تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۰۸۲۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهادر بیژنی تشریح کرد؛

جزئیات طرح اعطای اقامت ۵ ساله سرمایه گذاران خارجی که به بورس می‌آیند

‌می‌متالز - مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، جزئیات طرح اعطای اقامت ۵ ساله به سرمایه گذاران خارجی را که اقدام به خرید سهام، اوراق یا واحد‌های صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور می‌کنند، تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، بهادار بیژنی با اشاره به شیوه‌نامه اعطای مجوز اقامت ۵ ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی و مستندات قانونی آن گفت: این مصوبه اگرچه از پیشینه قانونی برخوردار و پیش از این از تصویب هیات وزیران گذشته بود، اما اشاره صریحی به فعالیت در بازار سرمایه و خرید سهام نکرده بود که نخستین بار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با سخنگوی دولت در بسته پیشنهادی دهگانه تحت عنوان ۷+۳ به صراحت بر آن تاکید و موضوع آن را رسانه‌ای کرد.

وی افزود: پیش از این در چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی و طی مصوبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ هیات وزیران مقرر شده بود برای تشویق سپرده گذاری و سرمایه گذاری تصمیماتی گرفته شود؛ لذا سلسله جلساتی با حضور مسوولان وزارت کشور، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مرکزی و دیگر نهاد‌های مرتبط برگزار و نهایتا منجر به تصویب شیوه نامه اعطای مجوز اقامت ۵ ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی شد.

بیژنی توضیح داد: بر این اساس، افرادی که حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارز‌های دیگر در بازار سرمایه کشور سرمایه گذاری کنند، به همراه همسر، فرزندان پسر کمتر از ۱۸ سال و دختر مجرد و پدر و مادر (حداکثر به تعداد پنج نفر)، مجوز اقامت دریافت خواهند کرد.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل افزود: در صورتی که تعداد افراد بیش از پنج نفر باشد، متقاضی باید به ازای هر نفر، مبلغ ۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارز‌های دیگر مورد قبول بانک مرکزی سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری کند.

بیژنی در خصوص نحوه اقدام سرمایه گذاران برای دریافت مجوز اقامت اظهار داشت: افراد متقاضی با توجه به ضوابطی که در شیوه نامه اعطای مجوز اقامت ۵ ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی آمده می‌توانند از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اقدام و مجوز اقامت دریافت کنند.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل در پایان اظهار داشت: از آنجا که بین المللی شدن بازار سرمایه یکی از مهمترین مواردی است که در دستور کار سازمان بورس است و این سازمان برای سرمایه گذاری خارجی اهمیت زیادی قایل است، طبیعتا این مصوبه قابل تمدید نیز خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده