تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۰۲۸۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امسال ۳۰ معدن غیرفعال در آذربایجان غربی به مدار تولید بازگشته است

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: با همکاری کارگروه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس، ۳۰ معدن غیرفعال با تمهیدات صورت گرفته طی سال جاری به مدار تولید بازگشته است.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا بابایی روز سه شنبه افزود: امسال همچنین در راستای جلوگیری از بروز مشکل تولید در معادن آذربایجان غربی، همه معادن دارای مجوز اعم از معادن دارای پروانه اکتشاف، گواهینامه کشف و پروانه بهره برداری پایش و مشکلات آنان احصا شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا، ۱۰۵ فقره پرونده دارای مشکل با حضور مسوولان مربوطه مطرح و تصمیم لازم برای رفع موانع تولید در حوزه معدن آذربایجان غربی عملیاتی شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: طی سال جاری بیش از هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان وصول شد که ۲۹۶ درصد نسبت به سال گذشته و ۷۳۴ نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشت.

بابایی از احداث راه ارتباطی معادن منطقه اوزون دره – گرده بردان در شهرستان مهاباد طی سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این راه ارتباطی به طول پنج کیلومتر به اتمام رسیده و در آستانه افتتاح قرار دارد.

وی جلوگیری از خام فروشی را از جمله مهمترین برنامه‌های حوزه مدیریت معادن آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: در این راستا عملیات احداث واحد کنسانتره سنگ آهن در معدن سنگ آهن قالوشیخان بوکان با مشارکت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی و همچنین عملیات احداث ۲ واحد سنگبری در شمال و جنوب استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز و احداث واحد‌های سنگبری بزرگ مقیاس در شمال و جنوب استان توسط ایمیدرو و احداث شهرک سنگ در شهرستان ارومیه با مشارکت بخش خصوصی و ایمیدرو پیگیری شد.

وی بیان کرد: عملیات اکتشاف ۲ پهنه اکتشافی مس سیه چشمه چالدران و تکاب – سونگون، امسال به اتمام رسید و پیش بینی می‌شود در صورت تکمیل عملیات اکتشاف در این ۲ پهنه محدوده‌های معدنی بسیار پراهمیتی برای مواد معدنی طلا، نقره، مس، کرومیت، سنگ آهن و منگنز شروع به فعالیت کند.

 در حال حاضر، ۴۸۹ معدن در آذربایجان غربی وجود دارد که ذخیره قطعی آنها، یک میلیون و ٢٢١ هزار و ۶۵۷ تُن است.

از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۷۵ درصد شامل ۵۱ نوع در آذربایجان غربی وجود دارد.

هم اکنون برای بیش از پنج هزار نفر به صورت مستقیم در بخش معدن استان اشتغال فراهم شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

عناوین برگزیده