تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۲۱۸۵۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جریان معاملات سومین هفته تیر ماه رقم خورد؛

قدرت نمایی شاخص کل و فتح دوباره یک قله

‌می‌متالز - شاخص کل بورس در معاملات هفته منتهی به ۲۳ تیر، بعد از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار در ۱۱ ماه گذشته، دوباره توانست وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود و رشدی ۱.۸۳ درصدی را نسبت به هفته قبل تجربه کند.

به گزارش می‌متالز، بررسی معاملات هفته جاری بازار سهام حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در هفته جاری در مقایسه با هفته گذشته با هفت درصد افزایش، از ۲۷۰ هزار و ۷۷۱ میلیارد ریال به ۲۸۹ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال رسیده است. همچنین حجم کل معاملات این بازار در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۹.۷ درصد افزایش یافته و از ۳۲ هزار و ۹۷۵ میلیون سهم به ۳۶ هزار و ۱۷۲ میلیون سهم رسیده است.


بازار سهام پیشتاز شد، بازار بدهی عقب کشید


بررسی معاملات بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله حاکی از روند نزولی بازار‌های بدهی و مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در مقابل روند صعودی بازار‌های اول و دوم سهام طی معاملات هفته جاری است.

به طوریکه ارزش معاملات در بازار اول سهام در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۳۶ درصد افزایش یافت و از ۹۴ هزار و ۶۹۲ میلیارد ریال به ۱۲۸ هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم معاملات در این بازار از ۱۲ هزار و ۴۶ میلیون سهم در هفته گذشته به ۱۴ هزار و ۷۴۶ میلیون سهم در هفته جاری رسید که رشدی ۲۲ درصدی را نشان میدهد.

ارزش معاملات در بازار دوم سهام نیز با یک درصد افزایش، از ۱۲۱ هزار و ۸۲۷ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۲۲ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات این بازار نیز با رشدی ۶ درصدی توانست از ۱۸ هزار و ۲۸۹ میلیون سهم در هفته گذشته به ۱۹ هزار و ۳۱۳ میلیون سهم در هفته جاری برسد.

این درحالی است که بازار بدهی بر خلاف هفته قبل، در هفته جاری با چراغ قرمز حرکت کرد و ارزش معاملات در این بازار با ۶۸ درصد کاهش از ۱۰ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال در هفته گذشته تا ۳۴۹۸ میلیارد ریال در هفته جاری کاهش یافت. حجم معاملات در این بازار نیز از ۱۱ میلیون برگه در هفته گذشته به ۳.۵۱ میلیون برگه در هفته جاری رسید که با ۶۸ درصد کاهش مواجه بود.

همچنین ارزش معاملات در بازار مشتقه پنج درصد کاهش یافت و از ۲۸۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۲۶۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم معاملات در این بازار نیز کاهش ۷۷ درصدی را تجربه کرد و از ۲۵ میلیون قرارداد در هفته قبل به ۵.۷ میلیون قرارداد در هفته جاری رسید.

ارزش معاملات در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله که ۲۰.۲۷ درصد کاهش را تجربه کرد از ۴۲ هزار و ۹۶۹ میلیارد ریال در هفته گذشته تا ۳۴ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال در هفته جاری کاهش یافت و حجم معاملات در این صندوق‌ها نیز با ۱۹.۲۲ درصد کاهش از ۲۶۰۴ میلیون یونیت در هفته قبل به ۲۱۰۳ میلیون یونیت در هفته جاری رسید.


تاخت و تاز شاخص‌ها


شاخص کل بورس در هفته جاری توانست دوباره کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را فتح کند و با رشدی ۱.۸۳ درصدی نسبت به هفته قبل، ۲۳ هزار و ۵۰۷ واحد افزایش یافت و از یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد در هفته گذشته به یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد در هفته جاری رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن نیز در هفته جاری نسبت به هفته قبل ۹ هزار و ۱۰۸ واحد افزایش یافت و با رشدی ۲.۳۲ درصدی از ۳۹۲ هزار و ۵۸۶ واحد در هفته قبل به ۴۰۱ هزار و ۶۹۳ واحد در هفته جاری رسید.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده