تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۵۸۲
کد خبر: ۲۰۸۵۰۸
سرویس خبر : انرژی
نخعی مطرح کرد

راهکاری مقابله با بحران برق/از بروزرسانی خطوط انتقال تا بهره‌برداری از انرژی‌های هسته‌ای

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس، برقراری تناسب میان خطوط انتقال با ظرفیت تولیدی، تکمیل فرآیند تولید، افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود، اصلاح الگوی مصرف، تولید برق از طریق انرژی‌های غیرفسیلی و بهره‌برداری بیشتر از انرژی‌های هسته‌ای را ازجمله راهکار‌های جلوگیری از بحران برق عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی نخعی به راهکار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود برای جلوگیری از بحران برق اشاره کرد و گفت: اگرچه اقدامات خوبی در کشور برای تولید برق انجام شده، اما بسیاری از خاموشی‌ها به‌دلیل عدم تناسب ظرفیت خطوط انتقال با ظرفیت تولیدی است بنابراین یکی از مشکلات اصلی خطوط انتقال است چراکه نتوانستیم ظرفیت آن‌ها را متناسب با ظرفیت تولید ارتقاء دهیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از نیروگاه‌ها به اندازه ظرفیت واقعی خود تولید ندارند، ادامه داد: مثلا هنوز سیکل بخار بسیاری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تکمیل نشده لذا تکمیل فرآیند تولید با هدف افزایش راندمان بهره‌وری و حداکثر کردن فرآیند تولید ضروری است.

وی جانمایی غلط نیروگاهی در کشور را یکی دیگر از علل کمبود برق در کشور دانست، گفت: نیروگاه‌های آبی برای تولید برق به اندازه ظرفیت خود، نیازمند آب کافی هستند، اما بسیاری از آن‌ها به لحاظ جغرافیایی در نقاطی احداث شده‌اند که آب به اندازه کافی در آن منطقه وجود ندارد بنابراین افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود موضوعی است که باید به آن توجه کنیم.

نخعی راهکار دیگر جلوگیری از مواجه شدن با بحران برق را اصلاح الگوی مصرف دانست و افزود: باید در حوزه مصرف نیز با یک سری اقدامات کارشناسی، علمی و بین بخشی میان دستگاه و صد البته فرهنگ‌سازی مصرف را پایین آورد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تولید برق از طریق انرژی‌های غیرفسیلی راه دیگری برای افزایش تولید برق و مقابله با بحران است، اظهار کرد: مطابق قانون برنامه ششم دولت مکلف شده بخشی از برق مصرفی کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند، اما علیرغم برداشتن قدم‌های خوبی در این مسیر، کار در ادامه به حال خود رها شد و اکنون در این بین بخش خصوصی نیز سرگردان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: بهره‌برداری بیشتر از انرژی هسته‌ای راهکار دیگری برای مقابل با بحران برق است در حالی که کشوری مانند فرانسه ۷۰ درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند، اما ایران تولید برق هسته‌ای کمی دارد لذا نیاز است در این حوزه اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده