تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۰۲۷۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه ۳ صنعت بزرگ کشور با راه اندازی نورد گرم ۲ فولاد مبارکه

‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی در ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته شده، در ادامه طرح‌های توسعه‌ای خود پروژه نورد گرم ۲ را دست اقدام دارد که با راه اندازی آن ضمن افزایش ظرفیت تولید ورق گرم به ۷.۲میلیون تن، زمینه برای توسعه و بروز رسانی ۳ صنعت بزرگ کشور یعنی خودروسازی، نفت و گاز و کشتی سازی فراهم خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا که در افق چشم انداز خود برای سال ۱۴۰۴ تولید ۲۵ میلیون تن فولاد را پیش بینی کرده، طی سال‌های ۹۷ و ۹۹ توانسته میزان تولید فولاد خود را به میزان ۶ درصد افزایش دهد. همچنین دو سال اخیر ۱۷ محصول تولیدی در سبد محصولات خود داشته است.

این شرکت یکی از پایه‌های اصلی در صنعت و اقتصاد کشور به شمار آمده و سهم یک درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است؛ همچنین سهم فولادمبارکه در تولید ناخالص بخش صنعت ۵ درصد است.

همانگونه که در ابتدای گزارش اشاره شد، یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت فولاد مبارکه تلاش برای راه اندازی پروژه نورد گرم ۲ با ظرفیت ۴.۲میلیون تن تولید ورق گرم است که منجر به افزایش کل تولید ورق گرم این فولاد ساز بزرگ به بالای ۷ میلیون تن خواهد شد. در واقع تولید محصولات خاص در این واحد فولادسازی اثرات بسیار مثبتی بر توسعه صنعت و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و مطابق با استاندارد‌های جهانی خواهد داشت.

از اهمیت و اهداف از اجرای این پروژه می‌توان به تکمیل زنجیره تولید فولاد و جلوگیری از خام فروشی، تکمیل سبد محصولات فولادی تخت، پاسخگویی به نیاز صنایع نفت و گاز، خودرو، لوله سازی و ... برای تولید محصولات خاص اشاره کرد.

در اینجا بهتر است نیم نگاهی به امتیازات خط نورد گرم ۲ شرکت فولاد مبارکه برای صنایع بزرگ کشور همچون خودروسازی، نفت و گاز و کشتی سازی داشته باشیم.

همانگونه که می‌دانید، در حال حاضر در صنایع پیشرفته خودروسازی درصد وزنی فولاد‌های دو فازی مورد استفاده در خودرو بالغ بر ۷۵ درصد است، اما صنایع خودروسازی ایران از این نوع از ورق فولادی به دلیل عدم تولید استفاده نمی‌کنند. از مزایای این محصول استحکام بالا، جذب کننده انرژی و وزن پایین است که کمک شایانی به حفظ جان سرنشینان و کاهش مصرف سوخت می‌کند. شرکت فولاد مبارکه با کلید زدن پروژه نورد گرم ۲ این نوید را به صنعت خودرو کشور داده است که امکان تولید این نوع از ورق‌های فولادی در ایران میسر خواهد شد. همچنین یکی دیگر از محصولات فولادی که در کشور امکان تولید آن وجود ندارد، گرید‌های APIX ۸۰ است که در صنعت نفت و گاز به کار می‌رود. در نتیجه یکی از مزایای راه اندازی خط نورد گرم در فولاد تولید این محصول جدید برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور خواهد بود تا در نهایت کشور جهت توسعه‌های ملی در نفت و گاز از آن استفاده کند. از دیگر مزایای راه اندازی خط نورد گرم ۲ فولاد مبارکه کم به توسعه در صنعت کشتی سازی ایران است.

لازم به ذکر است در سال جاری هزینه‌ای بالغ بر ۷۰۰میلیون یورو صرف واردات ورق به کشور شده است و در صورتی که ایران نتواند خود را با تکنولوژی روز دنیا در جهت تولید انواع ورق‌های خاص همگام سازد از دنیا و بازار جهانی دور خواهد ماند. در اینجاست که اهمیت پروژه نورد گرم ۲ شرکت فولاد مبارکه بر همگان مشخص می‌شود. چراکه این طرح بر پایه تکنولوژی‌های جدید نسل چهارم بنا شده و این شرکت با دستیابی به آخرین دانش و تکنولوژی روز دنیا در صنعت فولاد (طرح تحول دیجیتال) می‌تواند انقلاب و تحول بزرگی در صنابع مختلف کشور از جمله فولاد ایجاد کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده