تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۰۲۹۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل گروه معدنی متما مطرح کرد:

عدم سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف، تهدیدی جدی برای صنایع معدنی

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه معدنی متما گفت: ایران از نظر ذخایر زیرزمینی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و توسعه استخراج، بهره‌برداری صرفا از ذخایر سطحی انجام می‌گیرد و ذخایر زیرزمینی مغفول مانده‌اند.

به گزارش می‌متالز، سجاد غرقی اظهار داشت: صنایع معدنی در کشور نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اکتشاف و استخراج دارد و ذخایر قطعی صنایع معدنی تنها تا ۲۰ سال آینده پاسگوی نیاز این حوزه خواهند بود. چنانچه سرمایه‌گذاری درستی در این حوزه انجام نشود، بازدهی و میزان ذخایر در کشور نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به ارزان‌فروشی محصولات سنگ‌آهنی و به دنبال آن عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه، این ذخایر دوام چندانی نخواهند داشت و حتی با توسعه صنایع پایین‌‎دستی و ذوب ممکن است زمان اتمام ذخایر زودتر از ۲۰ سال فرا برسد. طبق آماری که اخیرا اعلام شده، ایران با افزایش ۵۰۰ میلیون تنی ذخیره سنگ‌آهن طی یکی دو سال اخیر نزدیک به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ‌آهن دارد. اگر هر سال با توجه به وضعیت موجود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن مصرف کنیم، تا ۳۰ سال آینده ذخایر سنگ‌آهن در کشور تمام می‌شود.

لزوم تدوین طرحی جامع برای ذخایر زیرزمینی

مدیرعامل گروه معدنی ممتا خاطرنشان کرد: با توجه به روند سرمایه‌گذاری در حوزه معادن، ذخایر سطحی معدنی در کمتر از یک دهه آینده به ذخایر زیرزمینی تبدیل می‌شود که این ذخایر در عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری قرار گرفته دارند. با این حال سیاست‌های به کار گرفته شده در این حوزه به شدت ضعیف است که نمونه‌های بارز آن وضع عوارض صادرات و قیمت‌گذاری‌های نامطلوب بوده که خود تهدیدی بزرگ در این زمینه به شمار می‌رود.

غرقی بیان کرد: با توجه به اینکه ذخایر سطحی معدنی در کشور به زودی تمام خواهد شد و به سمت ذخایر زیرزمینی می‌رویم، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و تجهیزات پیشرفته در حوزه اکتشاف و استخراج هستیم؛ و توسعه در خصوص ذخایر زیرزمینی به بررسی دقیق و سرمایه‌گذاری جدی و طرحی جامع در این حوزه نیاز دارد. برای آنکه ذخایر تحت‌الارضی به معادن قابل بهره‌برداری تبدیل شوند، باید تکنولوژی به کار گرفته شده به روز باشد و انتقال دانش انجام شود که این امر بدون طرح مدون در حوزه معدن امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: ذخایر معدنی زیرزمینی کشور زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید که هزینه و سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. در غیر این صورت، منابع زیرزمینی معادن کشور همچنان بدون استفاده باقی خواهند ماند. پس درنتیجه تهدید اصلی، عدم استفاده ازتکنولوژی به روزشده در بحث استخراج و اکتشاف ذخایر زیرزمینی است. اما به دلیل سرکوب قیمتی سنگ‌آهن که منجر به برداشت ذخایر آماده و سطحی شده، سرمایه‌گذاری در بخش ذخایر زیرزمینی تقریبا متوقف شده است.

ظرفیت تولیدی متما به ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید

مدیرعامل گروه معدنی متما در خصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۰ این شرکت تاکید کرد: ظرفیت تولیدی این گروه صنعتی نزدیک به ۳۶۰ هزار تن در سال است که این شرکت در نظر دارد تا سال ۱۴۰۱ این میزان را به ۸۰۰ هزار تن برساند. همچنین توسعه‌ی اکتشافات در خصوص سایرکانی‌های فلزی مانند سرب، روی و مس در دستور کار این شرکت قرار دارد. همچنین در نظر گرفته‌ایم اکتشافات سنگ‌آهن را نیز به اعماق بیش از ۲۰۰ متر توسعه دهیم.

غرقی در پایان ابراز کرد: قیمت‌گذاری‌های موجود در این حوزه درواقع سرکوبی بوده که کاملا نامناسب است. به طوری که طبق گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محصولات سنگ‌آهن ۳۵ درصد ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی به واحد‌های مصرف‌کننده داخلی فروخته می‌شود. این یعنی مشکلات عمده معدنکاران سنگ‌آهن ارزان‌فروشی و سرکوب دستوری قیمت آن است و حتی اگر سرمایه‌گذاری در بخش هماتیتی نیز انجام شود، بازخورد و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده