تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۲۰۹۰۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
با گران شدن قراضه در ابتدای هفته جاری؛

قیمت شمش فولاد افزایش یافت

‌می‌متالز - نگاهی بر قیمت شمش فولاد در ابتدای هفته جاری نشان از رشد قیمتی فولاد و محصولات پایین دستی آن همچون میلگرد می‌دهد. روند روبه رشد بهای قراضه را می‌توان یکی از دلایل بالارفتن قیمت فولاد دانست.

به گزارش می‌متالز، قیمت شمش فولاد در ابتدای هفته جاری در بسیاری از بازار‌های منطقه با رشد قیمتی همراه شده است، به گونه‌ای که قیمت شمش از ۶۵۳دلاربرهرتن در بازار آسیا به ۶۹۰دلار برهرتن، در بازار دریای سیاه با رشد ۲ دلاری از ۵۹۸دلار به ۶۰۰دلار برهرتن و در بازار داخلی چین نیز از ۶۶۸دلار به ۶۸۲دلار افزایش یافته است. تنها بازار سی اف آر ترکیه است که تغییر قیمتی در شمش فولاد نداشته و نرخ فولاد ۶۰۸دلار بر هرتن باقیمانده است.

در این میان قیمت میلگرد نیز به عنوان یکی از محصولات پایین دستی در صنعت فولاد نیز به جز حوزه وارداتی خلیج فارس با کاهش ۵دلاری قیمت مواجه شده و از ۶۵۷ دلار به ۶۵۲دلار رسیده، با رشد قیمتی همراه گشته است. به این شکل که در بازار وارداتی جنوب شرقی آسیا از ۶۸۸دلار به ۷۰۳دلار برهرتن رسیده و در بازار صادراتی ترکیه نیز با رشد ۲۳دلاری از ۶۵۰دلار به ۶۷۳دلار بر هرتن قیمت‌گذاری شده و تنها بازار صادراتی روسیه بوده است که تغییر قیمتی درخصوص نرخ میلگرد نداشته و عدد ۶۱۸دلار برای هرتن میلگرد در ابتدای این هفته به ثبت رسیده است.

گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی برای افزایش قیمت شمش فولاد و محصولات پایین دستی آن، رخ دادن صعود قیمت در بازار قراضه بوده؛ چراکه به شکل قابل توجهی قیمت‌ها در ابتدای هفته جاری نسبت به هفته قبل افزایش یافته است. قیمت قراضه وارداتی از امریکا با رشد ۱۲ دلاری از ۴۲۳دلار به ۴۳۵دلار رسیده و قیمت قراضه وارداتی نیز از ۴۲۲دلار به ۴۴۸دلار افزایش یافته و رشد ۲۶دلاری را تجربه کرده است، اما بیشترین افزایش قیمت برای قراضه واردانی از حوزه بالتیک بوده است که از ۴۲۶دلار برهرتن به ۴۵۳دلار رسیده و ۲۷دلار رشد قیمتی را به همراه داشته است.

در مجموع این افزایش قیمت شمش فولاد در بازار‌های جهانی را میتوان فرصتی مناسب برای صادرات فولاد کشور دانست؛ چراکه با وجود تامین نیاز بازار داخلی بازهم با مازاد تولید فولاد مواجه هستیم و عدم فروش و دپوی آن‌ها در انبار‌ها سودی برای صنعت و اقتصاد کشور نخواهد داشت و تنها منجر به کاهش انگیزه برای ادامه تولید در این صنعت استراتژیک خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده