تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۰۲۹۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کیوان کاشفی در شورای گفت‌وگوی کرمانشاه

شرایط برای ارتقای جایگاه کرمانشاه در شاخص کسب و کار مهیاست

‌می‌متالز - کیوان کاشفی، شرایط را برای بهبود و ارتقای جایگاه کرمانشاه در شاخص کسب و کار مهیا دانست و تلاش مسوولان استانی برای تحقق این هدف را خواستار شد.

به گزارش می‌متالز، جلسه شصت و پنجم شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه با محوریت بررسی وضعیت فضای کسب و کار استان و راهکار‌های بهبود آن برگزار شد.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در این جلسه با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار استان کرمانشاه، گفت: هم اکنون از نظر شاخص فضای کسب و کار اختلاف زیادی با میانگین کشور و حتی ۱۰ استان برتر نداریم.

او معتقد است، اگر مقداری تلاش کنیم و چند شاخص مهم و اثرگذار در فضای کسب و کار کرمانشاه را بهبود ببخشیم، می‌توانیم به راحتی به میانگین کشور برسیم و از جایگاه نامناسب کنونی فاصله بگیریم.

رئیس اتاق کرمانشاه با اشاره به احصا مواردی که در استان کرمانشاه اثرگذاری بیشتری بر شاخص فضای کسب و کار دارد و می‌توان آن‌ها را در داخل استان اصلاح کرد، یادآور شد: اگر بر بهبود این شاخص‌ها تمرکز کنیم می‌توانیم در سال ۱۴۰۰ شاهد بهبود قابل توجه شاخص فضای کسب و کار استان باشیم.

کاشفی تاکید کرد: تا کنون بسیاری از این شاخص‌ها را در جلسات متعدد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانیم آن‌ها را حل و فصل کنیم.

او در ادامه از برگزاری ۶۵ جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمانشاه خبر داد که ۱۰ جلسه آن مربوط به سال ۱۳۹۹ بوده و عنوان کرد: در جلسات سال جاری چهار مصوبه ملی داشتیم که دو مورد آن در شورای گفت و گوی ملی و کمیته ماده ۱۲ رفع قوانین مخل مصوب شد و دو مورد دیگر در مرحله کار کارشناسی بیشتر است.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه بر آن تاکید کرد لزوم راه‌اندازی مرکز HSE در مرز‌های استان خصوصا مرز پرویزخان بود و افزود: با توجه به حوادثی که اخیرا در مرز‌های افغانستان رخ داد ایجاد چنین مراکزی برای جلوگیری از بروز بحران در مرز‌های استان ضروری است.

کاشفی بهترین نقطه برای ایجاد این مرکز را مرز پرویزخان خصوصا منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد و افزود: برای این مرکز بخش‌هایی مانند آمبولانس، آتش نشانی و ... در نظر گرفته شده است.

تنها راه جذب سرمایه گذار بهبود فضای کسب و کار است

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز در ادامه این جلسه گفت: اگر خواهان جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان استان هستیم باید تلاش کنیم موانع برداشته و فضای کسب و کار استان بهبود یابد.

او با بیان اینکه فضای کسب و کار با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال رابطه مستقیم دارد، اظهار کرد: اگر فضای کسب و کار در استانی خوب باشد، شاهد ورود سرمایه گذاران و به تبع آن ایجاد اشتغال هستیم و عکس آن نیز صادق است.

او افزود: بر این اساس اگر خواهان جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان استان هستیم باید تلاش کنیم موانع برداشته و فضای کسب و کار استان بهبود یابد. نمی‌توان در شرایطی که فضای کسب و کار مناسب نیست انتظار ورود سرمایه گذاران به استان را داشت.

او با بیان اینکه باید برای بهبود فضای کسب و کار استان بیشتر تلاش کنیم، عنوان کرد: اگر چه حرکت‌های خوبی برای بهبود فضای کسب و کار استان آغاز شده، اما در مجموع در این شاخص جایگاه مناسبی نداریم.

بازوند با تاکید بر سهل گیری امور سرمایه گذاران، گفت: در مجموع برداشت این است که در استان با سرمایه گذاران سخت گیرانه برخورد می‌شود که باید این رویه تغییر کند.

او عنوان کرد: البته باید به این مهم هم توجه داشت که بهبود فضای کسب و کار تنها بر عهده دولت و مدیران دولتی نیست و قوای دیگر و فضای عمومی جامعه و... نیز در این زمینه دخیل هستند و به یک کار جمعی نیاز است.

استاندار کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه مدیران باید ریسک پذیر باشند، گفت: رییس قوه قضاییه نیز اعلام کرد که از مدیران شجاع و ریسک پذیری که در راستای ایجاد اشتغال عمل می‌کنند حمایت خواهیم کرد. اگر دغدغه توسعه و ایجاد اشتغال داریم باید ریسک پذیر باشیم، هر چند از مجموعه بازرسی و دیوان محاسبات نیز توقع داریم کمتر سخت گیری کنند و بیشتر حکم مشاور برای مدیران داشته باشند.

بازوند با بیان اینکه تا آخرین روز مسوولیت باید با تمام توان در خدمت مردم باشیم، گفت: نباید با این تصور که سال آینده سال آخر فعالیت این دولت است در انجام امور کوتاهی کنیم. تا روزی که هستیم مقابل مردم مسوولیم و باید مسوولیتمان را در شرایط خوبی به مدیران بعدی تحویل دهیم.

حرکت خوبی برای بهبود فضای کسب و کار استان آغاز شده است

هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز از حرکت خوبی که برای بهبود فضای کسب و کار کرمانشاه آغاز شده یاد کرد و افزود: نمود این فعالیت‌ها را در احیا واحد‌های راکد، جذب سرمایه گذار خصوصا سرمایه گذار خارجی و ... شاهدیم.

او همکاری همه بخش‌های مختلف برای بهبود فضای کسب و کار را ضروری دانست و عنوان کرد: اصلاح این فضا فقط در اختیار دولت نیست و به همراهی تک تک بخش‌های دیگر، بخش خصوصی، مردم و ... نیاز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه همکاری بیشتر مدیران دستگاه‌های دولتی را نیز برای بهبود فضای کسب و کار ضروری دانست.

کرمانشاه در رتبه ۲۲ فضای کسب و کار کشور قرار دارد

امیر حمزه حیدریان، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته وضعیت فضای کسب و کار کشور توسط اتاق بازرگانی ایران، استان کرمانشاه در جایگاه ۲۲ کشور قرار دارد، عنوان کرد: عدد شاخص فضای کسب و کار کشور ۵.۹۳ و این عدد برای کرمانشاه ۶.۱۲ است.

او ادامه داد: وضعیت رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه در فصل قبل یعنی تابستان سال ۱۳۹۹ جایگاه ۲۴ کشور و در مدت مشابه سال قبل یعنی پاییز ۱۳۹۸ رتبه نیز رتبه ۲۴ بوده است.

به گفته او در برخی ایام مانند زمستان سال ۱۳۹۸ هم کرمانشاه جایگاه ۱۷ کشور را کسب کرد و بالاتر از میانگین کشور قرار داشت.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه یادآور شد: فضای کسب و کار بر اساس ۲۸ شاخص ارزیابی می‌شود که کرمانشاه در یازده شاخص وضعیت بهتر از کشور و در ۱۷ شاخض وضعیت بدتر از کشور داشته است.

حیدریان همچنین از ثبت ۴۵۱۸ درخواست سرمایه گذاری در سامانه پنجره واحد استان از شهریور سال گذشته تا کنون خبر داد که ۲۷۴۵ مورد آن مورد پذیرش قرار گرفته است.

او تاکید کرد: امسال نیز ۳۱۶۷ درخواست سرمایه گذاری به ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی بیش از ۳۷ هزار نفر داشتیم.

او تعداد درخواست سرمایه‌گذاری‌های خارجی استان از سال ۱۳۹۶ تا کنون را نیز هفت مورد اعلام کرد.

رسیدن به میانگین کشور در شاخص فضای کسب و کار دشوار نیست

بیژن رضایی، مسوول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به شاخص‌هایی که کرمانشاه در آن‌ها وضعیت نامناسب تری نسبت به کشور دارد، اظهار کرد: رویه‌های سخت گیرانه اداره کار و تامین اجتماعی، رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات، دشواری تامین منابع مالی از بانک ها، ضعف دستگاه‌ها در رسیدگی به شکایات، موانع اداری برای کسب مجوز شروع کسب و کار، برداشت سلیقه‌ای از قوانین و مقررات و ... از مهمترین این موارد است.

اوخاطرنشان کرد: اصلاح این موارد که بسیاری از آن‌ها می‌تواند در داخل استان صورت بگیرد می‌تواند به ارتقا رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه کمک کند.

اومعتقد است اگر عدد شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه فقط ۰.۲ بهبود یابد به جایگاه ۲۰ کشور، اگر ۰.۳ بهبود یابد به جایگاه ۱۲ کشور و اگر ۰.۴ بهبود یابد به جایکاه ۱۰ کشور خواهیم رسید.

همه جزئیات مرکز HSE مرز پرویز خان

میرانی مشاور اتاق کرمانشاه نیز در پایان این جلسه از اهمیت راه اندازی مرکز HSE در مرز پرویزخان یاد کرد و افزود: مرز پرویزخان به جهت تراکم زیاد خودروها، تخلیه و بارگیری سنتی، وجود مخازن مازوت در نزدیکی مرز و ... مناسب‌ترین نقطه برای احداث این مرکز دیده شده است.

او ادامه داد: برای این مرکز بخش‌های مختلفی در زمینه بهداشت، پدافند غیرعامل، ایمنی، آموزش، آتشنشانی و ... دیده شده که آتشنشانی مهمترین قسمت آن است.

به گفته میرانی، وجود یک درمانگاه نیز برای این مرکز ضروری است.

مشاور اتاق رمانشاه مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز برای ایجاد این مرکز را نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان برآورد کرد که ۳۲ نفر نیز در آن مشغول به کار می‌شوند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده