تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۱۷۵۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور

ایجاد ۲ میلیون ۳۰۰ هزار شغل جدید با افتتاح طر‌های نیمه تمام

‌می‌متالز - قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: تحقق شعار سال یکی از اولویت‌های اساسی ما بشمار می‌رود بر این اساس از دستگاه‌های اجرایی خواستیم تا قوانین مزاحم تولید را احصا و اعلام کنند که متاسفانه با گذشت سه ماه مشخص شد که دستگاه‌ها اهتمام جدی برای تحقق شعار سال را ندارند که حکم فرمان را دارد.

به گزارش می‌متالز، بابک دین پرست در سیزدهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی با اشاره به اینکه رفع قوانین مزاحم تولید راهکار اساسی تحقق رونق تولید بشمار می‌رود، افزود: دستگاه‌هایی که گزارش موانع مزاحم تولید را اعلام نکرده اند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
وی تعیین تکلیف واحد‌های تولیدی و صنعتی تحت تملک بانک‌ها را یکی از اقدامات موثر برشمرد و گفت: با احصاء صورت گرفته مشخص شد که یک هزار و ۷۹۳ واحد تولیدی تحت تملک ۱۶ بانک هستند. از این تعداد یک هزار و ۴۰۳ واحد غیرفعال است.
قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ادامه داد: بانک کشاورزی، ملی و ملت به ترتیب با ۶۰۰، ۳۳۸ و ۲۴۹ واحد بیشترین واحد‌های تحت تملک را در اختیار دارند که ۲۵۵ واحد تحت تملک بانک ملی و ۲۱۵ واحد بانک ملت غیرفعال هستند.
دین پرست از تصویب دستورالعمل جدید نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی خبر داد و اظهار امیدواری نمود که با اجرای این دستورالعمل و الزامات مصرح در آن، زمینه بازگشت واحد‌های تولیدی تعطیل تحت تملک شبکه بانکی، به چرخه تولید و اشتغال فراهم گردد.
وی گفت: سیستم بانکی تا ۱۵ مرداد فرصت دارد تا نسبت به اجرای این دستورالعمل اقدام نماید در غیر اینصورت به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه برخی از واحد‌های تولیدی علی‌رغم همکاری و تعامل شبکه بانکی، در پرداخت بدهی خود کوتاهی می‌کنند، تملک واحد تولیدی در این موارد امری اجتناب‌ناپذیر برای شبکه بانکی عنوان کرد و افزود: البته این تملک نباید منجر به تعطیلی واحد تولیدی شود؛ در کنار پیگیری ستاد در راستای تسریع و تسهیل برگشت واحد‌های تولیدی به چرخه فعالیت، دستورالعمل «جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی تحت تملک شبکه بانکی و مؤسسات مالی غیر بانکی» در شورای پول و اعتبار در حال پیگیری است و تا قبل از پایان دولت ابلاغ خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور همچنین از فعال بودن ۸۲ درصد از واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: از مجموع ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی ۸۲ درصد فعال هستند.
دین پرست افزود: سال گذشته ۱۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد احیا شد.
وی از نحوه همکاری بانک‌های خصوصی در حمایت از تولید انتقاد کرد و افزود: همه بانک‌ها تا پایان امسال باید حداقل ۵۰ درصد از منابع و مصارف خود را در داخل استان‌ها مصرف کنند.
قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در ادامه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها را طبق مصوبه بانک مرکزی غیر قانونی و غیر شرعی دانست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی ۳۸۵۰ طرح نیمه‌تمام در کشور، گفت: با بهره‌برداری از ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمه‌تمام می‌توان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرد.
وی در بازدید از پروژه‌های تولیدی و صنعتی شهرستان ارومیه در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمه‌تمام در حوزه صنعت و صنایع معدنی در کشور با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد.
معاون وزیر کشور خاطر نشان کرد: از این تعداد طرح نیمه‌تمام تعداد ۳ هزار و ۸۵۰ طرح بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که برای اتمام آن‌ها به یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در صورت محقق شدن این موارد و بهره‌برداری از این طرح‌ها می‌توان برای ۲ میلیون و ۳۰۰ نفر شغل جدید ایجاد کرد.
قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع کشور با اشاره به احیای واحد تولیدی زاب‌سان در ارومیه، تصریح کرد: این پروژه از سال ۸۸ شروع به تجهیز و ساخت واحد تولیدی خود کرده که متأسفانه با مشکلات بانکی روبرو بوده، ولی با تلاش سرمایه‌گذاران طرح و استاندار آذربایجان‌غربی این موانع رفع شده است.
دین‌پرست با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری این طرح یک هزار میلیارد تومان برآورد شده است، تأکید کرد: فاز نخست این واحد تولیدی تا ۲۰ روز آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که اشتغال ۴۰۰ نفر را به‌دنبال دارد. همچنین با بهره‌برداری از فاز دوم این طرح می‌توان برای ۸۰۰ نفر دیگر شغل ایجاد کرد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به فعالیت مجدد برخی از واحد‌های راکد در استان و کمک به سایر واحد‌های تولیدی، یادآور شد: مشکلات تعدادی از واحد‌ها و طرح‌های تولیدی آذربایجان‌غربی در ستاد تسهیل و رفع موانع کشور در طول هفته‌های گذشته بررسی شده و تصمیمات خوبی برای رفع موانع آن‌ها اتخاذ شده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده