تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۱۷۷۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
چین:

آیا واردات فولاد بازیافتی می‌تواند از عطش قیمت سنگ آهن بکاهد؟

‌می‌متالز - از آنجایی که قیمت سنگ آهن رکورد‌های بالای جدیدی را اخیرا ثبت کرده و با توجه به روند بهبود تقاضای جهانی فولاد، پس از آنکه چین محدودیت‌های واردات قراضه آهن را در ژانویه ۲۰۲۱ برداشت بیشتر در مورد احتمال جایگزینی سنگ آهن با فولاد بازیافتی در فرایند تولید فولاد صحبت می‌شود.

به گزارش می‌متالز، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت نتوان وابستگی به سنگ آهن را به راحتی کنار گذاشت، اما تقاضا برای آهن قراضه به تدریج در حال افزایش است که در راستای اهداف چین برای حذف آلاینده‌های کربنی نیز می‌باشد.

با گذشت نیمه نخست سال با طبقه بندی جدید فولاد بازیافتی در چین، واردات قراضه به دلیل محدودیت استفاده در کوره‌های اکسیژنی (BOF)، مقرون به صرفگی جزیی آن و محدودیت عرضه، هیچ گونه فشاری بر قیمت سنگ آهن وارداتی نداشت.

با این حال، ضایعات آهن عمدتا در کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) استفاده می‌شود که نسبت به کوره‌های بلند سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و به راحتی تحت هدف بلند پروازانه چین قرار دارد که رسیدن به اوج انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ و خنثی سازی و به صفر ساندن انتشار کربن قبل از سال ۲۰۶۰ باشد.

به گزارش فولاد ایران، ظرفیت تولید فولاد کوره‌های قوس الکتریکی چین در سال ۲۰۲۱ تا ۱۷ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و به حدود ۱۹۸ میلیون تن در سال می‌رسد که ۱۵ درصد از کل ظرفیت فولاد خام چین را تشکیل می‌دهد؛ که ظاهرا این روند افزایش تولید این بخش تا سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ میلیون تن در سال خواهد بود.

علیرغم روند صعودی مداوم واردات فولاد بازیافتی به چین، فعالان بازار به دلیل بزرگی و قدمت بی نظیر بازار سنگ آهن انتظار دارند که این امر تاثیری بر قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ نداشته باشد. اطلاعات گمرک چین نشان می‌دهد در پنج ماه اول سال ۲۰۲۱، چین ۴۷۱ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است که بیش از ۱۹۱۵ برابر حجم واردات فولاد بازیافتی به این کشور است که در مدت مشابه به ۲۴۶۳۴۶ تن رسیده است.

کارشناسان بر این باورند که قراضه آهن آینده امیدوار کننده‌ای دارد البته به این شرط که مقامات چینی انواع ضایعات آهن مجاز برای واردات را همزمان با توسعه سریع و جایگزینی زیرساخت‌ها که به افزایش عرضه داخلی قراضه کمک می‌کند، گسترش دهند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده