تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۸۲۸۰
سرویس خبر : انرژی
مالکی:

استخراج آب‌های شیرین از گسل‌های آبدار راهکار موثر برای حل بحران کم‌آبی سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - نماینده مردم زاهدان در مجلس، درباره راهکار‌های حل بحران کم‌آبی در سیستان و بلوچستان گفت: استخراج آب‌های شیرین از گسل‌های آبدار، تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی و قنات‌ها مهمترین نمونه‌های منابع آبی هستند که می‌تواند برای حل مشکلات آبی استان مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش می‌متالز، فداحسین مالکی کمبود آب در استان سیستان و بلوچستان را مشکلی دردناک برای مردم عنوان کرد و گفت: اگرچه اقدامات اولیه برای طرح انتقال آب از دریای عمان بارقه‌های از امید را به دنبال خود دارد، اما واقعیت می‌گوید؛ راه بسیاری تا به ثمر رسیدن این پروژه بزرگ در پیش است بنابراین باید برای کمبود آب در استان فکر دیگری کرد چراکه زاهدان تشنه است و بی‌آبی به معضل بزرگ تبدیل شده لذا توصیه می‌کنم مسئولان هرچه سریع‌تر به فریاد مردم برسند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های خاص منطقه، ازجمله وابستگی ۱۰۰درصدی سیستان و بلوچستان به منابع آب‌های مرزی و نیز تبخیر قابل‌ملاحظه سالانه منطقه، درخصوص روش‌های کاهش آن، احداث سازه‌های ذخیره آب، تغییر روش‌های زراعی، ایجاد رشته‌های دانشگاهی (زراعت در مناطق خشک) و جایگزینی مدیریت خطرپذیری به جای مدیریت بحران، پیشنهاد‌ها و راه حل‌های مناسبی است که می‌توان در راستای مبارزه با کم آبی در این منطقه ارائه داد.

وی همچنین مدیریت صحیح بارندگی‌ها و جلوگیری از خروج این آب از مرز‌های استان را از دیگر راه‌های کم کردن این معضل بیان کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی جدید برای جلوگیری از تبخیر و رسوب آب سد‌ها هم ازجمله راه‌هایی است که می‌تواند تاحدودی مشکل کم‌آبی را مهار کند.

مالکی با اشاره به اینکه اکنون تولید آب آشامیدنی برای زاهدان تقریبا ۶۰۰ لیتر در ثانیه با کمبود مواجه است، افزود: برای حل این مشکل و توزیع عادلانه آب شرب در شهر زاهدان، باید خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان راه‌اندازی شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی همچنین استفاده از منابع آبی دیگر از راهکار‌های حل بحران کم‌آبی در سیستان و بلوچستان است و گفت: استخراج آب‌های شیرین از گسل‌های آبدار، تصفیه پساب‌های شهری و صنعتی، کشاورزی با آب‌های شور و قنات‌ها مهمترین نمونه‌های منابع آب هستند که می‌تواند برای حل مشکلات آبی استان سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده