تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۱۸۶۴۷
سرویس خبر : انرژی

قطعی برق خسارات جبران ناپذیری به صنایع می‌زند

‌می‌متالز - مدیر عامل فولاد هرمزگان هشدار داد قطعی برق در صنایع مادر، موجب کمبود و گرانی کالا‌های وابسته به این صنایع در ماه‌های آینده خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، عطاالله معروفخانی مدیر عامل فولاد هرمزگان در گفتگو با روابط عمومی این شرکت خسارات قطعی برق شرکت‌های فولادی را تنها متوجه این شرکت‌ها ندانست بلکه عمده ضرر و زیان آن در ماه‌های آتی با نبود مواد اولیه برای صنایع پایین دست عنوان کرد و گفت: متضرر اصلی این قطعی و کاهش تولید، مردم خواهند بود. وی در ادامه راهکار وصل شدن برق در ساعات غیر پیک را عنوان کرد و گفت: برای کاهش این ضرر و زیان و جلوگیری از کمبود عرضه محصولات فولادی، بهتر است این شرکت‌ها بتوانند در ساعات غیر پیک مانند شب تا صبح به تولید ادامه دهند. مدیرعامل فولاد هرمزگان اثرات کاهش تولید محصولات فولادی در بازار را خیلی سریع دانست و اظهار داشت: قیمت‌های محصولات فولادی در بازار داخل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و اگر به همین منوال پیش برویم اثرات جبران ناپذیری بر بازار عرضه و تقاضای این گذاشته خواهد شد. معروفخانی متضرر اصلی این مهم را مردم دانست و گفت: افزایش قیمت محصولات صنایع پایین دستی مانند خودرو و ساختمان دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به نیاز ۲۹۵ مگاواتی برق در شرکت فولاد هرمزگان و ضرر و زیانی که در این مدت کوتاه به این شرکت وارد شده گفت: از ابتدای خرداد ماه با اجرای طرح مدیریت بار به دلیل افزایش دمای هوا در سطح کشور طبق درخواست شرکت برق منطقه‌ای استان هرمزگان مبنی بر کاهش بار عملا کوره‌های قوسی این شرکت در ساعات اوج مصرف متوقف گردید.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اعلام اینکه در تاریخ ۱۴۰۰/۴/۱۵ و راس ساعت ۱۶:۰۰ شرکت برق منطقه‌ای بدون اعلام قبلی و بدون هماهنگی اقدام به قطع برق نموده از این عملکرد برق منطقه‌ای استان انتقاد و اظهار ناخرسندی کرد و گفت: در صنایع بزرگ قطع ناگهانی و بدون اعلام قبلی برق نه تنها باعث افزایش ضرر و زیان و خسارت‌های مالی مضاعف می‌شود بلکه با جان بسیاری از کارکنان این شرکت‌ها بازی می‌کند. وی شاهد مثال این موضوع را خطر جانی برای ۵ نفر از کارکنان این شرکت هنگام حمل پاتیل مذاب توسط جرثقیل سقفی عنوان کرد که با قطع ناگهانی برق این نفرات خوشبختانه با هوشیاری خطر را رفع نموده اند.

معروفخانی با اعلام اینکه از تاریخ مذکور تا کنون تولید در این شرکت مانند شرکت‌های دیگر متوقف شده خسارات فنی ناشی از قطع برق در این شرکت را این چنین عنوان کرد:
۱- قطع ناگهانی برق باعث توقف واحد اکسیژن و در نتیجه عدم ارسال نیتروژن به کوره‌های واحد احیا مستقیم و فعال شدن آهن اسفنجی در آن‌ها شده است،
۲- قطع ناگهانی برق در حین تولید خطوط ریخته گری باعث اختلال در خط تولید شمش و از بین رفتن حداقل ۱۰ عدد سگمنت و تخریب نسوز کوره‌ها، پاتیل‌ها و تاندیش‌ها را در پی داشته است.
۳- قطع ناگهانی برق باعث عدم امکان تخلیه ذوب کوره‌ها و تخریب شل آن‌ها گشته است
۴- با توجه به عدم مصرف آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان و‌سایر شرکت‌های فولادی، واحد احیاء مستقیم نیز متوقف گردیده است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان خسارت مالی ناشی از قطع ناگهانی و بدون برنامه برق را بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان و جمع خسارات این شرکت پس از یک هفته خاموشی کامل را بیش از ۴۳۸ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به توقف کامل خطوط تولید روزانه حدود ۳۰ میلیارد تومان خسارت به این شرکت تحمیل می‌گردد که در صورت ادامه روند جاری تا انتهای تیرماه، بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از قطع برق به این شرکت تحمیل خواهد شد.

وی موضوع مهمتر را از دست دادن تولید حدود ۱۰۰ هزار تن تختال و ۶۵ هزار تن آهن اسفنجی دانست که به تولید صنایع پایین دستی و ارز آوری در شرایط جنگ اقتصادی لطمه خواهد زد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده