تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۲۱۸۸۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تداخل کاری معدن داران و فولادسازان

‌می‌متالز - هم اکنون شاهد تداخل وظایف فولادی‌ها و معدنی‌ها هستیم. لازم است یک تعادل در این شرایط ایجاد کنیم تا بدین وسیله اهداف ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تحقق پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور اظهار داشت: تداخل فعالیت‌های معدنی و فولادی نتیجه عدم مدیریت وزارت صمت و دولت است؛ وزارت صمت اجازه داد این اتفاقات در زنجیره فولاد رخ دهد.

رضا شهرستانی افزود: در واقع این تداخل پیش آمده اگر هم قرار بود اتفاق بیوفتد بایستی منجر به ادغام معدنی‌ها و فولاد سازان می‌شد نه اینکه با یکدیگر در تولید رقابت کنند. وی افزود: متاسفانه معدنی‌ها شروع به فولاد سازی کرده اند و در مقابل فولادی‌ها نیز به سمت تولید مواد اولیه و صنایع معدنی رفته اند.

شهرستانی تصریح کرد: هم اکنون شاهد تداخل وظایف فولادی‌ها و معدنی‌ها هستیم. لازم است یک تعادل در این شرایط ایجاد کنیم تا بدین وسیله اهداف ۱۴۰۴ یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تحقق پیدا کند.

با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان در هر دو طرف زنجیره نیاز است توافق و تعادل‌های تدوین شده‌ای صورت گیرد تا هر دو طرف به نتیجه برد برد برسند.
از سوی دیگر حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران در این باره بیان داشت: اگر هدف ما راهبرد تخصصی و حرفه‌ای است؛ باید به گونه‌ای برنامه ریزی نماییم که هر بخشی دقیقا حرفه و تخصص خود را ادامه دهد و فقط در حوزه کاری خود فعالیت نماید.

متاسفانه این اتفاق در بخش توزیع محصولات نیز رخ داده است. از جمله کارخانه‌هایی که حق توزیع آهن و فولاد را ندارند؛ در حال حاضر وارد توزیع شده اند و بعضا خرده فروشی نیز می‌نمایند.

حمیدرضا رستگار افزود: ما نیز، نیاز به یک مکانیزم شفاف و متقن داریم تا به وسیله‌ی آن معدنی‌ها و فولادی‌ها و همچنین توزیع کنندگان بتوانند به شرایط بهتر و تفاهمات موثر برسند و در حوزه کاری یکدیگر وارد نشوند.

هم اکنون صادرکنندگانی که بالغ بر ۵۰ سال در بخش صادرات فعال بودند ناچار به کناره گیری شدند، چرا که افراد خاص با تاسیس کارخانه‌های تولیدی در صدد یافتن خریدار و همچنین صادرات هستند. در حالیکه پر واضح است این روش‌ها در بلند مدت جواب خوبی نمی‌دهد و صرفا منجر به نابسامانی بازار و توازن منفی در زنجیره فولاد است.

منبع: تحلیل بازار

عناوین برگزیده