تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۱۷۱۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

عوامل تاثیرگذار در تداوم روند صعودی معاملات بورس

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: انتشار اخباری مثبت در زمینه برجام، افزایش صادرات نفت، گشایش‌های سیاست خارجی و عدم تحریم شرکت‌‎ها می‌توانند در بهبود روند بورس تاثیرگذار باشند و صعود معاملات این بازار را ادامه‌دار کنند.

به گزارش می‌متالز، روزبه شریعتی با تاکید بر اینکه بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی فقط مربوط به رفع سایه ابهام ریاست جمهوری انتخابات ایران از سر بازار نیست، افزود: در ابتدا بازار بنا بر مسایل مختلف در شرایط ابهامی خود قرار گرفت، نقطه عطف آن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که باعث تغییر انتظارات تورمی سرمایه گذاران در کشور شد.

وی با بیان اینکه در ابتدا و در دوره‌ای از زمان شاهد افزایش نرخ دلار تا محدوده ٣٢ هزار تومان بودیم، گفت: به دنبال رشد قیمت‌ها در بازار‌های مختلف، معاملات بورس هم وارد هیجانی بی‌سابقه شد که سرمایه‌گذاران با تصور تداوم روند صعودی شاخص بورس هر سهم گرانی را بدون هیچ تحلیلی خریداری می‌کردند.

شریعتی با تاکید بر اینکه بعد از انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن، ذهنیت فعالان بازار به سمت ثبات اقتصادی، افزایش قدرت ریال و کاهش قیمت ارز در داخل کشور پیش رفت، اظهار داشت: این مسایل کنار یکدیگر باعث شدند تا معاملات بورس هم که با توجه به ماهیت خود همیشه در حال خرید آینده است، شرایط اصلاح و ریزشی پیدا کند که در نهایت بازار به نقطه تعادلی رسید و شاخص بورس تا کانال یک میلیون و ١٠٠ واحد اصلاح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: برخی از فعالان بازار از کاهش قیمت دلار تا محدوده ١٥ هزار تومان صحبت کرده بودند که این موضوع باعث افزایش شدت ریزش شاخص بورس و ورود بازار به مرحله بیش واکنشی شد و زمینه ورود بازار به دوران تاریکی و رکود را برای مدتی طولانی فراهم کرد.

وی گفت: با ورود شاخص بورس به این محدوده و با توجه به انتشار گزارش سال ٩٩ شرکت ها، وضعیت بازار بهبود پیدا کرد و تا حدودی از شتاب افت شاخص بورس در بازار کاسته شد.

وی خاطرنشان کرد: رفع ابهامات سیاسی، ثبات نرخ دلار در محدوده ٢٥ هزار تومان، ثبات نرخ‌های جهانی و عدم انتشار اخبار موثق از گشایش‌های سیاسی، سبب بازگشت بازار به مسیر اصلی و قرار گرفتن بازار در محدوده‌ای ارزنده شد که این موضوع، چشم‌انداز مثبتی را در معاملات بورس ایجاد کرد.

شریعتی با بیان اینکه اکثر فعالان بازار و سهامداران به این نتیجه رسیدند که بازار نباید در این محدوده‌ها باقی بماند، گفت: جو حاکم در بازار باعث شد تا ضمن افزایش خرید‌ها از سمت سرمایه گذاران ریسک گریز، افرادی که به دنبال فروش سهام بودند از عرضه سهام خود دست بکشند تا از این طریق عاملی برای رشد معاملات بازار باشند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در کنار مسایل تاثیرگذاری که در بهبود روند بازار اعلام شد، نقش تقارن دامنه نوسان را نمی‌توان در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی بی تاثیر دانست.

وجود ثبات شرایط سیاسی و اقتصادی در کشور عاملی برای بهبود وضعیت بازار

وی با اشاره به اینکه در صورت رفع ابهامات و ثبات شرایط در بازار می‌توان شاهد روز‌هایی خوش در بازار بود، گفت: وجود ثبات در شرایط سیاسی و اقتصادی به عنوان عاملی برای ایجاد شرایط ایده آل در بازار سرمایه تلقی می‌شود تا از این طریق، سهامداران بتوانند با آسودگی خاطر به سمت سرمایه‌گذاری در بورس پیش بروند.

شریعتی افزود: انتشار اخباری مثبت در زمینه برجام، قطعیت در فروش یک میلیون بشکه نفت، گشایش‌های سیاسی و عدم تحریم شرکت‌ها می‌توانند در بهبود روند بورس تاثیرگذار باشند و صعود معاملات این بازار را ادامه‌دار کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین ایجاد چشم‌انداز مثبت برای حضور سرمایه‌گذار خارجی در بازار و اعلام شفافیت نگرش تیم اقتصادی دولت جدید از جمله عواملی هستند که می‌توانند شرایط بازار را ثبات ببخشند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده