تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۳۶۵
کد خبر: ۲۱۶۷۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران اعلام کرد:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۵ ستاره بازار سرمایه

‌می‌متالز - مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران درجه بندی عملکرد حدود ۲۴۰ صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور را در سه بازه زمانی یک ساله، ۳ ساله و ۵ ساله مورد بررسی و محاسبه قرار داد و اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، درجه‌بندی مذکور براساس شیوه نامه درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری موسسه رتبه بندی اعتباری برهان صورت گرفته است و ۹ صندوق توانستند در هر سه دوره بالاترین درجه رتبه بندی یعنی نشان «پنج ستاره» (MFR-۵) را دریافت کنند.

چهار صندوق از جمع برترین‌ها در گروه صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرند و ۵ عدد دیگر صندوق بادرآمد ثابت هستند. صندوق‌های آسمان آرمانی سهام شرکت سبدگردان آسمان با نماد آساس، صندوق آسمان یکم سبدگردان آسمان، توسعه اندوخته آینده سبدگردان انتخاب مفید و هستی بخش آگاه سبدگردان آگاه با نماد آگاس صندوق‌های در سهام این لیست درجه بندی بوده اند.

صندوق‌های با درآمد ثابت گسترش فردای ایرانیان کارگزاری بانک آینده، سپهر تدبیرگران کارگزاری تدبیرگران فردا، ارمغان ایرانیان تامین سرمایه نوین، پاداش سرمایه بهگزین سبدگردان پاداش سرمایه و مشترک کارگزاری کارآفرین دیگر صندوق‌های پنج ستاره این لیست درجه بندی هستند که در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت قرار می‌گیرند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۵ ستاره بازار سرمایه

گفتنی است، درجه بندی مذکور براساس شیوه نامه درجه بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری موسسه رتبه بندی اعتباری برهان صورت گرفته است.

درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری، مبتنی بر یک مدل کاملاً کمّی است و طوری طراحی شده است که سرمایه­ گذاران را قادر سازد تا عملکرد گذشته هر صندوق را پس از تعدیل بر مبنای ریسک، در مقایسه با صندوق ­های همتای خود ارزیابی کند.

درجه‌بندی عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری بر اساس بازدهی تعدیل شده بر مبنای ریسک و مقایسۀ آن با گروه‌های همتا در دوره‌های مشابه انجام می‌شود. این درجه‌بندی یک بار با لحاظ ریسک تمرکز و نیز یک‌بار بدون لحاظ ریسک تمرکز تعیین و در ادوار سه ماهه به روز رسانی می‌شود. برهان صندوق‌ها را از نظر عملکرد به پنج دسته درجه‌­بندی می‌­کند که بالاترین درجه «پنج ستاره» (MFR-۵) و پایین‌­ترین درجه «تک ستاره» (MFR-۱) است. ریسک تمرکز ناشی از تمرکز سرمایه­‌گذاری در تعداد کمی از شرکت­‌ها یا صنایع است. برهان صندوق­‌ها را از نظر ریسک تمرکز به پنج دسته از ریسک تمرکز خیلی زیاد تا ریسک تمرکز خیلی کم، طبقه بندی می‌­کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده