تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۲۱۷۲۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

قطعی برق گریبان صنعت فولاد کشور را گرفت

‌می‌متالز - برق اکنون به صورت روزانه بدون اطلاع و برنامه ریزی در ساعت‌های مختلف قطع می‌شود، در حالی که اگر از ابتدا اعلام می‌شد که در صنعت فولاد چه میزان نیاز به کاهش برق وجود دارد این موضوع مدیریت می‌شد و بین شرکت‌ها برنامه ریزی صورت می‌گرفت تا ضمن فعالیت، تغییرات مورد نیاز برای کاهش مصرف اجرایی شود.

به گزارش می‌متالز، «سید رضا شهرستانی»، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به تاثیر قطعی برق بر روند فعالیت صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: اکنون حدود یک ماه است که مسوولان اقداماتی را در راستای کاهش میزان مصرف برق با درصد‌های مختلف برای شرکت‌ها انجام داده اند، اما متاسفانه درصد یکسانی برای شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است که این موضوع فعالیت برخی از شرکت‌ها را با اختلال همراه کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدام در فعالیت کل زنجیره فولاد تاثیرگذار بوده است و به طور حتم در EPS شرکت‌ها هم موثر خواهد بود، گفت: شب گذشته، معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که باید برای مدت دو تا سه هفته همه شرکت‌های فولادی ۹۰ درصد از فعالیت خود را به منظور کنترل مصرف برق کاهش دهند، با توجه به چنین تصمیمی فقط شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه که دارای نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی هستند می‌توانند به روند فعالیت خود ادامه دهند.

شهرستانی با اشاره به اینکه با توجه به این تصمیم جدید شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌تواند در مدت ذکر شده به تولید نسبی دست پیدا کند، گفت: فعالیت این شرکت نیازمند حدود دو هزار مگاوات برق است که در مدت این دو هفته با ۴۰۰ مگاوات برق می‌توانند حدود یک چهارم تولید داشته باشد.


نگران قطعی برق هستیم


عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه در کل این اتفاق و تصمیمات اتخاذ شده برای ما بسیار نگران کننده خواهد بود، گفت: بخش خصوصی به طور حتم در این مدت وارد زیان می‌شود و مسلما این شرایط و موقعیت فعلی معضل و عواقب بسیار بدی را در کشور با خود به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر اعلام شده بود که مشکل برق و محدودی فعالیت‌ها فقط برای دو یا سه هفته است به طور حتم برای این مدت چاره‌ای را می‌اندیشیدیم، اما ادامه این اتفاق برای ماه‌های آتی و با توجه به پیش بینی‌ها که این شرایط در سال‌های آینده بدتر هم خواهد شد ما را نگران کرده است.


راه اندازی نیروگاه نیازمند ۲ تا ۳ سال زمان است


شهرستانی با اشاره به اینکه یک نیروگاه را نمی‌توان با سرعت احداث کرد بلکه راه اندازی آن نیازمند دو تا سه سال زمان است، گفت: اتمام راه اندازی این نیروگاه در زمان اعلام شده وابسته به این است که پول اولیه برای اتمام این اقدام وجود داشته باشد تا بتوانند هر چه زودتر نیروگاه مدنظر را به نقطه راه اندازی نزدیک کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: مصرف برق در کشور هر ساله به دلیل میزان مصرف مردمی در کشور و نیز صادرات آن برای تامین نیاز‌های مالی دولت با روند افزایشی همراه بوده است، این مسایل دست به دست یکدیگر دادند تا شرایط بسیار بدی را در حوزه برق کشور شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه دو سال گذشته پیشنهادی را به پژوهشگاه مجلس ارائه دادیم و اعلام کردیم که می‌توان زمینه افزایش تولید حدود ۱۰ هزار مگاوات برق در شبکه را با گذاشتن توربین‌های بخار و تکمیل کردن نیروگاه‌های فعلی که فقط با گاز در حال فعالیت هستند فراهم کرد، گفت: این اتفاق می‌تواند از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت بگیرد. دولت هم برای مدت پنج تا هشت سال از سرمایه گذاری انجام شده تامین مالی کند و در سال‌های آینده هم اجازه دریافت سود به سرمایه گذار بدهد، در این صورت علاوه بر تشویق سرمایه گذار برای سرمایه گذاری، معضلات دولت برطرف می‌شد و دیگر شاهد قطعی برق در کشور نخواهیم بود.


عدالت استفاده از برق برای شرکت‌ها رعایت شود


وی با بیان اینکه باید عدالت در خصوص استفاده از برق و فعالیت‌ها برای شرکت‌ها رعایت شود، اظهار داشت: اگر قرار باشد فقط شرکت‌های بزرگ قادر به استفاده از برق باشند زمینه نابودی شرکت‌های کوچک فراهم می‌شود که این موضوع در آینده عواقب بسیار بدی را با خود به همراه دارد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: برق اکنون به صورت روزانه بدون اطلاع و برنامه ریزی در ساعت‌های مختلف قطع می‌شود، در حالی که اگر از ابتدا اعلام می‌شد که در صنعت فولاد چه میزان نیاز به کاهش برق وجود دارد این موضوع مدیریت می‌شد و بین شرکت‌ها برنامه ریزی صورت می‌گرفت تا ضمن فعالیت، تغییرات مورد نیاز برای کاهش مصرف اجرایی شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: با این اتفاق نه تنها تولید کشور با ضربه همراه نمی‌شد بلکه میزان بهره وری که به دلیل قطعی برق کاهش شدیدی پیدا می‌کند، مدیریت می‌شد و همچنین راندمان فعالیت شرکت‌ها هم با خطر همراه نمی‌شد.


افت شدید EPS شرکت‌ها به شدت قطعی برق


وی اظهار داشت: در کل میزان تولید در صنعت فولاد به صورت ماهانه حدود ۲.۵ میلیون تن است که عددی کمتر از ۱۰۰ هزار تن در روز می‌شود، مشکل ما این است که اعلام شده است برق برای شب هم قطع شود در حالی که اگر این تصمیم برای فعالیت شبانه گرفته نشده بود، در شبانه روز می‌توانستیم حدود ۵۰ هزار تن تولید روزانه را انجام و میزان ضرر و زیان‌ها را کاهش دهیم، اما اکنون با تصمیمات اتخاذ شده علاوه بر افت EPS شرکت ها، زمینه افزایش قیمت فولاد به دلیل خلا ایجاد شده فراهم می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده