تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۶۸۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک اقتصاددان:

مخارج دولت آینده بر اساس فرهنگ قناعت باشد

‌می‌متالز - یک اقتصاددان با تاکید بر لزوم به سرانجام رسیدن مذاکرات برجام، گفت: کاهش مخارج دولت آینده براساس فرهنگ قناعت باشد.

به گزارش می‌متالز، مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره اثرات کسری بودجه سالیانه گفت: کسری بودجه با تبعات منفی بر افزایش نقدینگی و نرخ تورم در اقتصاد ایران همراه می‌شود. دولت آینده باید دو کار را در دستور قرار دهد که اولین آن تعامل با جامعه جهانی در خصوص برجام داخل چارچوب منافع ملی است. به این معنا که سیاست خارجی باید در خدمت رشد و توسعه اقتصادی ایران قرار گیرد و آن را از بسته بودن نجات دهد، این مساله بر قیمت ارز و نرخ تورم موثر واقع می‌شود.

وی در ادامه نمونه‌ای را مورد اشاره قرار داد و مطرح کرد: کشور ایران اگر برجام را نپذیرد و تعامل با جامعه جهانی صورت نگیرد، تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند که قاعدتا بر تورم نیز تاثیر منفی بر جای می‌گذارد و مسببات افت ارزش پول ملی را به همراه می‌آورد که به ضرر طبقات ضعیف و ملت ایران تمام می‌شود و نفع کاسبان تحریم، کلاهبرداران و رانتخواران را به همراه می‌آورد. عدم پذیرش برجام و تعامل با جهان سبب خواهد شد نرخ ارز افزایش یابد و عینا در بازار کالا و خدمات یعنی قیمت آن‌ها تاثیر بگذارد.

این اقتصاددان در این خصوص افزود: دومین نکته این است که دولت کسری بودجه خود را از طریق کاهش هزینه‌های غیرضروری از بین ببرد. متاسفانه در بودجه ۱۴۰۰، بودجه بسیاری از دستگاه‌ها افزایش یافت و هزینه مملکت را بالا برد. بودجه مجلس یکی از همین نمونه‌ها به حساب می‌آید. بودجه جاری خانه ملت سال ۹۹، ۵۷۱ میلیارد تومان بود، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ آن را به رقم ۶۳۲ میلیارد تومان افزایش داد، اما مجلس از آنجا که بودجه تحت اختیار خودش بود آن را به ۹۹۱ میلیارد تومان تبدیل کرد.

پازوکی در ادامه اضافه کرد: موارد بالا به این معنا است که بودجه جاری مجلس شورای اسلامی نسبت به پارسال ۶۵ درصد افزایش یافته، این مساله در مورد رقم‌های دیگر هم اتفاق افتاده است. مثلا یک رقم را برای دیون مجلس یعنی ۱۴۷ میلیارد تومان را نیز مورد توجه قرار دادند، این کار مجلس تخلف تلقی می‌شود، زیرا حق انجام این کار را ندارد. چنانچه شخصی برای مملکت دیون ایجاد کند و بیش از بودجه هزینه بسازد در حکم دخل و تصرف در اموال عمومی است و باید به دادگاه معرفی شود. تعجب از این است که بابت این حرکت به مجلس تذکر داده نشده است.

این استاد دانشگاه در این رابطه یادآور شد: مساله دیگر تلمبار شدن پروژه‌های نیمه کاره بر یکدیگر است. به طور نمونه برای سال آینده بنا نهاده شدن دو فرودگاه جدید در شمال استان فارس و بناب مدنظر قرار گرفته و این در حالی است که در ۲۰ کلیومتری بناب فرودگاه وجود دارد یا ده‌ها فرودگاه پس از انقلاب ساخته شده که در حال خاک خوردن است، فرودگاه اراک یکی از این موارد به حساب می‌آید.

وی در این خصوص بیان کرد: یکسری از هزینه‌ها مانند دستمزد معلمان، پرستاران، بازنشستگان، کارکنان قوه قضاییه و یا اساتید دانشگاه اجتناب‌ناپذیر است، اما برای بخشی از کار‌ها می‌توان مانع به وجود آورد. از آنجا که دولت سیزدهم مورد وثوق مقام معظم رهبری است، می‌تواند جلوی هزینه‌های غیرضروری را در بودجه بگیرد.

این اقتصاددان در این‌باره توضیح داد: فروش نفت ۳۴۹ هزار میلیارد تومان است و این در صورتی محقق خواهد شد که برجام پذیرفته شود. اتفاق دیگری غیر از این روی دهد با کسری بودجه روبرو می‌شویم یا اینکه ۲۵۵ هزار میلیارد تومان بابت فروش شرکت‌های دولتی به دست خواهد آمد، بنابراین دولت باید برای تحقق آن کاری انجام دهد. تاکیدم بر این است کاهش مخارج دولت بر اساس فرهنگ قناعت باشد و مجلس انقلابی قناعت را که جزء فرهنگ اسلامی است را به سرانجام برساند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده