تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۰۹۲۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استقبال سازندگان مسکن از وام ۴۵۰ میلیونی مسکن

‌می‌متالز - عضو هیأت مدیره بانک مسکن با تاکید بر اینکه افزایش سقف تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن از فروردین ماه به شعب ابلاغ شده و مورد استقبال سازندگان مسکن قرار گرفت، گفت: در خصوص تغییر نرخ سود تسهیلات مسکن تابع مصوبات شورای پول و اعتبار هستیم و بر اساس برنامه امسال تا ۷۰ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن در برنامه است که پرداخت شود.

به گزارش می‌متالز، امسال همانند ادوار گذشته، سال شلوغی از بابت پرداخت تسهیلات به بخش مسکن برای بانک تخصصی بخش مسکن خواهد بود. بانک مسکن در ابتدای سال جاری توسط هیات مدیره و بر اساس رونق بخش تولید و نامگذاری سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» بخش مسکن به خصوص بخش عرضه را نشانه گرفته و قصد دارد با پرداخت تسهیلات، این بخش را در حوزه ساخت و ساز تقویت کند.
کارشناسان و فعالان بخش مسکن بر این باور هستند که بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان، مسیری بهتر از تقویت و رونق بخش عرضه نخواهد داشت. آنان بر این باور هستند که بهترین گزینه برای تقویت بخش تقاضا، نه افزایش سقف تسهیلات خرید بلکه افزایش تسهیلات ساخت و برداشتن موانع تولید است.

رشد ۳۵ درصدی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در سال ۹۹

از سوی دیگر محمدحسن علمداری عضو هیأت مدیره در پاسخ به این پرسش که آیا انبوه سازان مسکن از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن استقبال خواهند کرد؟ گفت: قطعا همینطور است. چرا که وقتی در سال گذشته که سقف تسهیلات ساخت مسکن برای انبوه سازانی که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کردند ۲۵۰ میلیون تومان بود نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت قطعا با این افزایش سقف تسهیلات، روند استقبال که سال گذشته ادامه داشت امسال نیز ادامه یابد.

وی با بیان اینکه این مصوبه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به انبوه سازان با فناوری نوین از ابتدای امسال به شعب ابلاغ شده است خاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است که تسهیلات ساخت مسکن با توجه به افزایش سقف و بالا بردن قدرت مانور سازندگان از استقبال خوبی برخوردار شود.
عضو هیأت مدیره بانک مسکن اضافه کرد: وام ساخت مسکن در تهران و کلانشهر‌ها تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان و وام نوسازی بافت فرسوده به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است بنابراین آنچه که باید به آن تاکید کرد این است که افزایش وام ساخت با روش فناوری‌های نوین برای آن دسته از انبوه‌سازانی است که نسبت به تمرکز منابع خود نزد بانک اقدام کرده اند.

علمداری در پاسخ به این سوال که گفته شده بود که نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن قرار است از ۱۸ درصد کنونی اندکی تنزل پیدا کند گفت: بانک مسکن در خصوص نرخ سود بانکی تابع مصوبات شورای پول و اعتبار است. آن چیزی که مورد تاکید است این است که مصوبه شورای پول و اعتبانک مسکن بار ۱۸ درصد است و ما هم آنرا رعایت می‌کنیم. مگر این‌که نرخ سود سپرده‌ها و نرخ تمام شده پول کاهش یابد و ما بتوانیم نرخ سود وام ساخت مسکن را کاهش دهیم. البته از طریق اختصاص یارانه از سوی دولت به بخش مسکن نیز می‌تواند نرخ سود کاهش یابد.

عضو هیأت مدیره بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که امسال به چه تعداد واحد مسکونی قرار است این تسهیلات پرداخت شود؟ گفت: پرداخت تسهیلات مسکن از سوی بانک مسکن بر اساس منابع و مصارف صورت می‌گیرد، اما آنچه که مشخص است ما می‌توانیم تا ۷۰ هزار واحد مسکونی را تسهیلات ساخت مسکن اعطا کنیم.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده