تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۱۹۱۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با مصوبه شورای عالی بورس میسر شد؛

امکان حضور ۱۹ میلیون سهامدار عدالت مستقیم در مجامع شرکت‌ها

‌می‌متالز - مدیر ناشران سازمان بورس از امکان حضور ۱۹ میلیون سهامدار عدالت روش مستقیم در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محسن انصاری مهیاری درباره امکان حضور سهامداران عدالت در مجامع شرکتها، گفت: سهامداران عدالت در واقع سهامدار در ۳۶ شرکت بورسی هستند که در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون نفر از سهامداران روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده و ۳۰ میلیون نفر روش مدیریت غیرمسقیم را برگزیده‌اند. در واقع به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و دستگاه‌های اجرایی وکالت داده‌اند تا به وکالت از آن‌ها در مجامع حضور یافته و تصمیم‌گیری کنند، اما ۱۹ میلیون نفر که خودشان مدیریت سهام خود را انتخاب کردند، مانند سایر سهامداران عادی طبق مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار می‌توانند در مجامع سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت شرکت کنند.

وی گفت: ۳۶ شرکت حاضر در بازار سرمایه که در پرتفوی سهام عدالت حضور دارند، سهامداران روش مستقیم از طریق سامانه سهام عدالت می‌توانند میزان سهام خود را در هریک از این شرکت‌ها ببینند و این افراد هم مانند سایر سهامداران عادی در آن شرکت‌ها از حق حضو ر در مجامع سالانه برخوردار هستند و می‌توانند اعمال رأی و نظر و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند.

به گفته انصاری، در مورد کسانی که هنوز زیر سن قانونی قرار دارند، اما روش مستقیم مدیریت را برگزیده‌اند، از طریق، ولی و یا وکیل می‌توانند اعمال رأی در مجامع داشته باشند.

وی درباره اینکه سود سالانه‌ای که در مجامع شرکت‌ها از جمله شرکت‌های سهام عدالت تصویب می‌شود، چگونه پرداخت می‌شود، گفت: تا کنون این سود‌ها به صورت متمرکز از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب ذینفعان واریز می‌شد، اما برای دوره فعلی با توجه به اینکه مجامع شرکت‌ها کامل برگزار نشده، هنوز تصمیم‌گیری نشده است که آیا این سود‌ها مستقیم به حساب خود سهامداران عدالت روش مستقیم واریز شود و یا اینکه از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به سهامداران پرداخت شود.

مدیر ناشران سازمان بورس اظهار داشت: درباره سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت در روش غیرمستقیم، این سود‌ها به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز می‌شود و سود آن شرکت‌ها از طریق شرکت سپرده‌گذاری به حساب سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز می‌شود.

انصاری درباره اینکه آیا سهام عدالت در روش مستقیم در پرتفوی افراد قرار گرفته است، گفت: هر یک از مشمولین سهام عدالت دارای دو پرتفو هستند. البته این سهام در سامانه سهام عدالت قابل رؤیت است، اما در پرتفوی معمولی سهام افراد فعلا قابل مشاهده نیست.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده