تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۸۶۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی کاهش انتظارات تورمی و وضعیت بورس در هفته جاری

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه ضمن ارزیابی معاملات هفته گذشته، روند رو به کاهش انتظارات تورمی و وضعیت بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد.

به گزارش می‌متالز، امیرعلی امیرباقری با اشاره به روند معاملات هفته گذشته اعلام کرد: در هفته گذشته قدرت تقاضا و عرضه به تعادل رسید و در پاره‌ای از موارد عرضه بر تقاضا پیشی گرفت که البته انتظار این اتفاق بعد از رشد قیمت سهام برای کوتاه مدت وجود داشت.


متغیر‌های مهم اثرگذار بر بازار سهام


از بعد خارجی بحث دور هفتم مذاکرات وین و مسایل حاشیه‌ای مطرح است. با توجه به شرایط کنونی و تصمیم قدرت‌های جهانی تا استقرار دولت آینده نباید انتظار نتیجه چشمگیری از این مذاکرات داشت؛ بنابراین سایه این ابهام کماکان بر سر بازار سرمایه در کلیت اقتصاد وجود دارد. از طرف دیگر با توجه به رشد قیمت سهام در کوتاه مدت و برخورد آن به مقاومت ها، انتظار اصلاح درون کانالی بر کلیت بازار وجود داشت که این اتفاق به وقوع پیوست این موضوع باید بطور حتم مورد توجه سرمایه گذاران باشد تا بین معنای اصلاح و ریزش تفکیک قایل باشند.


اخبار مثبت از مذاکرات وین و موضوع برجام


از طرف دیگر از بعد خارجی اخبار خوبی در خصوص بحث مذاکرات وین و موضوع برجام به گوش می‌رسد که مربوط به آزاد شدن منابع ارزی در کره جنوبی و ژاپن است. این موضوع می‌تواند تا حدودی بر چشم انداز سیاسی و اقتصادی تاثیر مثبت داشته باشد. موضوع کرونا اکنون و در وضعیت فعلی مهار نشده است و کلیت کشور به ویژه حوزه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است که سایه این بحران در رکود بخش تقاضا و بخش خدمات دیده می‌شود.


تثبیت نرخ سود بین بانکی در رقم‌های فعلی


نرخ سود بین بانکی همچنان به روند کاهشی درون کانالی ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود در رقم‌های فعلی تثبیت شود. همین موضوع می‌تواند منجر به سوق سرمایه‌های مردم به سمت بازار سرمایه شود.


چالش شرکت‌های تولیدی با بحران انرژی و آب


از طرفی در بخش انرژی بحث بحران در مقولات آب و برق وجود دارد که می‌تواند شرکت‌های تولیدی را با چالش مواجه کند و بطور طبیعی بر تولید و سود آن‌ها اثرگذار خواهد بود. از طرف دیگر از مدار خارج شدن بخشی از خطوط تولید و ثابت ماندن بخش تقاضا در بازار تا حدودی قیمت محصولات این شرکت‌ها را با افزایش همراه کرد و توانست تا حدودی موازنه بین اثر منفی برقرار و آن را خنثی کند.


برگزاری مجامع، محرکی برای معاملات بازار سرمایه


تیر ماه همیشه فصل برگزاری مجامع بوده و به عنوان محرکی برای معاملات بازار سرمایه محسوب می‌شود که می‌تواند از بعد اعلام و تقسیم سود، آورده نقدی برای سهامداران یا از لحاظ تببین استراتژی‌های میان و بلندمدت شرکت‌ها فصلی تاثیرگذار باشد.


پیش بینی معاملات بورس در هفته جاری


با توجه به رشد قیمتی سهام در هفته‌های گذشته، انتظار می‌رود بازار تا حدودی وارد فضای استراحت شود. اکنون بحث ریزش مطرح نیست و فقط موضوع حاکم در روند بازار، اصلاح درون کانالی است. پیش بینی می‌شود در هفته جاری بازاری معقول و مناسب را پیش رو داشت، اما برخی از سهام و صنایع به دلیل رشد اخیر وارد روند اصلاحی می‌شوند. از طرفی برای کلیت اقتصاد و بازار سرمایه بهتر است تا روند‌ها همگام با استراحت و تثبیت قیمتی ادامه پیدا کنند تا شاهد بحران‌های سال گذشته نبود.


پیش بینی رشد اقتصادی مثبت


خبر خوشی که چند روز گذشته برای اقتصاد ایران به گوش رسید، بحث پیش بینی رشد اقتصادی مثبت بود که می‌تواند تحریک کننده بخش تولید و کمکی به شاخص و بازار سرمایه باشد.


نگاه واقع‌بینانه سرمایه‌گذاران به سهام و شرکت‌ها


سرمایه گذاران باید نگاه واقع بینانه تری نسبت به سهام و شرکت‌ها داشته باشند و در شرایط فعلی که بحث سودسازی حرف اول را می‌زند باید تحلیل سود محور را جایگزین تحلیل دارایی محور کنند. سهامداران باید از این طریق از شرکت‌ها انتظار سودسازی داشته باشند. در کنار این اتفاق باید سرمایه‌ها به سمت این شرکت‌ها سوق داده شوند تا کارایی بازار افزایش پیدا کند.

از طرفی با توجه به نبود بازار‌های مالی جایگزین به دلیل وجود موانع قانونی و شکاف قیمتی تقاضا، انتظار می‌رود همچنان نخستین نگاه سرمایه گذاران، ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه باشد که همین موضوع می‌تواند نکته مهم و مثبتی تلقی شود.


روند معاملات در بازار‌های جهانی


اکنون قیمت‌های جهانی در شرایط خوبی قرار دارند، زیرا با فروکش کردن موج کرونا در سایر کشور‌ها تا حدودی تقاضای جهانی افزایش پیدا کرد و این موضوع بصورت مستقیم اثر را بر کامودیتی‌ها گذاشت که می‌تواند بر سهام صادرات و کامودیتی محور بازار سرمایه به عنوان نکته‌ای مثبت تلقی شود.


انتظارات تورمی رو به کاهش است


بحث انتظارات همواره در اقتصاد بحثی مهم و کلیدی است. بصورت سنتی پارادایمی در بازار وجود دارد که انتظار می‌رود همیشه بعد از ریزش سنگین شاهد روند صعودی بود؛ بنابراین می‌توان بخشی از روند صعودی اخیر بازار را به این انتظارات نسبت داد. انتظارات تورمی رو به کاهش است و پیش بینی می‌شود کلیت فضای تورمی به سمت فضای رکودی سوق پیدا کند که البته این به معنای حاکم شدن رکود بر کلیه جوانب اقتصادی نیست.

سهامداران باید قدرت تفکیک سهام و صنایع را از یکدیگر داشته باشند و سرمایه را در معرض ریسکی قرار دهند که بازدهی معقولی به همراه داشته باشد. با این اتفاق عنصر تحلیل در بازار تقویت می‌شود و سهامداران بی تجربه باید از کارشناسان باتجربه یا سرمایه گذاری غیرمستقیم استفاده کنند.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده