تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۱۷۵۴۵
سرویس خبر : انرژی

لزوم سرمایه‌گذاری سالانه ۳ میلیارد یورویی برای ایجاد ظرفیت تولید برق متناسب با رشد مصرف

‌می‌متالز - برای ایجاد ظرفیت متناسب با رشد مصرف برق، سالانه به ۳ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید نیاز است که این سرمایه‌گذاری با اتکا به منابع عمومی یا منابع داخلی وزارت نیرو، تسهیلات و سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علیرضا دنه دزفولی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز روز گذشته در مصاحبه ، با انتقاد از اهتمام نداشتن دولت روحانی در توسعه نیروگاه‌ها در کشور گفت: عدم توسعه نیروگاه‌ها در کشور نه تنها منجر به نارضایتی اجتماعی بلکه منجر به تهدید‌های اقتصادی شده است.

این مصاحبه که با عنوان "توسعه نیروگاه‌های برق در دولت روحانی کنار گذاشته شد/دولت سیزدهم باید زمینه ورود بخش خصوصی در تولید برق را هموار سازد" منتشر شد، واکنش شرکت تولید نیروی برق حرارتی را در پی داشت. این شرکت با ارسال توضیحاتی نسبت به انتشار این مصاحبه، واکنش نشان داد.

متن این توضیحات بدین شرح است: " به استحضار می‌رساند وزارت نیرو در همه ادوار نسبت به توسعه ظرفیت مطمئن نیروگاهی به عنوان وظیفه ذاتی خود، اهتمام داشته است و علاوه بر توسعه نیروگاه‌های حرارتی، سیاست‌های موفقی برای توسعه مولد‌های تجدیدپذیر نیز اتخاذ کرده است. در این راستا در طی دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۲۰۰۰۰ مگاوات، به ظرفیت تولید شبکه سراسری برق کشور اضافه گردیده است. از این میزان ظرفیت، ۱۲۶۵۰ مگاوات با احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید بزرگ با بیش از هفت میلیارد یورو سرمایه‌گذاری تحقق یافته است، همچنین بیش از ۲۵۰۰ مگاوات با ارتقای توان عملی نیروگاه‌های موجود، ۲۲۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه‌های برقابی، ۱۷۵۰ مگاوات از طریق مولد‌های پراکنده و قریب به ۹۰۰ مگاوات با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق کشور، افزوده شده است. ضمن آنکه در طول برنامه ششم توسعه احداث قریب به بیست هزار مگاوات نیروگاه حرارتی آغاز شده که بیش از سه هزار مگاوات آن به بهره‌برداری نیز رسیده است.

قابل توجه است که برای ایجاد ظرفیت متناسب با رشد مصرف برق کشور، سالانه نیاز به سه میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید نیاز است که این سرمایه‌گذاری با اتکا به منابع عمومی یا منابع داخلی وزارت نیرو، تسهیلات و سرمایه‌گذاری خارجی یا منابع صندوق توسعه ملی انجام می‌شود. در این سال‌ها با توجه به محدودیت بودجه، منابع عمومی بسیار ناچیزی به این منظور اختصاص داده شده است و به علت نرخ‌گذاری برق، منابع داخلی متناسب با این حجم سرمایه‌گذاری وجود نداشته است و تنگنای منابع صندوق توسعه ملی نیز مانع از تخصیص مناسب تسهیلات به سرمابه‌گذاران بخش خصوصی شده است.

شایان ذکر است در این مدت برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری مستقیم در احداث ۲۳۰۰۰ مگاوات پروژه نیروگاه حرارتی دیگر با بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی با کشور‌های مختلف تعامل گسترده‌ای انجام شده است که برای بیش از ۹۰۰۰ مگاوات طرح‌های تامین مالی خارجی، قرارداد‌های تجاری آن‌ها امضا شده وکلیه مجوزات داخلی اخذ، ولی تامین مالی خارجی آن‌ها متوقف شده است و تاکنون از این پروژه‌ها تنها پروژه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با وام کشور روسیه آغاز شده است. همچنین برای ۱۲۰۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی یا تفاهم‌نامه امضا شد، اما با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا فرایند سرمایه‌گذاری هنوز تکمیل نشده است. ضمن آنکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ مگاوات پروانه احداث انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز معتبر است که سرمایه‌گذاران آن‌ها نیز موفق به تامین مالی نشده‌اند. "

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده