تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۲۲۵۱
کد خبر: ۲۱۹۱۴۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی چیست؟ از پراید تا جک S۳

‌می‌متالز - اکثر خریداران این روز‌ها به فکر خرید خودرو ایرانی هستند یا ماشین‌های چینی را زیر نظر دارند که در کشور مونتاژ می‌شود. در این مقاله کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، اکثر خریداران این روز‌ها به فکر خرید خودرو ایرانی هستند یا ماشین‌های چینی را زیر نظر دارند که در کشور مونتاژ می‌شود. در این مقاله کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم.


در زمان خرید خودرو درکنار معیار‌هایی مانند قیمت، امکانات و قدرت فنی باید به آینده ماشین هم فکر کرد. به هر حال امکان خرابی یا تصادف همیشه وجود دارد؛ بنابراین باید به بازار لوازم یدکی خودرو و میزان خرج و مخارج آن توجه کرد. بازار خودرو ایران در چند سال گذشته دستخوش تحولات بسیاری بوده است. اکثر خریداران این روز‌ها به فکر خرید خودرو ایرانی هستند یا ماشین‌های چینی را زیر نظر دارند که در کشور مونتاژ می‌شود. در این مقاله کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی را به شما معرفی می‌کنیم. برای تنوع بیشتر علاوه بر خودرو تولید ایران چند ماشین چینی که در کشور مونتاژ می‌شوند نیز در لیست قرار گرفته‌اند.

خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ کم خرج و زیبا

پژو ۲۰۶ احتمالا در هر لیستی از خودرو‌های تولید داخل کشور حضور خواهد داشت. بیش از دو دهه از عرضه این خودرو فرانسوی در ایران می‌گذرد، ولی همچنان یک ماشین سرحال و مخاطب‌پسند است. تیپ ۲ پژو ۲۰۶ دارای یک موتور ۱٫۴ لیتری از نوع TU۳ بوده و می‌تواند قدرتی معادل ۷۵ اسب‌بخار تولید کند. میزان مصرف پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حالت ترکیبی حدود هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

هزینه این نوع از موتور در طولانی مدت مناسب است. به‌عنوان مثال سرسیلندر پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به سوپاپ‌های فیلربندی‌شده غیراتوماتیک مجهز است که تنظیم آن با یک فرایند ساده فیلرگیری ممکن خواهد بود. به همین دلیل دیگر نیاز به شیم‌بندی یا تعویض تایپیت‌های هیدرولیک در طول زمان نخواهد داشت. سابقه حضور این خودرو در ایران نشان می‌دهد که میزان استهلاک پژو ۲۰۶ نسب به کارکرد آن قابل قبول است؛ بنابراین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید ماشین قسطی است.

 خودرو سمند سورن ELX؛ تولید ملی با استهلاک پایین

یکی از زیباترین خودرو‌های تولید ایران از نظر طراحی و عملکرد فنی سورن ELX است. این خودرو که نمونه فیس‌لیفت شده سمند LX است، از یک موتور EF۷ با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ با حجم تقریبی ۱٫۷ لیتر بهره می‌برد. این پیشرانه توان تولید تولید ۱۱۳ اسب‌بخار نیرو را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه دارد که گشتاور آن ۱۵۵ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ متر دور بر دقیقه است.

مصرف سوخت این مدل از سمند بر خلاف اکثر اعضای خانواده آن، بسیار مناسب بوده و در هر ۱۰۰ کیلومتر در سطح شهر ۷٫۵ لیتر بنزین مصرف دارد. سطح آلایندگی پایین، مصرف سوخت مناسب و بازار لوازم یدکی و پشتیبانی مناسب، سمند سورن ELX را به جزء کم استهلاک‌ترین خودرو‌های ایرانی کرده است.

خودرو تیبا؛ قیمت و استهلاک پایین

هر دو مدل تیبا یعنی، تیبا صندوق دار و تیبا۲ در میان خودرو‌های پایین رده یکی از کم استهلاک‌ترین خودرو‌های ایرانی محسوب می‌شوند. هرچند از نظر زیبایی و امکانات این دو خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارند، اما از طرفی میزان خرج و مخارج آن‌ها نیز بسیار پایین است. به‌طور کلی تیبا هاچ‌بک و تیبا صندوق‌دار، دیر نیاز به تعمیرات جدی یا موتوری پیدا می‌کنند.

بازار لوازم یدکی هر دو خودرو بسیار قدرتمند بوده و جا نگرانی برای پیدا کردن قطعات یا ادوات داخل ماشین نیست. شاید بیشترین ضعف این دو خودرو در میزان آسیب‌پذیری بدنه آن‌ها باشد که در صورت تصادفات سنگین نباید از آن‌ها انتظار بالایی داشت.

خودرو پراید؛ کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی

شاید تنها ویژگی مثبت خودرو پراید این است که کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی است. این تولید کارخانه سایپا ارزان‌ترین و کم خرج‌ترین ماشین تولید داخل ایران است. بازار لوازم یدکی هیچ خودرویی مانند پراید کامل نیست و این وفور لوازم یدکی موجب به کاهش قیمت نیز شده است. مهندسی ساده پراید باعث شده تا هزینه تعمیر آن نیز کاهش پیدا کند تا حتی در صورت نیاز به تعمیرات سنگین مانند باز کردن موتور، حداقل مخارج را داشته باشد.

پراید با وجود همه نقد‌های منفی که به آن وارد است، همیشه در فروش اقساطی سایپا مورد استقبال قرار گرفته است. بدون شک کم استهلاک بودن و مخارج جانبی مقرون به صرفه آن، از دلایل اصلی این استقبال است.

خودرو ام‌وی‌ام ۱۱۰؛ جمع و جور و کم هزینه

یکی از خودرو‌های چینی حاضر در بازار ایران ام‌وی‌ام ۱۱۰ است که توسط مدیران خودرو در کشور مونتاژ می‌شود. MVM۱۱۰ با اینکه یک خودرو با سطح ایمنی نچندان قدرتمند است، اما مصرف سوخت پایین و قابل قبولی دارد. موتور کوچک این خودرو حدود ۰٫۸ لیتر حجم دارد که ۵۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. هرچند بدنه خودرو چندان مستحکم نیست، ولی انتخاب مناسبی برای عبور و مرور شهری است و معمولا مورد استقبال بانوان قرار می‌گیرد.

 خودرو جک J۵؛ سدان شهری کم مصرف

خودرو جک J۵ یکی از سدان‌های چینی بازار خودرو ایران است که از طراحی و ساختار خوبی بهره می‌برد. جک J۵ در دو نسخه دستی و اتوماتیک در ایران عرضه شده که هر کدام از آن‌ها موتور‌های متفاوتی داند. در جک J۵ دستی یک موتور با حجم ۱٫۵ لیتر و توان تولید ۱۱۱ اسب‌بخار همراه با ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور است. در مدل اتوماتیک جک J۵ یک موتور ۱٫۸ لیتری بکار رفته است که قدرتی معادل با ۱۴۵ اسب‌بخار با ۱۶۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

مصرف سوخت ترکیبی در هر دو مدل بسیار مناسب بوده و به ترتیب ۶٫۶ و ۷٫۶ است. این میزان مصرف سوخت برای یک خوردو چینی تقریبا پایین رده بسیار قابل قبول است. طبق آمار و تجربیات چند سال گذشته این موتور تا کارکرد ۸۰ هزار کیلومتر عملکرد خوبی دارد و استهلاک و مخارج خاصی را به همراه نخواهد داشت.

خودرو ام‌وی‌ام X۲۲؛ شاسی‌بلند چینی با استهلاک کم

ام‌وی‌ام X۲۲ طی چند سال گذشته در ایران بسیار مورد استقابل قرار گرفته و فروش خوبی داشته است. این شانس بلند چینی با موتور ۱.۵ لیتری و مصرف سوخت پایین، جزو اقتصادی‌ترین ماشین‌های ایرانی (مونتاژ داخل) به شمار می‌رود. شرکت مدیران خودرو ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ را در دو مدل دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کرده است. MVM X۲۲ در مدل دنده‌ای و اتوماتیک یک موتور با حجم ۱٫۵ لیتر دارد که قدرت تولید ۱۰۵ اسب‌بخار با گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌مت را دارد.

مصرف سوخت در مدل دنده‌ای ۵٫۹ و در مدل اتوماتیک ۶٫۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. در مجموع اگر از ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ به‌عنوان یک شاسی بلند شهری استفاده شود نه یک خودرو آفرود، تا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد با استهلاک پایین خواهد داشت. در میان شاسی‌بلند‌های چینی با استهلاک کم باید به فروش اقساطی جک S۳ اتوماتیک نیز اشاره کرد که خودرویی با زیبایی و مخارج جانبی مناسب است.

خرید بهترین و کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی و چینی در سپندخودرو

در این مقاله به بررسی چند ماشین در تیپ‌های مختلف پرداختیم که انتخاب‌های مناسبی به‌عنوان کم استهلاک‌ترین خودرو ایرانی هستند. معیار‌هایی همچون نوع موتور، مصرف سوخت و بازار لوازم جانبی با قیمت مناسب مدنظر ما بوده است. در این لیست فقط به خودرو‌های تولید داخل بسنده نکردیم و چند مدل خودرو چینی با مونتاژ داخل کشور نیز معرفی شد. در سایت شرکت سپند خودرو می‌توانید تنوع بی‌نظیری از خودرو‌ها را مشاهد کرده و برای خرید اقساطی هر کدام از آن‌ها اقدام کنید.

شرکت سپند خودرو آماده فروش اقساطی بهترین خودرو‌های ایرانی، چینی و خارجی است. برای اطلاعات دقیق از شرایط فروش با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۲۱۰۴ ارتباط برقرار نموده و با کارشناسان فروش ما در سپندخودرو در تماس باشید. کارشناسان ما مشتاق شنیدن صدای گرم شما و پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده