تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۲۱۷۵۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم ماینر‌ها در قطعی برق چقدر است؟

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که سهم ماینرها در قطعی شبکه برق کمتر از یک درصد است، گفت: صحبت از این موضوع به عنوان عمل قطعی برق بهانه ای برای فرار از بی کفایتی وزارت نیرو است و ما برهمین اساس پرونده‌ای طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در موضوع تخلفات وزارت نیرو در حوزه سرمایه گذاری در کمیسیون اقتصادی نهایی کردیم که به زودی آن را به صحن علنی می‌آوریم و به دستگاه قضایی کشور ارجاع می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت از ماینر‌ها به عنوان عامل قطعی برق بهانه‌ای برای بی‌کفایتی وزارت نیرو و سیاست گذاری اشتباه این وزارتخانه است. در طول هشت سال دولت آقای روحانی مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد کشور در حوزه نیروگاهی کور شده است و موضوع استخراج ارز‌های دیجیتال به بهانه‌ای تبدیل شده که قابل قبول نیست.

وی با بیان این‌که بیش از ۵۵ درصد ظرفیت تولید برق توسط برق خصوصی انجام می‌شود، یادآور شد: وزارت نیرو سیاست‌های اشتباهی در حوزه تصمیمات سرمایه گذاری در صنعت برق داشته و اگر قرار باشد ظرفیت بخش خصوصی استمرار و افزایش یابد باید از بخش خصوصی حمایت کنیم. یکی از سیاست‌های وزارت نیرو طی این سال‌ها قیمت گذاری دستوری است. وقتی بهای تمام شده از قیمتی که می‌خرند بالاتر باشد هیچ نیروگاهی امکان ادامه فعالیت ندارد. وقتی نیروگاه موجود نمی‌تواند کار کند شما انتظار دارید نیروگاه جدید ایجاد شود که با کسری برق و خاموشی ایجاد نشویم؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان تعهدات دولت به نیروگاه‌های بخش خصوصی است، گفت: این مبلغ سال‌هاست پرداخت نشده این شرکت‌ها چه طور می‌توانند روی پای خودشان بایستند. نکته دیگر عدم امکان مجوز برای صادرات برق است. اگر امکان صادرات وجود داشت ظرفیت جدید اضافه می‌شد چرا که این امر در پرتوی مشوق‌های صادراتی انجام می‌شود، بنابراین خطای فاحش وزارت نیرو سرکوب سرمایه گذاری در صنعت نیروی کشور بوده است.

پورابراهیمی با بیان این که در طول پنج سال گذشته یک نیروگاه جدید به ظرفیت کشور اضافه نشده، تصریح کرد: این در حالی است که طی سال‌های اخیر هم مصرف خانگی به دلیل افزایش جمعیت روبه رشد بوده و هم مصرف صنعتی افزایش یافته است. مسلم است که این فاصله بیشتر می‌شود و ما با چالش روبه‌رو می‌شویم. از سویی بحرانی مانند کم آبی هم می‌آید و دو سه نیروگاه برق آبی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ما این را قبول داریم، اما مسیر حرکت چه می‌شود. تعهد وزارت نیرو این بوده که حداقل ۵۰۰۰ مگاوات در طول برنامه سالانه به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه کند که به این تعهد عمل نکرده است.

وی ادامه داد: مجموع برق مصرفی مزارع ماینینگ براساس گزارش بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون اقتصادی به این صورت بوده؛ حدود ۳۲۰ مگاوات مجوز‌های رسمی طبق قانون صادر شده و حدود ۳۵۰ مگاوات تقریبا برآورد می‌شود که غیررسمی باشند که البته باید با آن‌ها محکم و قاطع برخورد شود و آن‌ها به صورت رسمی مجوز بگیرند. اما صحبت ما این است که مجموع این مزارع اعم از رسمی و غیررسمی روی هم ۷۰۰ مگاوات است که در مقابل ۶۵ هزار مگاوات کمتر از یک درصد و حدود یک درصد است و صحبت از این موضوع به عنوان عمل قطعی برق بهانه‌ای برای فرار از بی کفایتی وزارت نیرو است و ما برهمین اساس پرونده‌ای طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در موضوع تخلفات وزارت نیرو در حوزه سرمایه گذاری در کمیسیون اقتصادی نهایی کردیم که به زودی آن را به صحن علنی می‌آوریم و به دستگاه قضایی کشور ارجاع می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تحریم‌ها بر سرمایه گذاری در حوزه نیروگاهی نیز گفت: تحریم‌ها حتما اثرگذار بوده و ما شکی در این باره نداریم، اما تحریم به اندازه ۲۰ – ۳۰ درصد اثر داشته است. اگر من بخواهم مقایسه‌ای کنم صنعت فولاد کشور در همین تحریم ظرفیت‌اش به دو برابر رسیده مگر در همین تحریم تجهیزات از خارج نیاورده و فاینانس نکرده است؟ پتروشیمی‌ها در این تحریم چقدر سرمایه گذاری کرده و چقدر صادرات‌شان را بیشتر کرده‌اند؟ صنایع دیگر چه‌طور؟ فقط صنعت نیروگاهی در تحریم بوده بقیه نبوده‌اند؟ تحریم اثر داشته و فعالیت فولاد و پتروشیمی را کند کرده، ولی متوقف نکرده در حالی که اینجا متوقف شده و این سیاست اشتباه بوده است تحریم هم تیر خلاص بوده است.

پورابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر صادرات برق به عراق در شرایط فعلی و با وجود شبکه برق داخل کشور اظهار کرد: برق در زمان‌هایی که مازاد است صادر می‌شود البته جزییات را باید وزارت نیرو توضیح دهد، ولی زمانی که ما نیاز داریم صادرات برق منتفی می‌شود و این صادرات در زمانی انجام می‌شود که مازاد است یا پیک مصرف قطع می‌شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: برخی کسانی که مزارع بیت کویین دارند پیشنهاد دادند که ما خودمان نیروگاه با انرژی خورشیدی می‌زنیم و کاری هم به شبکه شما نداریم، اما به آن‌ها مجوز داده نمی‌شود. مشخص است که دست‌هایی در کار است این دیگر چه بهانه‌ای است و به آمریکا و تحریم چه ربطی دارد؟ به نظر من دست‌هایی در کار است و تا زمانی که پرونده را به دستگاه قضایی نفرستیم موضوع را رها نمی‌کنیم.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده