تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۱۸۴۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم‌اندازی از گروه‌های شاخص‌ساز بورس / پالایشی‌ها به کدام سمت حرکت می‌کنند؟

‌می‌متالز - با وجود روند مثبت بازار سهام در روز‌های گذشته، اما ابهامات نرخ دلار، مذاکرات برجام و عوامل موثر داخلی بر بازار سهام باعث شده است تا به روند بازار نگاهی بلند مدت نداشته باشیم. باید دید هفته آینده گروه‌های مهم و بزرگ بورس با چه روندی به حرکت خود ادامه می‌دهند؟

به گزارش می‌متالز، هفته گذشته بازار سهام روند تعادلی را داشت. نماد‌های شاخص‌ساز بازار توانستند با رشد قابل توجهی به کار خودشان پایان بدهند. همچنین با وجود روند مثبت شاخص کل شاخص کل هم‌وزن هم با تحرکات مثبت به کار خود پایان داد.

در چند روزه گذشته خبر‌های مختلفی بر روی صنایع فولاد و سیمانی تاثیر بسیار زیادی گذاشتند. همچنین گروه پالایشی هم تحت تاثیر تحولات افغانستان سیگنال‌های منفی را دریافت کرد.

کارشناسان بازار سهام معتقدند ورود نقدینگی شرط اساسی تحول بازار سرمایه در این روز‌ها است. تا زمانی که نقدینگی به گروه‌ها تزریق نشود سرمایه در گردش خواهد بود و بین صنایع مختلف جا به جا می‌شود؛ بنابراین زمانی شاهد افزایش قیمت هستیم که نقدینگی باعث ایجاد روند در بازار شود.

مدتی است که یکی از گروه‌های شاخص‌ساز بازار سهام نماد‌های پالایشی شده‌اند. درباره روند آن‌ها برای هفته آینده از محمد خیری، کارشناس بازار سهام پرسیدیم و او درباره آن‌ها گفت: آخرین نرخ اعلامی شرکت‌های پالایشی برای سه ماهه پاییز ۹۹ بوده است. هنوز از نرخ اعلامی زمستان سال گذشته از طرف سازمان ملی پخش خبری نیست. زمانی که نرخ‌های پالایشی‌ها اعلام شوند احتمالا نسبت به سه ماهه پاییز با تعدیلات مثبت EPS مواجه باشیم.

خیری در این باره توضیح داد: پالایشی‌ها در گزارشی که برای شش ماهه اول سال گذشته منتشر کردند در سه ماهه اول سودی که ساخته بودند برابر با کل شش ماه بود. احتمال می‌رود گزارشی که برای زمستان سال پیش منتشر کنند سود محقق شده بیشتر از شش ماهه اول سال ۹۹ باشد.

هفته گذشته با انتشار ابلاغیه دولت مبنی بر کنترل برق مصرفی کارخانه‌های فولادی و سیمانی شاهد ایجاد هیجان در این گروه‌ها بودیم. اما شنیده‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد صنایع فولادی خود از نیروگاهی مستقل برقی برخوردار هستند؛ بنابراین این ابلاغیه فقط به صورت ظاهری می‌تواند در بازار موثر باشد و تاثیر مهمی را بر روی این نماد‌ها نمی‌گذارد.

در این باره کارشناسانی همچون مجید ششمانی معتقد است: در برخی از برهه‌ها صنایعی مانند فولاد با چالش خشکسالی رو به رو شدند. این شرکت‌ها همواره راهی را برای برون رفت از این وضعیت پیدا کرده‌اند. شرکت‌هایی مثل چادرملو، گل‌گهر و فولاد مبارکه نیروگاه‌های برقی مستقلی برای تامین برق خود دارند.

او می‌گوید: با این ابلاغیه ممکن است تنها نماد‌های سیمانی آسیب ببینند. آن هم به این دلیل که مشکل گاز دارند و مجبور هستند مازوت بسوزانند. بنایراین به دلیل آنکه بخشی از برق خود را مجبورند از صنایع برق کشور تامینن کنند دچار افت حداقلی خواهند شد.

ششمانی درباره این موضوع توضیح داد: همیشه شرکت‌ها و کارخانجات با مشکل کمبود منابع و خشکسالی مواجه بودند. شرکت‌ها هم برای مقابله با این وضعیت نامتعادل همواره راهکاری را در پیش گرفته‌اند. پس نمی‌توانیم بگوییم روند منفی این گروه‌ها نتیجه پیش واکنش این ابلاغیه است.

هفته آینده بازار چه می‌شود؟

درباره پیش‌بینی هفته آینده بازار افرادی مثل محمد خیری اظهار داشتند: بازار سرمایه مانند هفته گذشته روندی مثبت خواهد داشت. البته در روز‌هایی کوتاه شاهد اصلاح ممکن است باشیم.

او می‌گوید: در وضعیت فعلی دچار ابهام برای آینده دلار و برجام هستیم. اما وضعیت شرکت‌های بورسی به لحاظ فاندامنتالی، در وضعیت خوبی قرار گرفته است؛ زیرا برخی از گروه‌ها مانند سیمانی و قندی با افزایش نرخ‌های خود می‌توانند روند خوبی را داشته باشند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده