تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۱۷۰۱۳
سرویس خبر : انرژی
یوسفی مطرح کرد؛

پنل‌های خورشیدی فرصتی رها شده برای تولید برق و درآمدزایی

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اکنون باید به سختی به یک روستا برق رساند در حالی که اگر احداث پنل‌های خورشیدی برپشت بام خانه‌های روستایی ادامه پیدا می‌کرد از حجم مشکلات کاسته شده بود.

به گزارش می‌متالز، مجتبی یوسفی با انتقاد از بی‌توجهی به ایجاد پنل‌های خورشیدی بر پشت بام‌ها با وجود رو به رو شدن با بحران برق در کشور، گفت: با توجه به طلب بسیار بالای نیروگاه‌های بخش خصوصی از دولت، باید گفت؛ متاسفانه دولت نتوانست از ظرفیت بخش خصوصی برای تولید برق استفاده کند این در حالی است که مطابق برنامه ششم توسعه باید نیروگاه‌های کوچک و پنل‌های خورشیدی توسعه پیدا می‌کردند، اما توسعه آن‌ها به ۲ دلیل متوقف شده است.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در ادامه به دلایل عدم توسعه نیروگاه‌های کوچک و پنل‌های خورشیدی اشاره کرد و افزود: ابتدا اینکه وزارت نیرو تعهدات مالی خود را به بخش خصوصی پرداخت نکرده است، همچنین گران شدن قیمت ارز سبب شد؛ فعالیت در این حوزه دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد در حالی که اگر دولت به تعهدات خود عمل کرده و برق تولید شده آن‌ها خریداری می‌کرد اولا فشار را بر بخش دولتی برای توسعه نیروگاه‌ها کاهش داده و ثانیا تولیدکننده داخلی مورد حمایت قرار می‌گرفت بنابراین عدم توجه به این موارد مشکلات کنونی را به وجود آورده است.

به گفته وی اکنون باید به سختی به یک روستا برق رساند در حالی که اگر احداث پنل‌های خورشیدی برپشت بام خانه‌های روستایی ادامه پیدا می‌کرد از حجم مشکلات کاسته شده بود.

یوسفی با بیان اینکه نصب پنل‌های خورشیدی بر پشت‌بام خانه‌ها در شهر‌های پرآفتاب به‌ویژه نصب بر پشت‌بام خانه‌های افراد محروم و کم درآمد باید به یک فرهنگ تبدیل شود، اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی می‌توانند در ایجاد "نیروگاه‌های خُرد خانگی" نقش‌آفرین باشند تا خانواده‌ها بتوانند از این طریق به درآمد برسند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اکنون کمتر از ۲ درصد برق کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی تامین می‌شود، اضافه کرد: دسترسی آسان و نامحدود، رایگان بودن، قابلیت تجدیدپذیری و عدم آلودگی زیست محیطی از مهم‌ترین مزیت‌های انرژی‌های پاک به شمار می‌آیند.

وی ارائه تسهیلات بانکی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت‌ها را ازجمله راهکار‌های افزایش استفاده از انرژی‌های نو برشمرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه حداقل ۳۰ کشور جهان در حال استفاده از انرژی تجدیدپذیر هستند که بیش از ۲۰درصد از انرژی مصرفی را تامین می‌کند، اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین در کنار قیمت‌های بالای نفت سبب شده است که قوانین، انگیزه‌ها و سرمایه‌گذاری‎های کشور‌ها بر روی انرژی تجدیدپذیر بیشتر شود، هزینه‌ها، قوانین و سیاست‌های جدید نیز به رشد این صنعت کمک کرده است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده