تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۹
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۰۹۳۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

افزایش تقاضا در نماد‌های شاخص‌ساز

‌می‌متالز - نوسانات مثبت و ایجاد تقاضای کاذب در بسیاری از نماد‌های شاخص‌ساز در روز چهارشنبه منجر به ثبت شاخص مثبت شد و به نظر می‌رسد در بازار روز جاری تنها شاهد تقاضا در نماد "فملی" و برخی نماد‌های شرکت‌های فولادی باشیم.

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:

به گزارش می متالز، در حالی که به نظر می‌رسد بخش عمده نوسانات مثبت روز چهارشنبه در نماد‌های بانکی به ویژه "وبملت" و "وپاسار" حاصل تلاش و همت سهامداران عمده و نوسانات مثبت گروه فلزات اساسی و به ویژه ملی مس ناشی از رشد عجیب نرخ‌های جهانی مس بود، اما روند بازار را در روز‌ها و ماه‌های آتی نه این دوستان بلکه شرایط سیاسی کشور و نرخ ارز تعیین می‌کند.

علیرغم معاملات مثبت در نماد‌های اصلی و شاخص‌ساز بازار نظیر "فارس"، "فولاد"، "فملی"، بانک ملت، بانک پاسارگاد و ...، همچنان شاهد ادامه معنادار صف فروش در نماد شرکت‌های کوچک در روز چهارشنبه بودیم که این موضوع نشان‌دهنده احتمال بالای ادامه صف فروش‌ها در روز جاری و روز‌های آتی است.

تثبیت قیمت سهام شرکت‌های اصلی خودرو ساز نظیر "خودرو" و "خساپا" در قیمت‌های زیر ۲۰۰ تومان نوید به وجود آمدن سد و مقاومتی قوی در این قیمت را برای سهامداران به همراه دارد و زنگ خطری جدی برای آن‌هاست.

اخبار اقتصاد بین الملل:

بی‌شک مهمترین اخبار اقتصاد بین‌المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با نشست‌های بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد. در این راستا، بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه گفت که ایران درباره مذاکرات وین جدی است.

با وجود آنکه دولت بایدن تا کنون اقدامی در جهت بازگشت از سیاست دولت پیشین این کشور که آن را شکست‌خورده توصیف کرده انجام نداده، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که مشخص نیست ایران تا چه اندازه جدیت دارد و آماده انجام چه اقداماتی است.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران در خصوص مذاکره برای کنترل فعالیت هسته‌ای این کشور جدیت دارد، گفت: بله، اما اینکه تا چه اندازه جدی هستند و آماده انجام چه اقداماتی هستند، مسئله متفاوتی است. هنوز در حال گفتگو هستیم. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز گذشته (جمعه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده بود مطرح شده است.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

در این ارتباط اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود این است که آن‌ها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند. تا الان اعلام آمادگی کرده‌اند که بخش بزرگی از تحریم‌های خودشان را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات ادامه می‌یابد تا وقتی به همه خواسته‌های خودمان در این زمینه برسیم.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران نیز کاملا جدی بوده که به اجرای کامل برجام مجددا برگردد و این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی هم با مسائل دیگر در تهران ندارد، با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی در کشور خواهد بود، هیچ ارتباطی ندارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که مذاکرات ما فارغ از مسائل حاشیه‌ای و جانبی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این مذاکرات اهداف ملی دارد و منافع ملی را در نظر دارد و صرفا در راستای خطوط تعیین‌شده‌ای که از مواضع قطعی نظام بوده در آن راستا برای منافع کشور و برداشته شدن تحریم‌ها حرکت می‌کنیم.

وی گفت: این جدیت ما در جلسه منعکس شده و در مجموع دور جدید را با انرژی مثبت جدیدی شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار خودمان را جمع‌بندی کنیم.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:

اما مهمترین اخبار مرتبط با اقتصاد کشور و بازار بورس کشور می‌توان به پیشنهاد‌های فوق کارشناسانه و راهگشای نایب رئیس مجلس برای جلوگیری از تکرار اتفاقات سال اخیر و زیان بیشتر مردم در بورس، به دولت اشاره داشت که سقف بسیاری از علوم مالی جابه‌جا کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

‎بازار سرمایه یکی از ارکان مهم مدیریت اقتصادی کشور است. حالا که پیشنهاد‌های حمایت از این بازار مورد تصویب سران قوا قرار گرفت، لازم است دولت برای جلوگیری از تکرار اتفاقات سال اخیر و زیان بیشتر مردم:
‏۱) از اتلاف منابع حمایتی و سواستفاده سفته بازان حرفه‌ای جلوگیری کند.
۲) حمایت‌ها را مستمر و هدفمند انجام دهد.
۳) با همراهی بازارگردانان به صورت متوازن از سهم‌های بزرگ، متوسط و کوچک حمایت کند.
‏۴) از رفتار‌های هیجانی که ضرر سهامداران خرد را در پی دارد جلوگیری کند.
۵) با افزایش ظرفیت نهاد‌ها و توسعه ابزار‌های جدید مالی، مسیر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و کم ریسک را برای مردم فراهم کند.

اینکه چرا هر شخصی با هر سطح سوادی از نماینده مجلس گرفته تا بیش از ۱۰۰ تریدر و سفته‌باز بازار سرمایه مدام در نامه‌ها و متن‌هایی پیشنهاد‌های فوق کارشناسانه و بیهوده‌ای به دولت می‌دهند رخدادی است که بیشتر جای تاسف دارد تا خوشحالی.

بازار امروز:

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد نوسانات مثبت و ایجاد تقاضای کاذب در بسیاری از نماد‌های شاخص‌ساز در روز چهارشنبه منجر به ثبت شاخص مثبت شد و به نظر می‌رسد در بازار روز جاری تنها شاهد تقاضا در نماد "فملی" و برخی نماد‌های شرکت‌های فولادی باشیم.

با این وجود انتشار اخبار مثبت در خصوص توافق احتمالی کشور‌های برجام بر سر لغو تحریم‌های اعمالی بر ایران و کاهش محتمل قیمت ارز از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در بازار روز جاری به شمار می‌رود.

بی شک انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های گذشته و احتمال بالای کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه به ویژه در نماد‌های کوچک در روز جاری خواهد بود و به نظر می‌رسد در پایان روز شاهد افزایش عرضه در نماد‌های بزرگ باشیم.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده