تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۱۷۹۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

چشم‌انداز مثبت بورس با بازگشت تقاضا در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - علیرضا تاج‌بر با اشاره به اینکه رشد کنونی شاخص بورس مربوط به سهام شرکت‌های صادرات‌محور است، گفت: به دلیل افزایش قیمت جهانی ناشی از بهبود شرایط کرونا، زمینه بازگشت تقاضا در بازار جهانی فراهم شده است؛ بنابراین شرکت‌های صادرات‌محور شرایط مساعدی برای بهبود معاملات خود دارند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی معاملات بورس، بیان کرد: اکنون بسیاری از سهام حاضر در بازار به لحاظ بنیادی در شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارند، همچنین سهام اکثر شرکت‌ها به دلیل اصلاح قیمتی که در چند ماه گذشته تجربه کردند، اکنون با ارزشی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند که این موضوع باعث شده تا بازار اکنون در موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس کامودیتی‌محور و در حال صادرات به دیگر کشور‌ها هستند، خاطرنشان‌کرد: افزایش قیمت جهانی ناشی از بهبود شرایط کرونا، زمینه‌ساز بازگشت تقاضا در بازار جهانی شده و بر این اساس شرکت‌هایی که صادرات‌محور بوده و قیمت آن‌ها وابسته به نرخ‌های جهانی است اکنون در شرایط مساعدی برای بهبود وضعیت معاملات خود قرار گرفته‌اند.

تاج‌بر بیان‌داشت: با وجود اقدام‌های مثبتی که توسط سازمان بورس برای بهبود روند بازار انجام شده، اما بازار سرمایه از سال گذشته تاکنون تحت تاثیر شرایط سیاسی قرار گرفته که این موضوع بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و زمینه ایجاد لطمه به معاملات و ضرر و زیان به سهامداران را فراهم کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به چنین مسایلی اعتماد مردم به بازار تا حدودی خدشه‌دار شد و تحت تاثیر هیجان ایجاد شده در معاملات بورس شاهد خروج تعداد زیادی از سرمایه گذاران از این بازار بودیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در یک ماه اخیر وارد بازار شده اند و در این مدت شاهد معاملاتی مثبت در این بازار بودند، اکنون دیگر بسیار محافظه کار شده اند و ممکن است با کوچکترین تهدیدی به صورت هیجانی وارد صف‌های فروش شوند که این اتفاق به هیچ عنوان به نفع بازار نیست و باید اقداماتی به منظور جلوگیری از این اتفاق در دستور کار قرار بگیرد.


رویه جدید، مثبت و امیدوار کننده است


تاج‌بر به علت بهبود روند کنونی معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اقدامات و تصمیمات جدیدی که به‌تازگی برای کاهش هیجان‌های ایجاد شده در بورس اتخاذ شده بود، تاثیر خود را در بازار گذاشت و منجر به بهبود روند معاملات بازار و بازگشت رشد شاخص بورس به مدار صعودی شد.

وی اظهار داشت: اکنون با رویه‌ای که سازمان بورس در اعطای مجوز‌ها در پیش گرفته، انتظار می‌رود بهبود سطح خدمات و مشتری مداری در بازار سرمایه ارتقا یابد و شاهد ورود حجم بیشتری از سرمایه گذاران به این بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه خودداری سازمان بورس از ارائه و انتشار صورت‌های مالی از جمله مسایلی است که همیشه مورد بحث فعالان حاضر در بازار بوده، ادامه‌داد: اکنون و با انتشار آن‌ها متوجه شده ایم که جلوگیری همیشگی از انتشار این گزارش‌ها بی‌دلیل بوده است، انتشار صورت‌های مالی و نگاه عادلانه به آن‌ها نشان می‌دهد که هیچ مشکل خاصی وجود نداشته است، بلکه هزینه‌های موجود در آن همگی منطقی هستند.

وی گفت: اکنون مسوولان حاضر در بازار سرمایه به بدنه بازار نزدیک‌تر شده‌اند و صحبت فعالان بازار بهتر شنیده می‌شود که امیدواریم این شرایط ادامه‌دار باشد.

تاج بر با بیان اینکه موضوع قیمت گذاری دستوری از جمله مسایلی بود که به شدت روند بازار را تحت تاثیر خود قرار داده بود، اظهار داشت: اکنون تلاش ارکان بازار سرمایه برای تعیین تکلیف مواردی مانند قیمت گذاری دستوری و مذاکره با ارکان حاکمیتی بسیار بیشتر شده است که این موضوع می‌تواند بر روند بازار و بازگشت اعتماد سهامداران به سرمایه گذاری در بورس تاثیرگذار باشد. اگر پیگیری‌هایی که از سوی مسوولان برای این بازار اتخاذ شده است ادامه دار باشد می‌توان شاهد رونق بیشتر این بازار و ورود نقدینگی‌های بیشتری به این بازار باشیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده