تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۱۸۲۲۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شمسی نیا، معاون بهره برداری فولاد سنگان مطرح کرد:

تحقق برنامه‌های تولیدی در فولاد سنگان

‌می‌متالز - معاون بهره برداری فولاد سنگان عملکرد تولید فولاد سنگان در سال ۹۹ را مطابق با برنامه‌های شرکت اعلام کرد و رفع چالش‌هایی همچون عدم تامین کنسانتره و قطعی‌های بی برنامه برق و گاز را بازدارنده تحقق پتانسیل‌های فعلی شرکت برای افزایش تولید ندانست.

به گزارش می‌متالز، شمسی نیا عنوان کرد: شرکت فولاد سنگان شامل دو کارخانه کنسانتره سازی به ظرفیت مجموعا ۵ میلیون تن و یک کارخانه گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن است. واحد گندله سازی در سال ۹۶ افتتاح شده و این واحد در سال ۹۹ موفق به ثبت رکورد تولید به میزان ۳ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۲۴ تن شد؛ همچنین در سال گذشته به میزان ۳ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۹۹۷ تن محصول به فولاد مبارکه ارسال داشتیم. هر چند تامین کنسانتره از مشکلات اصلی صنعت فولاد در حال حاضر می‌باشد، اما با همت همکاران و پشتیبانی مدیریت ارشد شرکت موفق به تامین ۳ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۳۹۹ تن کنسانتره از مبادی مختلف شدیم.

معاون بهره برداری فولاد سنگان تولید تجمیعی شرکت تا انتهای سال ۹۹ را به میزان ۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۵۵۳ تن اعلام کرد.

شمسی نیا دستیابی به رکورد‌های روزانه، ماهانه و سالانه گندله سازی، تسریع در تامین تجهیزات خارجی پروژه کنسانتره بدون حضور متخصصین خارجی و با توان نیرو‌های متخصص و جوان ایران اسلامی، تکمیل فعالیت‌ها و افتتاح پروژه کنسانتره‌سازی و… را از اقدامات شاخص این شرکت در حوزه تولید برشمرد.

وی افزود: در سال گذشته این شرکت به دستاورد‌های بی سابقه و مهمی دست یافت که می‌توان به رکورد ماهانه تولید ۴۱۲ هزار تن گندله در اسفند ماه اشاره کرد بعلاوه اینکه در اواسط اسفند ماه رکورد روزانه تولید گندله به میزان ۱۶ هزار و ۶۰۰ تن در این واحد به ثبت رسید. فروردین امسال رکورد اسفندماه سال ۹۹ شکسته شد و ۴۲۲ هزار تن تولید در این ماه محقق گردید.

وی افزود در سه ماهه اول امسال موفق به تحقق برنامه‌های تولیدی شدیم. متاسفانه تولید کنسانتره شرکت در سه ماهه اول با مشکل تامین برق مواجه بود و ناگزیر به تامین از مبادی مختلف شدیم که در نتیجه این امر، کنسانتره پایین‌تر از کیفیت استاندارد را دریافت کردیم. اگر کنسانتره با کیفیت به صورت مستمر در اختیار شرکت قرار گیرد میزان تولید افزایش قابل توجهی خواهد داشت. با همه این شرایط در مباحث کیفی و زیست محیطی همیشه در بازه استاندارد بوده ایم و رعایت مسائل مرتبط با میزان آلاینده‌ها در این واحد همیشه رعایت شده است.

شمسی نیا تصریح کرد: ظرفیت واحد گندله‌سازی فولاد سنگان ۵ میلیون تن در سال است که در این راستا واحد گندله‌سازی برای تولید این مقدار گندله آمادگی لازم را دارد؛ بنابراین با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود برای تامین کنسانتره در این شرکت و امکان تامین مابقی کنسانتره از سایر منابع موجود، برنامه و هدف‌گذاری تولید گندله در سال‌جاری بیشتر از سال گذشته در نظر گرفته شده که امید است با همت و تلاش روزافزون همکاران و پشتیبانی مدیرعامل شرکت شاهد تحقق این مهم باشیم.

وی در ادامه به چالش‌های تولید در این شرکت اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی شرکت موضوع تامین برق است، این موضوع واحد کنسانتره سازی شرکت را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. در فروردین سال جاری برای تولید در این واحد با مشکلاتی مواجه بودیم که خوشبختانه رفع شد، البته عدم تامین پایدار برق سبب شده میزان تولید طبق برنامه‌های تعریف شده، پیش نرود.

شمسی نیا گفت: با توجه به اینکه امسال با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نام گرفته است امیدواریم موانع ما به عنوان یک تولیدکننده مورد توجه واقع شود و مسوولین درصدد رفع آن باشند. قطع بی برنامه و مکرر برق و گاز، تولید واحد‌های صنعتی منطقه معدنی سنگان را به چالش کشانده است. واحد‌های تولیدی ما در نیمه ابتدایی سال با قطع برق و نیمه دوم سال با قطع گاز مواجه هستند هرچند که زمستان سال گذشته علاوه بر گاز به صورت همزمان قطع برق هم مزید بر علت شده بود. امیدواریم با رفع موانع در سال جاری مشکل تامین پایدار گاز و برق شرکت در تمام سال و در تمام فصول رفع شود.

معاون بهره برداری فولاد سنگان، با بیان اینکه کارخانه‌های تولیدی به دلیل قطع جریان انرژی دچار مشکلات اساسی می‌شوند افزود: یکی از معضلات اساسی قطع برق و گاز، خرابی ماشین آلات و تجهیزات معادن است که در طول زمان خسارت هنگفتی را بر شرکت‌ها تحمیل خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تامین آب از دیگر چالش‌های شرکت است. هر چند که با حمایت صورت گرفته این مورد تا حدودی رفع شد، اما همچنان در این خصوص محدودیت‌هایی وجود دارد که برای افزایش تولید محدودیت ایجاد خواهد کرد.

شمسی نیا مجددا با تاکید بر تامین کنسانتره به عنوان مهمترین دغدغه شرکت گفت: مشکل تامین کنسانتره یکی از چالش‌های تمام تولیدکـنندگان این حوزه است.

وی اظهار امیدواری کرد، با رفع محدودیت‌های موجود در تامین برق و امکان استفاده از ظرفیت کارخانه کنسانتره بتوانیم در تولید مواد اولیه فولاد نقش موثری را ایفا نماییم.

وی با اشاره به یکی دیگر از چالش‌های پیش رو که افزایش تولید با آن روبرو است موضوع محل و ارسال محصول به مقصد خریدار (فولاد مبارکه) است گفت: امیدواریم با افزایش ظرفیت حمل ریلی این مشکل نیز از پیش پای تولید برداشته شود، زیرا به علت پر شدن پایل محصول مجبور به توقف تولید نشویم. گفتنی است در خرداد ماه و تا قبل از توقف تعمیراتی واحد موجودی گندله به مقدار ۳۶۰ هزار تن رسید که معادل ۹۰ درصد ظرفیت کل پایل ذخیره گندله فولاد سنگان می‌باشد.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده