تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۰۸۵۱۱
سرویس خبر : انرژی
رحیمی تاکید کرد

عدم صرفه‌جویی و هدررفت برق در شبکه‌های انتقال؛ دو دلیل اصلی کسری برق

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، عدم صرفه‌جویی، هدررفت برق در شبکه‌های انتقال، عدم حمایت از بخش خصوصی و... دلیل اصلی کسری برق دانست.

به گزارش می‌متالز، عبدالعلی رحیمی مظفری با پیش‌بینی بحران برق در تابستان پیش‌رو، گفت: کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما، شرایط کرونایی کشور، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز، کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش‌ها، عدم صرفه‌جویی خانگی و و دستگاه‌های دولتی و عدم اورهال کردن نیروگاه‌ها ازجمله دلایل مواجه شدن با بحران برق در تابستان پیش‌رو است.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علیرغم یک سری اقدامات دولت، هدررفت در شبکه‌های انتقال برق بسیار است ضمن آنکه بخش خصوصی در زمینه تولید برق حمایت نمی‌شود لذا تا زمانی که در بخش‌های توسعه‌ای به درستی هزینه نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به تناسب سرمایه‌گذاری برای احداث یا توسعه بخش نیروگاهی برای انتقال برق سرمایه‌گذاری نشده است، افزود: دولت باید راهکار‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت تامین برق پایدار برای مشترکین خانگی و تجاری و کشاورزی ارائه دهد.

رحیمی مظفری با اشاره به نگرانی دیگری مبنی بر تولید گسترده بیت‌کوین‌ها در سال‌های پیش‌رو که برق بیشتری را مصرف خواهد کرد، افزود: براساس آمار‌های جهانی میزان مصرف مشترکان خانگی در ایران ۲۰۰۰ مگاوات است که میانگین این رقم در دنیا ۹۰۰ مگاوات است، این موضوع بیانگر مصرف بالای بخش خانگی در کشور است که باید به‌طور جدی مورد توجه مردم قرارگیرد.

وی اضافه کرد: همچنین در کشور برای مصرف خانگی، علاوه‌بر برق از انرژی گاز نیز جهت گرمایش استفاده می‌شود که این موضوع صرفه‌جویی در مصرف گاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس به دیگر راهکار‌ها جهت تامین کسری برق مورد نیاز در زمان پیک مصرف اشاره کرد و گفت: بخش صنعت با حدود ۳۵ درصد مصرف، رکورددار مصرف برق در کشور است بنابراین با بهینه‌سازی و افزایش راندمان تاسیسات و ماشین‌آلات فعال در این حوزه می‌توان شاهد کاهش مصرف انرژی برق در این حوزه بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس معقتد است استفاده از انرژی خورشیدی در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی نیز می‌تواند یکی دیگر از راهکار‌های جبران افت تولید برق آبی در کشور باشد.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده