تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۶۹۴
کد خبر: ۲۱۸۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طلا ارزان‌تر می‌شود؟ / بازار سهام سبز پوش شد

‌می‌متالز - در نیمه دوم تیر قیمت طلا، سکه و ارز روند رو به کاهشی خود را طی کردند و بازار بورس به روند رو به رشد هفته گذشته ادامه داد.

به گزارش می‌متالز، در سومین هفته تیر ۱۴۰۰ شاهد افزایش نرخ ارز بوده ایم که در آخرین روز هفته نرخ ارز و سکه نزولی و به طور کلی بازار طلا و سکه روندی کاهشی در قیمت را تجربه کرد. بازار سرمایه با وجود افت و خیز‌های شاخص در نهایت روند مثبتی داشت و سهام‌ها سبز پوش شدند.

شاخص کل بورس تهران در اولین روز هفته (۱۹ تیرماه) با اُفت ۴۲۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی قرار گرفته است که در آخرین روز معاملات (۲۳ تیرماه) شاخص کل بورس تهران با اُفت ۵۸۵ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی قرار گرفته است.

نوسان دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی
نرخ دلار و یورو به طور کلی روند نزولی داشت و از قیمت ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان به رقم ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان رسید همچنین یور از نرخ ۲۹ هزار و ۴۹۲ تومان به نرخ ۲۹ هزار و ۳۷ تومان نزول یافت.

سکه ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد
سکه نیز همانند نرخ ارز از روند نزولی در این هفته برخوردار بود و از قیمت ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به نرخ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از نرخ یک میلیون و ۶۳ هزار تومان به پله یک میلیون و ۵۷ هزار تومان نزول کرد.

روند نزولی نرخ سکه و طلا آغاز شد
محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در سومین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: در این هفته نرخ اونس جهانی با افزایش ۲۴ دلاری همراه بوده است بر خلاف آن قیمت ارز روند نزولی داشته است که حدودا دلار ۲۱۰ تومان در این هفته ارزان شد که در پی آن داد و ستد‌ها و تقاضا در بازار کاهش یافته است.

او بیان کرد: به طورکلی در این هفته قیمت‌ها در بازار روند کاهشی داشته است که سکه طرح قدیم در این هفته حدود ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد از طرف دیگر سکه طرح جدید تقریبا ۶۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. از ارزش نیم سکه حدود ۱۰۰ هزار تومان کاسته شد و ربع سکه نیز ۱۵۰ هزار تومان کاهش نرخ راداشته است.

کشتی آرای افزود: سکه یک گرمی در این هفته تغییر قیمت را تجربه نکرد و هر مثقال طلا با کاهش ۲۰ هزار تومانی به مبلغ ۴ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان رسیده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز هم ۵ هزار تومان در این هفته ارزان شد. حباب سکه با ۲۰ هزار تومان کاهش به ۲۴۰ هزار تومان رسید.

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به کاهش نرخ ارز و خبر‌هایی حاکی از رفع تحریم‌ها طبیعتا می‌تواند در افزایش عرضه ارز و کاهش نرخ آن تاثیر گذار باشد و معتقدم در هفته آینده شاهد افزایش قیمت سکه و طلا در بازار نخواهیم بود.

هفته‌ای سود آور برای بورسی‌ها
مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند شاخص بازار سرمایه در نخستین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: حدود یک هفته دیگر تا برگزاری مجامع شرکت‌ها خواهیم داشت که نسبتا در ۲ هفته اخیر، شرکت‌هایی که مجامع برگزار کردند با شرایظ بهتری در این هفته بازگشایی شدند و سهامداران علاوه بر سود نقدینگی که کسب کردند.

او گفت: در این هفته شاهد تغییر زاویه بازار به سمت سهام‌های گروه دارویی، سیمانی، برق و پالایشی بوده ایم و دلایل آن را می‌توان به افزایش قیمت این سهام‌ها و گزارشات مثبت آن دانست. خبر‌هایی از آزاد سازی نرخ دلار در صنعت دارو به گوش می‌رسد که احتمال افزایش قیمت و سود صنعت دارو مطرح شده است.

دلبری تصریح کرد: نکته مهم این است نرخ اوراق تامین مالی بالا است و در محدوه خاصی ثابت مانده است و احتما کسری بودجه دولت مزید بر علت خواهد بود. از طرف دیگر مذاکرات هسته‌ای به تعویق افتاده است احتمال دارد که نرخ دلار به لحاظ شرایط سیاسی در شرایط قبل باقی بماند و البته شرایط متعادلی در بورس کالا داشته باشیم، اما بعید نیست قطعی برق در صنایع فولاد و سیمان موجب شود که عرضه‌های بورس کالا لغو شود و احتمالا دارد گزارشات صنایع فولادی در تیر و مرداد نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

او گفت: از هفته آینده شاهد انتشار گزارشات ۳ ماهه خواهیم بود و شرکت‌های گروه‌های فلزی گزارشات خوبی را ارائه خواهند کرد و فعلا در حوزه تجارت جهانی شرایط پایداری وجود دارد اگر همین شرایط باقی بماند معتقدم که دلار و سکه در آینده رشد آرامی را خواهند داشت و شاهد استقبال افراد به گروه کالا و تولیدی در بازار سرمایه باشیم.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده