تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۳۴
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۰۹۱۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بی‌توجهی به سد باطله معدن "انجرد" فاجعه زیست محیطی ایجاد می‌کند

‌می‌متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی بابیان این‌که اقدامات لازم برای مدیریت ریسک سد باطله معدن انجرد انجام نشد، گفت: سهل‌انگاری در مدیریت سد باطله معدن انجرد منجر به تخریب و آلودگی محیط زیست می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حسن عباس‌نژاد گفت: معدن انجرد یکی از پتانسیل‌های معدنی و اقتصادی آذربایجان‌شرقی بوده که در شهرستان اهر واقع است و این واحد توانایی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را دارد.

وی با اشاره به این‌که ملاحظات زیست محیطی در کنار فعالیت اقتصادی و تولیدی «معدن انجرد» بسیار حائز اهمیت است، گفت: معضلات معدن مس انجرد در جلسات مختلف استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، در حالی که سد باطله معدن انجرد ریسک بالایی داشته و از ظرفیت بالایی در تخریب و آلودگی محیط زیست دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی ادامه داد: آخرین بازدیدی که از سد باطله معدن انجرد اهر انجام شده؛ مقرر شد تا در راستای مدیریت ریسک سد باطله اقداماتی از طرف شرکت بهره‌بردار انجام گیرد و حتی ۲ ماه زمان تعیین کرده بودیم.

عباس‌نژاد با ذکر این‌که ۲ ماه قبل گفته بودیم تا سد باطله معدن انجرد کنار گذاشته شود، چون در صورت سهل‌انگاری می‌تواند فاجعه زیست محیطی به بار آورد، یادآور شد: حدود ۲۰ روز قبل جلسه‌ای در رابطه با رفع مشکلات معدن انجرد اهر برگزار شد که در این جلسه احداث سد باطله جدید جزو مهم‌ترین موارد مطروحه بود.

وی ادامه داد: مسوولین شرکت بهره‌بردار معدن انجرد اهر رایزنی‌های خود را برای تملک اراضی جهت احداث سد باطله جدید در استان شروع کرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: مسوولین معدن انجرد تقاضا دارند تا زمان احداث سد باطله جدید؛ برای دفع مواد باطله به آن‌ها کمک کنیم، هرچند این درخواست را کارشناسان ما بررسی می‌کنند و حتی الامکان سعی می‌کنیم تا در حدود اختیارات قانونی کمک کنیم.

عباس‌نژاد یادآور شد: اگر همتی که از مسوولین شرکت بهره‌بردار معدن انجرد انتظار داریم که آن همت هم در مسوولین این معدن وجود ندارد به تذکرات و رعایت مسائل مدیریت ریسک فرآوری و سد باطله داده شده و اقداماتی را که باید انجام می‌دادند، ولی انجام ندادند؛ قاعدتاً برخورد‌های لازم نه تنها با معدن انجرد بلکه با تمامی واحد‌هایی که ملاحظات زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند حتماً انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده