تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۰۲۶۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مشکل اصلی کاهش میزان اشتغال است نه تورم

‌می‌متالز - مدیر «فدرال رزرو» به روشنی اعلام کرده است که او برخلاف برخی از سرمایه‌گذاران، نگران افزایش بالقوه تورم در اواخر سال جاری نیست. به اعتقاد جروم پاول، دلیل خوبی برای این رویکرد وجود دارد: او به شدت نگران کاهش میزان اشتغال است.

به گزارش می‌متالز، اقتصاد ایالات متحده از فوریه ۲۰۲۰ هنوز ۹.۵ میلیون شغل کمتر نسبت به بازه زمانی سال قبل ایجاد کرده است. این امر فشار زیادی را بر بانک مرکزی وارد می‌کند تا سیاست‌های انگیزشی بیشتری برای بهبود این حوزه اتخاذ کند. فدرال رزرو در این هفته باید آخرین تصمیم مهم خود را در این زمینه اعلام کند و همین امر پاول را با چالش جدی مواجه می‌کند: بانک مرکزی وظیفه دارد هم تورم را کنترل کند و هم میزان اشتغال را افزایش دهد. به اعتقاد تحلیل‌گران این موقعیت احتمالا سیاست‌گذاران را مجبور می‌کند در صورت لزوم اجازه می‌دهند تورم از هدف ۲ ٪ بالاتر برود.

تصویب بسته کمک ۱.۹ تریلیون دلاری جو بایدن می‌تواند کمک بسیار موثری در این زمینه باشد. هفته گذشته شرکت‌های هواپیمایی گفتند که آن‌ها در حال لغو مشاغل اضافی هستند. انتظار می‌رود مزایای بیکاری مکمل و چک‌های کمک دولتی، باعث افزایش تقاضا شود و از اشتغال در صنایع درگیر حمایت کند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان، از جمله لاری سامرز وزیر سابق خزانه داری، هشدار داده‌اند که بسته حمایتی بایدن می‌تواند قیمت‌ها را بالاتر ببرد.

این بسته زخم‌های اقتصاد را به طور کامل درمان نخواهد کرد. بسیاری از مشاغل بخش گردشگری، سرگرمی و خرده فروشی هرگز احیا نخواهند شد. محققان دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که تعداد مشاغل کوچک ایجاد شده در مقایسه با ژانویه ۲۰۲۰، ۳۲ ٪ کاهش یافته است. موسسه سیاست اقتصادی با استناد به آخرین گزارش اداره آمار کار، اعلام کرده که به ازای هر ۱۵ کارگر بیکار، فقط ۱۰ شغل تازه ایجاد شده است.

با توجه به ابزار محدودی که در اختیار بانک مرکزی آمریکاست، حل این مشکل ممکن است نیازمند دخالت دوباره کنگره و دولت بایدن باشد. «جانت یلن» وزیر خزانه داریگفته است که لایحه دیگری ارائه خواهد شد که “ایجاد مشاغل از طریق توسعه زیرساخت [و]از طریق سرمایه گذاری در افراد و بخش آموزش را مورد توجه قرار می‌دهد.

در این میان، قانون گذاران نیازمند آن هستند که «فدرال رزرو» پشتیبانی خود برای تحریک بخش اشتغال را ادامه دهد – حتی اگر این اقدامات منجر به افزایش نگرانی‌های تورمی در بازار‌های مالی شود.

 

منبع: روزنامه اینترنتی فراز 

عناوین برگزیده