تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۲۱۷۵۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امروز در جریان معاملات مناقصه رقم می‌خورد؛

درخواست خرید بیش از ۲۳ هزار عدد کنتور برق روی تابلوی بورس کالا

‌می‌متالز - شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان، توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان، توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد و توزیع نیروی برق استان گیلان امروز ۱۹ تیر ماه در مجموع درخواست خرید ۲۳ هزار و ۳۵۰ عدد کنتور برق را روی تابلوی معاملات بورس کالا می‌برند تا در صورت وجود عرضه کننده کنتور، معاملات این محصول به شیوه مناقصه در بورس کالا انجام شود.

به گزارش می‌متالز، شرکت‌های توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان و توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد امروز به ترتیب درخواست خرید ۱۷ هزار عدد، ۸۵۰ عدد کنتور برق را بر روی تابلوی بورس کالای ایران ثبت می‌کنند.

همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق استان گیلان و توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان هر یک درخواست خرید ۵۰۰۰ عدد کنتور را روی تابلو می‌برند.

براساس اطلاعیه عرضه مناقصات، درخواست خرید شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان نشان می‌دهد که این شرکت متقاضی خرید ۱۶ هزار و ۵۰۰ عدد کنتور برق با قیمت پایه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال در هر عدد و ۵۰۰ عدد کنتور برق با قیمت ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال و هر دو در قالب قرارداد سلف است.

همچنین شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان و توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب متقاضی خرید ۵۰۰۰ عدد و ۸۵۰ عدد کنتور برق به قیمت پیشنهادی ۴ میلیون و ۱۴۹ هزار ریال هستند.

علاوه بر این، شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان متقاضی خرید ۵۰۰ عدد کنتور برق است. قیمت پیشنهادی خریدار برای هر عدد کنتور ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال است.

نحوه انجام معاملات مناقصه

در روند معاملات مناقصه در بورس کالا، خریدار یک محصول در اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند که تمایل به خرید چه کالایی و با چه مشخصاتی را دارد؛ به دنبال انتشار این اطلاعیه مناقصه، شرکت‌هایی که برای عرضه کالای مورد نظر در بورس پذیرش شده اند می‌توانند در مناقصه شرکت کنند.

موضوع مهم در خصوص معاملات مناقصه، رقابت عرضه کنندگان در جهت کاهش قیمت‌ها و جلب نظر خریداران است. به عبارت بهتر تاکنون در روش مزایده محصولات در بورس کالا، رقابت قیمت به سمت قیمت‌های بالاتر بود و فردی که قیمت بالاتری را اعلام می‌کرد برنده مزایده می‌شد، اما در مناقصه عکس این اتفاق حاکم است و برنده مناقصه شرکتی خواهد بود که حاضر به فروش کالا با قیمت پایین تری باشد؛ همچنین پس از آنکه برنده مناقصه تعیین شد، وارد فرآیند تسویه و تحویل معاملات می‌شویم که این فرآیند در معاملات مناقصه مشابه معاملات مزایده بوده و دستورالعمل یکسانی دارد.

گفتنی است، معاملات به شیوه مناقصه در بورس کالای ایران از دوم اسفند ماه سال گذشته و با درخواست خرید ۳ هزار عدد کنتور برق از سوی شرکت توزیع نیروی برق منطقه استان آذربایجان غربی آغاز شد و با درخواست خرید ۱۰ هزار عدد کنتور شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی در ۱۱ اسفند ماه ادامه یافت.

لازم به ذکر است از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون درمجموع ۵۶ هزار و ۱۵۶ عدد کنتور در تالار مناقصه بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده