تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۴۳
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۲۰۹۲۵۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افزایش فعالیت قطعه‎سازان در بازار لوازم یدکی

‌می‌متالز - آذربایجان شرقی یکی از قطب‎های قطعه‎سازی در حوزه خودرو و ماشین‎آلات صنعتی و کشاورزی است. قطعه‎سازان بزرگی در این استان غربی کشور فعالیت دارند. کمبود نقدینگی شرکت‎های خودروساز، سبب روی‌آوردن قطعه‎سازان به بازار لوازم یدکی شده است و شاهد هستیم که اگر پیش‎تر قطعه‎سازان خیلی رغبتی به فعالیت در بازار لوازم یدکی نداشتند در چند سال اخیر با مشکلات مالی به‎وجود آمده متمایل به تامین نیازمندی‎های این بازار شوند.

به گزارش می‌متالز، یونس اکبرپور پایدار، مدیرعامل «آذر اتصال» و رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‎های صنعتی و خودروی تبریز درباره پرداخت قیمت قطعات از سوی خودروسازان گفت: زمان‎بندی پرداخت هزینه قطعات آذر اتصال که در حوزه تامین اکسل‎ خودرو‌هایی مانند نیسان، آریسان، مزدا و... فعالیت دارد به‎طور میانگین ۳ ماه است. این شرکت بخشی از اکسل‎های مورد نیاز شرکت‎های خودروساز داخلی را تامین می‎کند.

این فعال صنعت قطعه آذربایجان‎شرقی درباره میزان بدهی خودروسازان به این شرکت اکسل‎ساز داخلی گفت: حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات ما از شرکت‎های خودروسازی است.

این قطعه‎ساز با بیان اینکه بیشتر همکاری آذر اتصال با شرکت خودروسازی سایپا است، ادامه داد: به‎طور کلی این شرکت حدود ۴۰درصد اکسل‎های مورد نیاز خودروسازان داخلی را تولید و تامین می‎کند. اکبرپور پایدار با بیان اینکه فعلا آذر اتصال صادرات ندارد، اما بخشی از نیاز بازار لوازم یدکی را پوشش می‎دهد، گفت: بخشی از اکسل‎ها برای خط تولید ارسال و قسمتی هم در بازار لوازم یدکی توزیع می‎شود. مدیرعامل آذر اتصال در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت اکسل‎های خط تولید خودرو با نرخ بازار لوازم یدکی متفاوت است، گفت: بله، قیمت قطعاتی که صنعتگر برای بازار لوازم یدکی تامین می‎کند بالاتر از خط تولید است علاوه‎بر اینکه پرداخت هزینه هم در بازار نقدی انجام می‎شود. این مسوول صنفی در پاسخ به این پرسش که چرا قطعه‎سازان تعامل بیشتری با بازار لوازم یدکی ندارند، گفت: انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‎های صنعتی و خودرو تبریز از حدود ۲ سال قبل جای خالی این موضوع یعنی همکاری و تعامل بیشتر با بازار لوازم یدکی را احساس کرد، از این‎رو سال گذشته شرکت «آرمان ماشین پارت تبریز» با نام مخفف تاما پارت (TamaPart) را راه‎اندازی کرد. این شرکت با هدف جمع‎آوری قطعات تولیدی اعضای این انجمن است که در یکجا گردآوری و بسته‎بندی شده و سپس به بازار عرضه می‎شود. وی ادامه داد: حدود یک سالی است که در حوزه بازار لوازم یدکی خودرو فعالیت خود را آغاز کرده‎ایم. این شرکت دارای دفتر و انبار در تهران و تبریز است. به ‎این ترتیب قطعات بسته‎بندی و با عنوان انجمن قطعه‎سازان تبریز و نام تاما پارت در بازار توزیع می‎شود. کیفیت این قطعات تضمین شده و قابل شناسایی از قطعات قاچاق و بی‎کیفیت موجود در بازار هستند. این فعال صنعت قطعه خاطرنشان کرد: معضلی که چند سالی است بازار لوازم یدکی کشور با آن مواجه کرده است تولید قطعات زیرپله‎ای و قاچاق بوده که بلای جان صنعت قطعه و موجب بی‎اعتمادی شهروندان به قطعات داخلی شده است. استقبال صاحبان خودرو از قطعات ما حاکی از رضایت آن‌ها نسبت به کیفیت و قیمت قطعات شرکت است. اکبرپور پایدار با بیان اینکه برای توسعه و گسترش فعالیت این شرکت هم برنامه‎های جداگانه دیده شده است، اظهار کرد: در نظر داریم در حوزه صادرات نیز ورود کنیم و با افزایش تیراژ تولید و تعامل قطعه‎سازان بیشتر با این برند داخلی بخشی از محصولات را برای بازار‌های منطقه صادر کنیم. همچنین از جمله برنامه‎های دیگر تاما پارت تبدیل آن به هلدینگ بوده تا مواد اولیه مورد نیاز اعضای شرکت را با قیمت مناسب‎تر تامین کند.

رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‎های صنعتی و خودرو تبریز تاکید کرد: نظام‎مند کردن فعالیت از تولید تا توزیع یکی از ضروریات امروز صنعت قطعه کشور است. از این‎رو به دنبال این هستیم تا در ساختاری نظام‎مند از مواد اولیه مورد نیاز تولید تا قطعات مورد نیاز بازار را در این شرکت تولید و تامین کنیم. او گفت: جای خالی چنین شرکت‎هایی در زنجیره تامین خودرو مشهود است. برای توسعه نیازمندیم با شیوه‎های سنتی در تولید و توزیع خداحافظی کنیم و به روش‎های نوین جهانی روی آوریم، زیرا امروز دیگر نمی‎توان با شیوه‎های سنتی بازاریابی کرد؛ علاوه‎بر اینکه در خرده‎فروشی، چون هر شرکتی جداگانه به بازاریابی می‌پردازد این روش‌ها زمان‌بر و هزینه‎بر است، اما اگر مجموعه‎ای برای این امر تعریف شود ساختار تولید و توزیع اصلاح شده و با افزایش راندمان کار، بهره‎وری فعالیت‎ها بالا رفته و قیمت‌ها رقابتی می‎شوند. همین امر خود بستری برای صادرات و افزایش سهم قطعه‌سازان از بازار جهانی خواهد شد. مدیرعامل آذر اتصال اظهار کرد: درحالی‎که امروز تمام تلاش‎ها و سختی‎های کار برای تولیدکننده است، اما سود هنگفت را واسطه‎ها می‎برند، زیرا صنعتگر ناچار است برای فروش، قطعات را در اختیار یک واسطه قرار دهد و این واسطه‌گران با دلالی بدون هیچ دردسری بیشترین سود را از آن خود می‎کنند.

رئیس انجمن سازندگان قطعه، ماشین و مجموعه‎های صنعتی و خودرو تبریز در ادامه گلایه خود اضافه کرد: این واسطه‎ها قطعات را از سازندگان با قیمت پایین خریداری کرده و با قیمت مورد نظر خود در بازار لوازم یدکی توزیع می‎کنند. ما سعی کردیم با راه‎اندازی این شرکت این واسطه‎ها را از تولید قطعه‎سازان این استان حذف کنیم.

اکبرپور پایدار با اشاره به مطالعات بسیار در این‎باره گفت: شعار ما «از تولید به توزیع» است. حالا با واقعی شدن قیمت برای تولیدکننده به‎دلیل حذف واسطه‎ها، می‎توان روی فناوری و توسعه واحد صنعتی با انگیزه بیشتر برنامه‎ریزی کرد. چنین رویکرد‌هایی قیمت را هم برای تولیدکننده و هم مصرف‎کننده اقتصادی خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده