تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۱۳۰۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رد پای همتی در نوسانات نرخ ارز/ تحریم و سفته‌بازی عوامل موثر بر نرخ ارز

‌می‌متالز - غلامرضا سلامی گفت: تحریم و سفته‌بازی بر نرخ ارز دخیل هستند و تا زمانی که اقتصاد ایران از نفت جدا شود نمی‌توان به ثبات نرخ ارز در کشور امیدوار بود.

به گزارش می‌متالز، با قرار گرفتن عبدالناصر همتی در میان ۷ نامزد احراز صلاحیت‌شده ریاست جمهوری، دولت دوازدهم تصمیم به جابجایی رئیس کل بانک مرکزی گرفت و علی‌اکبر کمیجانی جایگزین همتی کرد.

غلامرضا سلامی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه جابجایی رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی که تنها ۳ ماه به پایان کار دولت دوازدهم مانده است نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار ارز داشته باشد، گفت: باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تغییر رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر نرخ ارز داشته باشد.

وی افزود: عوامل متعددی همچون تحریم و سفته‌بازی بر نرخ ارز دخیل هستند و باید به این موضوع مهم اشاره کنم که تا زمانی که اقتصاد ایران از نفت جدا شود نمی‌توان به ثبات نرخ ارز در کشور امیدوار بود.

این کارشناس اقتصادی اضافه‌کرد: در شرایط کنونی تمام چشم‌ها به وین دوخته شده است، زیرا اگر تا چند روز آینده برجام احیا شود می‌توان به ثبات نرخ ارز و قرار گرفتن نرخ هر دلار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان تا پایان سال جاری امیدوار بود، اما اگر احیانا برجام احیا نشود و دوباره شاهد اعمال تحریم‌های سنگین بر حوزه‌های اقتصادی کشور باشیم نرخ هر دلار می‌تواند تا ۵۰ هزارتومان هم افزایش یابد که برای اقتصاد ایران این اتفاق موجب ایجاد آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی درباره آینده بازار سرمایه تصریح کرد: اگر نرخ دلار کاهش پیدا کند شاهد کاهش قیمت سهام‌های صنایع فولادی، پتروشیمی و پالایشی خواهیم بود، اما اگر نرخ ارز گران شود به صورت قطع سهام‌های دلاری هم رشد خواهند کرد.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده