تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۱۸۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس‌گرام

سهامداران دل‌نگران تاثیر قطع برق صنایع بر بورس

‌می‌متالز - رشد شاخص بورس برای دومین روز در هفته جاری تا حدودی توانست توجه سهامداران خرد را در شبکه اجتماعی توییتر به خود جلب کند. آن‌ها اگر چه یکشنبه به رشد شاخص بی‌توجه بودند، ولی دیروز نسبت به این موضوع واکنش مثبتی نشان دادند. در این موضوع هم، مثل همیشه فضای هیجانی توییتر فارسی بر نوشته‌ها و اظهارنظر‌های کاربران این شبکه اجتماعی تاثیرگذار بوده است.

به گزارش می‌متالز، برای مثال روز یکشنبه خیلی از کاربران از وضعیت بورس با وجود اینکه همراه با رشد شاخص بود ابراز گلایه کرده بودند، چون فضای غالب توییتر فارسی بر اساس گلایه و انتقاد بود، اما دیروز بعد از اینکه کاربران شاهد دو روز افزایش شاخص بودند و البته موضوع چشمگیر دیگری هم برایشان نبود که به آن توجه کنند و بخواهند نسبت به آن انتقاد کنند، از افزایش شاخص ابراز رضایت کرده بودند.

یکی از مسائلی که دیروز به طنز و کنایه در فضای توییتر و برخی از کانال‌های پیام‌رسان تلگرام دیده می‌شد، در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس ایران بود. ماجرا از جایی آغاز شد که یکی از کاربران توییتر فارسی در صفحه خود نوشت: «گفتند خارجی‌هایی که در بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند، بهشون اقامت می‌دهند. امروز دیدم با آی‌پی خارجی نمی‌شه سایت بورس رو باز کرد یعنی خارجیه بخواد قیمت سهمش را چک کنه باید پاشه بیاد ایران چک کنه برگرده.» این توییت طنازانه در دقایق اولیه انتشار در فضای توییتر فارسی مورد توجه کاربران قرار گرفت و بعد از مدتی هم سر از کانال‌های تلگرام که توییت‌های فضای توییتر را بازنشر می‌کنند، درآورد. در فضای توییتر فارسی خیلی از کاربران نسبت به این موضوع، ابراز تاسف کرده بودند و برخی دیگر هم از تجربیات خود در این رابطه نوشته بودند. اما ماجرای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس ایران بر می‌گردد به صحبت‌های علی صحرائی که اعلام کرده بود «سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به راحتی در بورس سرمایه‌گذاری کنند و در حال حاضر نیز صندوق‌هایی هستند که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

با این حال کاربران توییتر نسبت به این صحبت و نحوه سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس ایران بی‌توجه بودند و بیشتر درباره استفاده از فیلترشکن و تغییر آی‌پی اینترنت و این دست مسائل می‌نوشتند که باعث می‌شود استفاده از اینترنت و ابزار مرتبط با آن سخت شود. اما در همین رابطه یکی از صفحه‌های فعال در حوزه بورس در توییتر دیروز در صفحه خود این مطلب را منتشر کرد: «یادتون که هست همین چند وقت پیش گفتن خارجی‌هایی که توی بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند بهشون اقامت میدن؟ هیچی دیگه ظرفیت تکمیل شد. کلا دسترسی خارجی‌ها به سایت tsetmc و سامانه‌های معاملاتی رو مسدود کردند کسی دیگه نتونه سرمایه‌گذاری کنه!»

البته این اتفاق تابستان پارسال هم افتاده بود و مشکل بعد از مدتی حل شد، ولی با این حال دیروز چند کاربر توییتر فارسی دوباره درباره این موضوع نوشتند و توجه دیگر کاربران را به این مساله جلب کردند.

موضوع دیگری که دیروز در شبکه اجتماعی توییتر و پیام‌رسان تلگرام درباره آن صحبت می‌شد تاثیر قطع برق بر وضعیت بورس بود. از آنجا که اتفاق‌ها به صورت دومینو وار در فضای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور در حال بروز و منتشر شدن است، فضای توییتر و تلگرام پر است از اتفاق‌هایی که کاربران در لحظه درباره آن اظهارنظر می‌کنند یا آن‌ها را بازنشر می‌کنند. در این فضا، کاربران فعال در توییتر بورس، درصددند تا گاهی توجه دیگر کاربران توییتر فارسی را به موضوعات مدنظر خود جلب کنند. برای همین دیروز کاربرانی با مطرح کردن موضوع تاثیر قطعی برق بر بورس و سهامداران، سعی می‌کردند توجه دیگر کاربران را به مساله قطعی‌های پی‌درپی برق از این جهت جلب کنند. به اعتقاد آن‌ها قطع برق صنایعی مثل سیمان، فولاد و پتروشیمی باعث شده است که فعالیت این شرکت‌ها تحت‌تاثیر قرار بگیرد و در نتیجه کاهش درآمد داشته باشند که این موضوع اثر مستقیمی بر سهام آن‌ها در بورس خواهد داشت. خیلی از کاربران هم با بازنشر این نوشته‌ها به این مساله می‌پرداختند که هر روز در فضای اقتصادی کشور با پدیده‌ای جدید روبه‌رو می‌شوند و دولت به جای اینکه موانع را برای فعال شدن اقتصاد رفع کند، در حال مانع‌تراشی برای صنایعی است که تاثیر مستقیمی در بازار سرمایه‌دارند.

از طرفی برخی دیگر از کاربران هم به این مساله می‌پرداختند که در کنار فضای مبهم آینده، بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بین‌المللی برجام و مشخص نشدن تکلیف آن با گذشت ماه‌ها از شروع این مذاکرات و... دغدغه دیگری هم در کنار این موضوع‌ها برای سهامداران ایجاد شده و آن هم قطعی برق است. خیلی‌ها هم با زبان طنز درباره این مساله می‌نوشتند که گل بود به سبزه نیز آراسته شد یا از مسوولان تشکر می‌کردند که در تلاش هستند تا با اقداماتشان فکر سهامداران همیشه مشغول نگه داشته شود.

علی سعدوندی

مشاور سرمایه‌گذاری

با این رشد خلق نقدینگی که بی‌وقفه ادامه دارد، ورود پول حقیقی به بورس ممکن است ماه‌ها ادامه یافته و حبابی دیگر شکل بگیرد. بیایید باور کنیم تورم چاره درد‌های اقتصاد ایران نیست بلکه ام‌الخبائث است.

داود منظور

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)

جلوگیری از تکرار تجربه حبابی شدن بورس در بهار سال گذشته در اثر کاهش نرخ سود بانکی؛ کاهش نرخ سود بازار بین‌بانکی به کمترین رقم در ۹ماه اخیر: ۹/ ۱۷ درصد. علت احتمالی: استقراض دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه‌گردان خزانه برای پرداخت‌های بودجه‌ای. راهکار: انتشار اوراق بدهی توسط دولت.

علیرضا قنادان

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس

آخرین تحولات مهم در مورد آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه: ۱- با توجه به ناکارآمدی و مشکلات سامانه قدیمی، پروژه استقرار سامانه جدید نرم‌افزاری ثبت‌نام و برگزاری آزمون آغاز شد. ۲- اقدامات اجرایی برای تاسیس مرکز آزمون در چهار شهر اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز آغاز شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده