه نفت و پتروشیمی، و مالک ۷۹/ ۱ درصد معدنی صنعتی گل‌گهر، ۵۲/ ۱ درصد صنعتی معدنی چادرملو، ۴۹/ ۲۱ درصد سیمان ساوه، ۹۴/ ۸ درصد توسعه صنایع بهشهر، ۰۴/ ۳ درصد ایران‌خودرو، ۱/ ۱ درصد بانک پارسیان، ۱/ ۲ درصد بانک اقتصاد نوین و ۰۱/ ۳۷ درصد ایران‌یاسا تایرورابر (وسایرین) است.

در پرتفوی غیر بورسی خود نیز شرکت‌های با صنایع مختلف از پتروپالایشی گرفته تا فولادی و سرمایه‌گذاری را در خود جای داده است که با بهای تمام شده‌ای در حدود ۲.۴۳۴ میلیارد تومانی، ارزش روزی معادل تقریبی ۳۸.۱۱۲ میلیارد تومان دارد.

وبانک

در پرتفوی بورسی «وبانک» نیز شاهد حضور صنایع مختلفی هستیم که عمده­ مالکیت وبانک در شرکت‌هایی به ترتیب با ارزش دارایی به شرح زیر است:

۲۳/ ۵۰ درصد پتروشیمی شازند، ۸۸/ ۴۴ درصد توسعه صنایع بهشهر، ۴۷/ ۳ درصد ایران ترانسفو، ۸۲/ ۸۷ درصد سرمایه‌گذاری توسعه سیمان، ۲۴/ ۵۹ درصد سرمایه‌گذاری توسعه ملی، ۷۵/ ۳۱ درصد گروه صنعتی بارز، ۰۳/ ۳۴ درصد ملی و کشت وصنعت و دامپروری پارس، ۵۵/ ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران، ۳۱/ ۱۳ درصد سرمایه‌گذاری شفا دارو، ۹۵/ ۱۱ درصد سیمرغ، ۹/ ۱۲درصد دوده صنعتی پارس و ۷۱/ ۱ درصد سرمایه‌گذاری مسکن (و سایرین) جمعا به ارزش روزی معادل ۲۶.۳۱۶ میلیارد تومانی دارد که بهای تمام شده‌اش حدود ۲.۷۳۷ میلیارد تومان است.

پرتفوی غیر بورسی وبانک نیز عمدتا شامل شرکت‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری هستند که ارزش روز آن‌ها ۵.۴۵۷ میلیارد تومان با بهای تمام شده ۱.۳۵۳ میلیارد تومان است.

از نظر بنیادی نیز به‌نظر می‌رسد نماد‌های این گروه با توجه به ارزندگی زیرمجموعه‌هایشان و امکان رشد آن‌ها که دارای پتانسیل‌های خوبی نیز هستند، همگی دارای جذابیت هستند به خصوص در نماد‌های «وغدیر» و «وصندوق» که شاهد پایین بودن نسبت قیمت به دارایی‌ها از میانگین گروه هستیم.

غول‌های بزرگ بورسی

غول‌های بزرگ بورسی

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده