تاریخ: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۶
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۰۳۰۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طلا در مسیر افزایش قیمت گام برداشت

‌می‌متالز - طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی افزایش یافت و دومین افزایش هفتگی متوالی را به ثبت رساند که نشان می‌دهد سرمایه گذاران در حال وفق یافتن با رشد ارزش دلار و افزایش بازده اوراق قرضه به عنوان یک استاندارد جدید در فضای تورم بالاتر هستند.

به گزارش می‌متالز، بهای هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات بازار آمریکا با ۹ دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷۴۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

طلا برای کل هفته ۱.۳ درصد افزایش یافت و به روند افزایشی هفته گذشته ادامه داد. این فلز ارزشمند هفته گذشته در حالی افزایش یافت که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله روز پنج شنبه به بالای ۱.۷ درصد افزایش یافت که بالاترین رکورد در ۱۳ ماه گذشته بود و شاخص دلار روز جمعه به سطح کلیدی ۹۲ واحد صعود کرد. تحولات مذکور پیش از این برای طلا منفی بودند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در نیویورک، اظهار کرد: چند ماه آینده در شناسایی عوامل اصلی تأثیرگذار بر قیمت طلا بسیار حساس خواهد بود. وال استریت به ریزش بازار اوراق قرضه و افت اخیر سهام فناوری متمرکز مانده است. طلا دوباره توجه برخی از سرمایه گذاران را جلب کرده است، زیرا بازده اوراق خزانه در نهایت واکنش بانک مرکزی آمریکا برای کنترل آن را در پی خواهد داشت. اگر سهام فناوری نتواند بهبود پیدا کند، شاخص اس اند پی ۵۰۰ نمی‌تواند بالاتر صعود کند و هر گونه تردید در این معاملات باعث هجوم سرمایه گذاران به سمت طلا خواهد شد.

ابهامات سرمایه گذاران هفته گذشته پس از اینکه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از نشست سیاست پولی بانک مرکزی حاضر نشد به خرید بیشتر اوراق قرضه اشاره کند، افزایش پیدا کرد. افزایش بازده اوراق قرضه از ابتدای سال میلادی جاری روند صعودی دارایی‌های پرریسک را محدود کرده است.

پاول گفت: نرخ بیکاری آمریکا احتمالاً از ۶.۲ درصد فوریه کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که در برابر انتظارات برای رشد ۶.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی، تورم امسال ۲.۴ درصد رشد می‌کند. اما این وضعیت همچنان برای افزایش نرخ‌های بهره کافی نیست.

افزایش بازده اوراق قرضه مانعی برای افزایش قیمت طلا بود و باعث شد این فلز ارزشمند از رکورد حدود ۲۱۰۰ دلار در اوت، ۱۷ درصد سقوط کند. هر گونه اشاره بانک مرکزی آمریکا به افزایش خرید اوراق قرضه در ماه‌های آینده می‌تواند رشد بازده اوراق قرضه را مهار کرده و باعث صعود قیمت طلا شود.

طلا در چند دهه گذشته بهترین حافظ سرمایه در برابر نگرانی‌های تورمی بوده است، اما در ماه‌های اخیر نتوانست به عنوان دارایی محبوب سرمایه گذاران عملکرد قابل توجهی داشته باشد، زیرا بانک‌های سرمایه گذاری، صندوق‌های پوشش ریسک و سایر بازیگران بازار به فروش این فلز ارزشمند پرداخته و بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا را بالا بردند.

بر اساس گزارش اینوستینگ، بازده اوراق قرضه با این استدلال که احیای اقتصادی در ماه‌های آینده می‌تواند فراتر از انتظارات بانک مرکزی آمریکا باشد، رشد کرده و باعث رشد تورم شده است. دلار که معمولاً در فضای تشدید نگرانی‌های تورمی نزول می‌کند، این بار با منطق مشابه احیای اقتصادی سریع، افزایش پیدا کرده است. جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره موقعیتش به عنوان دارایی امن را تقویت کرده است و باعث افزایش قرارداد‌های خرید دلار شده که به نوبه خود رشد قیمت طلا را محدود کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده