تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۱۸۱۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تکلیف دستور جدید در مورد طلا هنوز مشخص نیست/ حذف مالیات از اصل قیمت طلا چه تاثیری خواهد داشت؟

‌می‌متالز - چند روز پیش، ابلاغیه‌ای از طریق ریاست جمهوری اعلام شد که اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است؛ با وجود این، زمان اجرای این ابلاغیه مشخص نیست و به سازمان امور مالیاتی بستگی دارد.

به گزارش می‌متالز، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: ابلاغیه لغو دریافت مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا از سوی ریاست جمهوری به سازمان امور مالیاتی داده شد، اما زمان اجرا و صدور بخشنامه آن فعلا مشخص نیست و نیازمند فراهم شدن مقدمات است.

«ابراهیم محمدولی» تصریح کرد: در هشت سال گذشته صنعت طلا و جواهر در خصوص حذف ارزش افزوده از اصل طلا با دولت و مسئولان رایزنی کرده است تا اینکه مجلس شورای اسلامی، دولت و به ویژه سازمان امور مالیاتی نسبت به این موضوع آگاه شده و به این نتیجه رسیدند که ارزش افزوده از اصل طلا باید برداشته شود.

وی افزود: اصل طلا، ابزار کار صنعت طلا و جواهر و برای مردم سرمایه است و نمی‌توان بر ابزار کار و سرمایه مردم مالیات بر ارزش افزوده گذاشت، به این ترتیب چند روز پیش، ابلاغیه‌ای از طریق ریاست جمهوری اعلام شد که اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است.

محمدولی خاطرنشان کرد: با وجود این، زمان اجرای این ابلاغیه مشخص نیست و به سازمان امور مالیاتی بستگی دارد تا زمانی که بخشنامه‌ای برای اجرا به ما داده نشود، قانون قبل به قوت خود باقی است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی باید برای اجرای این امر باید سامانه‌ای فراهم و چارچوب مقررات آن را تعریف کند و پس از آن بخشنامه‌ای خواهد کرد که مالیات ارزش افزوده از چه تاریخی و چه چارچوبی نباید گرفته شود.

وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده اصل طلا، ۹ درصد است و زمانی که دریافت این مالیات لغو شود، طبیعی است که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده کاهش خواهد یافت و میزان تقاضا برای خرید طلا را افزایش می‌دهد.

به گفته محمدولی، این روند همچنین در صادرات نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بگذارد به شرط این که موانع دیگری که برای صادرات وجود دارد نیز برداشته شود که البته تا امروز تلاش‌های خوبی در عرصه رفع این موانع انجام شده است، اما نیاز به همکاری‌های بیشتری از سوی دولت برای افزایش صادرات داریم.

طی روز‌های اخیر خبر حذف مالیات بر ارزش افزوده در فضای مجازی منتشر شد و به خریداران تاکید می‌شد که هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشند.

حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا، مطالبه‌ای بود که پس از ۱۰ سال از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده و اعتراض فعالان و فروشندگان طلا و جواهر و موانع ایجاد شده بر سر تولید و فروش مصنوعات طلا مطرح شده بود.

در نهایت، با پیگیری اهالی این صنف برای حذف این مالیات از اصل طلا و اصلاح این قانون، سرانجام در جلسه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رای دادند.

پس از ایرادات شورای نگهبان به موارد دیگر این قانون، در نهایت، اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده تایید و در روز ۱۲ تیرماه سال جاری توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

بر همین اساس طبق ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، اصل طلا از مالیات برارزش افزوده معاف شد و تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت می‌شود.

البته قانون به شرطی اصل طلا را از مالیات برارزش افزوده معاف کرده که طلافروشان معاملات خود را در سامانه جامعی که سازمان امور مالیاتی موظف به طراحی و ایجاد آن است ثبت کنند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده