تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۲۱۷۶۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۲۷ میلیارد تومان در بخش معدن استان بوشهر سرمایه‏‌گذاری شد

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در یک سال اخیر در مجموع ۲۷ میلیارد تومان در بخش معدن این استان سرمایه‌‏گذاری شد.

به گزارش می‌متالز، سید حسین حسینی روز یکشنبه در نخستین نشست شورای معدن استان بوشهر در سال ۱۴۰۰ افزود: شمار واحد‌های معدنی فعال استان بوشهر در سال ۹۸ در مجموع ۱۴۵ بود که در سال ۹۹ با مجموعه اقدام‎‌هایی که انجام شد شمار واحد‌های معدنی فعال بوشهر با رشد ۱۲ درصدی به ۱۶۳ واحد افزایش یافت.

وی بیان کرد: شمار واحد‌های معدنی غیرفعال استان بوشهر در سال ۹۸، در مجموع ۹۹ واحد بود که با فعال سازی ۱۸ واحد شمار معدن‏‌های غیرفعال به ۸۱ واحد کاهش یافت.

حسینی ادامه داد: میزان اشتغال بخش معدن استان بوشهر در سال ۹۸ نیز یکهزار و ۲۷۲ نفر بود که در سال گذشته به یکهزار و ۴۵۷ نفر افزایش پیدا کرد.

وی گفت: استخراج واقعی معادن استان بوشهر نیز در سال ۹۸، ۱۶ میلیون و ۸۹۴ هزار تن گزارش شد که این میزان در سال ۹۹، بیشتر از ۱۶ میلیون تن است.

حسینی عنوان کرد: برای سال ۹۹ صدور چهار پروانه اکتشاف پیش بینی شده بود که در عملکرد ۶ پروانه صادر و شمار پروانه‏‌های بهره‎‌برداری معادن نیز ۱۰ واحد پیش بینی شد که در عملکرد به ۱۳ واحد رسید.

وی یادآور شد: در سال گذشته احیا و فعال سازی چهار واحد پیش‌‎بینی شده بود که این میزان برای ۱۴ واحد محقق شد و درآمد حقوق دولتی معادن استان بوشهر نیز برای سال ۹۹ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما میزان محقق شده با افزایش ۱۰۰درصدی به هفت میلیارد تومان افزایش یافت.

حسینی ادامه داد: در بازه زمانی ۱۳ تا ۲۷ خرداد امسال ۶۹ واحد معدنی در استان بوشهر به مزایده گذاشته شد این شمار شامل ۵۸ پروانه بهره‌برداری، هشت پروانه کشف و ۲ واحد هم پروانه اکتشاف بود که فراینده مزایده آن‌ها از طریق سامانه ستاد انجام شد.

وی گفت: برای این ۶۹ معدن پنج نفر در مزایده برنده شدند و مابقی نیز امتیاز لازم را نداشتند.

استاندار بوشهر گفت: در حوزه معدن مزایده شفاف واحد‌ها در سامانه ستاد نشان داد که هجمه‌ها علیه دولت در این بخش بی پایه و اساس بوده است.

عبدالکریم گراوند افزود: همواره نقد‌های در جامعه پیرامون سلب مالکیت واحد‌های معدنی وجود داشت که برگزاری مزایده آن‌ها نشان داد با وجود نقد‌های غیرمصفانه خبر خاصی پیرامون معدن‎‌ها نبوده است.

وی اظهار داشت: این حوزه نیز نشان از مظلومیت دولت داشت و انسان‌‎هایی که دین ندارند به ایجاد شک و شبهه پیرامون واحد‌های معدنی دامن ‏زدند، زیرا با وجود سه هفته مانده به پایان کار دولت، چنانچه دولت این واحد‌ها را بفروشد نیز چیزی دستگیرش نخواهد شد و درآمد آن به دولت جدید خواهد رسید.

گراوند اظهار داشت: با این وجود عده‌‏ای در این کشور هستند که حتی تا دقیقه‏‌های پایانی کار دولت نیز به تخریب آن بپردازند.

وی اظهار کرد: شورای معدن استان بوشهر در این چند سال مشکل خاصی نداشته و همه دستگاه‎‏های ذیربط همکاری لازم را با آن شورا داشتند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بوشهر

عناوین برگزیده