تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۵۱۹
کد خبر: ۲۰۲۵۳۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

توسعه نماد‌های «کرتین‌وال» در ایران

‌می‌متالز - برخلاف سایر مصالح ساختمانی، سیستم نمای کرتین وال نوعی نمای شیشه‌ای است که معمولا از شیشه و پروفیل آلومینیوم است و بیشتر برای ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد، نازک و سبک‌وزن است. این دیوار‌ها سازه‌ای نیستند و تنها می‌توانند وزن خود را حمل کنند، درحالی که بار باد و گرانش را به سازه ساختمان انتقال می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، نمای کرتین وال به‌عنوان یک عایق عمل کرده و علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب به داخل از هدررفت گرمای داخل نیز جلوگیری می‌کند. نمای کرتین وال در تغییرات دمایی، نیروی جنبشی ناشی از نیروی باد مابین طبقات و نیرو‌های لرزه‌ای بسیار مقاوم است و قوی‌ترین سیستمی است که مقاومت قابل اطمینان در برابر هوا و آب را فراهم می‌کند. شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین در زمینه طراحی و اجرای نما‌های ساختمان با مصالح مختلف و براساس فناوری‌های روز فعالیت می‌کند و در این راستا از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است؛ در این شرکت در زمینه طراحی و اجرای نما‌های متفاوت از جمله نمای کامپوزیت، نمای چوب، نمای شیشه، سنگ، درب و پنجره UPVC و آلومینیوم و... برای کلیه کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری و... به فعالیت می‌پردازد. مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین با بیان اینکه نما‌های کرتین وال که با استفاده از آلومینیوم و شیشه ساخته می‌شود، گفت: به دلیل عایق بودن در برابر حرارت، صوت، رطوبت و همچنین مقاومت در برابر آسیب‌های زلزله کاربرد گسترده‌ای در کشور داشته و البته به دلیل سبکی و زیبایی که این نوع نما‌ها دارد، تقاضا برای آن در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته شده است. حسین محمدی‌نیک اظهار کرد: تولیدکنندگان و صنعت‌گران به‌طورمعمول در نیمه اول سال، تولید دارند و در نیمه دوم سال بیشترین فعالیت شرکت‌ها در زمینه گرفتن سفارش‌ها است که البته در سال گذشته، با مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بانکی، تجاری و تحریم‌ها داشتیم میزان سفارش‌ها، به یک‌سوم سال ۱۳۹۷ رسید. وی تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سال گذشته برای اکثر شرکت‌های فعال در این حوزه دردسرآفرین شد، کاهش میزان نقدینگی شرکت‌ها است و این امر موجب شد تامین مواد اولیه با مشکلاتی همراه شود، همچنین با نوسانات نرخ ارز و کاهش یا افزایش غیرمنتظره مواد اولیه، امکان هرگونه تحول و افزایش تولیدی از ما گرفته شد.

کرتین وال‌ها نما‌های بسیار کاربردی هستند

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین بیان کرد: نمای کرتین وال خصوصیات منحصربه‌فردی دارد که شامل عایق بودن در برابر حرارت، صوت و رطوبت بوده، همچنین در بهینه‌سازی دمای محیط بسیار مناسب‌تر از سایر نما‌ها است و اگر از دید فنی و مهندسی این نوع نما‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه این نکته می‌شویم که در صورت استفاده از آن در واقع وزن حاصل از شیشه‌های ساختمانی را بر ساختار ساختمان کاهش می‌دهیم. به همین دلیل است که نمای کرتین وال می‌تواند آسیب‌های ناشی از زلزله را به دلیل از بین بردن وزن اضافی از ساختمان اصلی کاهش دهد. وی افزود: نمای کرتین وال برای نورپردازی‌های نمای بیرونی ساختمان شرایطی را فراهم می‌کند که جلوه بیرونی ساختمان زیباتر دیده شود و به همین دلیل این نوع نما به تنهایی می‌تواند جلوه بسیار زیبایی برای ساختمان ایجاد کند، همچنین امکاناتی دارد که می‌توان آن را با سازه‌های دیگر ساختمانی نیز ترکیب کرد. محمدی تصریح کرد: نمای کرتین وال انواع مختلفی دارند، اما به‌طور کلی به دو دسته بزرگ سیستم فریم‌لس و سیستم درپوش‌دار فیس‌کپ تقسیم می‌شوند. از مزایای استفاده از کرتین وال‎ها در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به کاهش وزن ساختمان، افزایش روشنایی و ارتقای زیبایی ساختمان، کاهش مصرف انرژی و... اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: در مورد این نما تاکید فراوانی بر استفاده از جنس آلومینیوم شده است و دلیل استفاده زیاد از آلومینیوم، زیبایی و قابلیت‌های زیادی است که این فلز به نما می‌دهد. نمای کرتین وال یکی از انواع نما‌های شیشه‌ای ساختمان با سیستم پوشش با سازه خود ایستا است و بهترین نمای شیشه‌ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می‌شود. این نوع نما معمولا از مصالح سبک به‌ویژه ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته می‌شود. مدیرعامل شرکت توسعه صنعت مهرسان نوین تاکید کرد: نما‌های شیشه‌ای انواع مختلفی دارد که شامل کرتین وال، نمای اسپایدر و نمای شیشه‌ای فریم لس است. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان و حذف دیوار‌های ضخیم و ورود سیستم سازه‌های فولادی محدودیت‌های طراحی و اجرای نما برطرف شد و امکان ساخت نمای شیشه‌ای ایجاد شد که با شفاف شدن ساختمان و منحصر به فرد شدن نما مورد استقبال بسیاری از معماران و طراحان خاص قرار گرفت و در حال حاضر شاهد افزایش تقاضا و مصرف این نوع نما در ساختمان‌های شهر هستیم. محمدی بیان کرد: در زمینه تهیه و تولید این نوع نما آنچه دارای اهمیت است، نحوه نصب آن بوده که نصب نمای کرتین وال دارای حساسیت بسیار زیادی است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده