تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۶۹۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رئیس هیات مدیره بورس تهران عنوان کرد:

شفافیت در کشف نرخ بهره و تامین مالی دولت با وجود سهام در سبد دارایی خانوار‌ها

‌می‌متالز - سهام می‌تواند به عنوان یک کلاس دارایی در سبد سرمایه گذاری خانوار قرار گرفته و افزایش عمق بازار را رقم بزند که نتیجه آن امکان تامین مالی دولت و بنگاه‌ها از بورس خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، جواد عشقی نژاد نایب رئیس هیات مدیره بورس تهران با بیان مطلب فوق گفت: نوسانات نرخ دلار اگر مهمترین متغیر اثرگذار بر قیمت سهام نباشد، بی تردید یکی از مهمترین متغیر‌ها به شمار می‌رود. انتظار داریم بطور میانگین با رشد نرخ دلار سود خالص شرکت‌ها نیز رشد پیدا کند و این رشد سود در قیمت سهام نیز مشاهده شود.

وی تصریح کرد: به عبارتی انتظار می‌رود نرخ دلار نیز مانند دیگر کالا‌ها با نرخ تورم رشد پیدا کند و از آنجا که سهام یک دارایی سرمایه‌ای است، انتظار داریم تورم را از طریق سود‌های تورمی پوشش دهد. دلار کانال اصلی انتقال سود‌های تورمی به صورت‌های مالی شرکت هاست، بطوریکه اگر دلار به شکلی غیر منطقی سرکوب شود ویژگی سپر تورمی (بطور موقت) از سهام گرفته خواهد شد.

عشقی نژاد افزود: حالت نرمال و شاید ایده آل برای سهام این است که دلار به اندازه تورم رشد پیدا کند و چنانچه دلار سرکوب شود دور‌های رکود بازار تشدید خواهد شد، اما به ناچار در جهش‌های ارزی این عقب ماندگی از تورم جبران می‌شود. در شرایط رشد افسار گسیخته دلار نیز ممکن است ریسک‌های سیستماتیک اثر منفی فراتر از اثر مثبت رشد سود تورمی داشته باشد و اجازه ندهد سهام به اندازه تورم رشد کند.

وی ایده تورم زا بودن بورس را بدون پشتوانه دانست و اظهار داشت: ایده تورم زا بودن بورس پشتوانه نظری قوی نداشته و اتفاقات سال گذشته نیز نشان داد، بورس بیش از آنکه تاثیر گذار بر متغیری مانند تورم باشد از انتظارات تورمی و تحولات اقتصادی سیاسی تاثیر می‌پذیرد.

وی معتقد است سهام می‌تواند به عنوان یک کلاس دارایی در سبد سرمایه گذاری خانوار مردم قرار گیرد و خاطرنشان کرد: در سبد دارایی نقش بورس در نظام تامین مالی کشور چندان پررنگ نیست هر چند شرایط در حال حاضر بسیار بهتر از سال‌های گذشته است. به نظر می‌رسد به مرور سهام می‌تواند به عنوان یک کلاس دارایی در سبد سرمایه گذاری خانوار قرار گرفته و افزایش عمق بازار را رقم بزند که نتیجه آن امکان تامین مالی دولت و بنگاه‌ها از بورس خواهد بود و علاوه بر آن کشف نرخ بهره در سازوکاری شفاف را رقم خواهد زد.

نایب رئیس هیات مدیره بورس تهران به روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم سرمایه گذاری و اثرگذاری بستر‌های اینترنتی در ارتقاء فرهنگ سرمایه گذاری در خانواده‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: طبعا بورس در حال حاضر در مقایسه با دیگر بازار‌های سرمایه گذاری کشور ناشناخته‌تر است و از طرفی به تخصص بالاتری نیاز دارد. اطلاع رسانی و آموزش روش‌های سرمایه گذاری خصوصا سرمایه گذاری غیر مستقیم قطعا در میانمدت و بلند مدت اثرگذاری کافی را خواهد داشت. گسترده شدن بستر‌های اینترنتی در حال حاضر فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا بورس نیز به عنوان یک گزینه جدی سرمایه گذاری وارد فرهنگ و ادبیات سرمایه گذاری در بین خانوار‌ها شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده