تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۳
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۰۸۳۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رییس انجمن فولاد:

ادعای گم شدن ۳ میلیون تن فولاد «قابل احراز» نیست

‌می‌متالز - رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگرچه در مقایسه بین مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) و تولید کل محصولات فولادی برای یک سال، اختلاف حدود سه میلیون تن مشهود است، اما موضوع گم شدن یا قاچاق این مقدار محصول میانی، قابل احراز نیست.

به گزارش می‌متالز، «بهرام سبحانی» در زمینه ادعای مطرح شده درخصوص گم شدن سه میلیون تن فولاد افزود: آمار صادرات یک‌ساله (از یکم فروردین تا ۲۹ اسفند) اعلامی توسط گمرکات را نمی‌توان به تولید همان دوره نسبت داد، زیرا کالایی که در سه ماهه نخست هر سال از گمرکات کشور صادر می‌شود، مربوط به تولیدات سال قبل است.

وی ادامه‌داد: همواره در هر مقطع زمانی، بخشی از محصولات میانی خریداری‌شده توسط واحد‌های نورد به‌عنوان کالای در جریان تولید در طول خط تولید و انبار مواد اولیه موجود است که در آمار تولید شمش و اسلب منظور می‌شود، اما، چون هنوز به محصول نهایی قابل فروش تبدیل نشده در آمار محصول نهایی نمی‌آید.

سبحانی اظهار داشت: با توجه به کثرت واحد‌های نورد، حجم شمش و اسلب ذخیره شده در انبار مواد اولیه واحد‌های نورد قابل توجه است.

وی بیان‌داشت: از آنجایی که آمار ارائه شده توسط انجمن فولاد از شرکت‌های تولیدی دریافت می‌شود و تعدادی از شرکت‌های خودمصرفی در هر مقطع مقداری شمش تولیدی را هنوز به محصول تبدیل نکرده‌اند، این مقدار شمش تولیدی در آمار محصول نهایی منظور نمی‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان‌کرد: باتوجه به توضیحات فوق بدیهی است که بین میزان مصرف ظاهری فولاد میانی و حجم تولید محصولات فولادی، مغایرت‌هایی وجود داشته باشد.

به تازگی ادعایی مطرح شده است مبنی بر اینکه سرنوشت سه میلیون تن فولاد در زنجیره تولید و صادرات نامشخص است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده