تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۹
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۱۹۲۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقبال نماد‌های کوچک با توقف شاخص ساز‌ها / موج تورم در کالا‌های مصرفی

‌می‌متالز - با توقف تعداد زیادی از نماد‌های بزرگ به دلیل مجمع، نماد‌های کوچکتر با اقبال روبرو شده اند و رسیدن موج تورم به کالا‌های مصرفی برای صنایع کوچک خبر خوشی است.

به گزارش می‌متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات روز، شاخص کل با افزایش ۰.۶۵ درصدی به سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش ۰.۶۸ درصدی به سطح ۴۰۳ هزار واحد رسید.

از روز‌های گذشته با ابهام نسبت به مذاکرات برجامی و به دنبال آن نا اطمینانی نسبت به قیمت دلار، نماد‌های شاخص‌ساز را در بسیاری از موارد با کاهش نسبی تقاضا مواجه کرد. از طرفی تعداد زیادی از نماد‌های بزرگ بازار به دلیل فصل مجامع متوقف شدند لذا اقبال به نماد‌های کوچک‌تر بازار رخ داد. موضوع قابل توجه دیگر در بازار صحبت‌های مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران بود که با اعلام عبور نقدینگی از ۳.۷ هزار هزار میلیارد تومان نسبت به تورمی بی سابقه طی ماه‌های آینده هشدار داد و از آنجا که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با رسیدن موج تورم به کالا‌های مصرفی انتظار افزایش نرخ محصولات داخلی را می‌کشند، همین موضوع باعث می‌شود تا افزایش نرخ این محصولات برای صنایع کوچک فعال و غیر زیان‌ده در بورس خبر خوب محسوب شود.

لکن آنچه که نباید فراموش شود بهره گیری از تجربیات یکسال اخیر بازار است به ویژه آن دسته از افرادی که بدون اطلاعات و تخصص کافی و به واسطه تبلیغات گسترده وارد بازار سرمایه شدند. این گروه از معامله گران باید به یاد داشته باشند بورس جای ریسک‌پذیر‌ها است و سعی کنند همواره در کنار انتخاب برای خرید سهام به سهم‌های بنیادی و شاخص‌ساز توجه داشته باشد و در نهایت چنانچه جزو افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه محسوب می‌شوند، سپردن سرمایه‌ها به صندوق‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب خواهد بود.

از منظر تکنیکالی شاخص کل در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد قراردارد. انتظار افت شدیدی از شاخص نمی‌رود و احتمالا معاملات نوسانی تا چند روز در بازار وجود خواهد داشت و پس از آن انتظار می‌رود شاخص کل به سمت محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد حرکت کند.

در پایان معاملات دیروز نماد‌های " تاپیکو و رمپنا" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۴.۷ و ۱۶.۸ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام خرد دیروز متعلق به نماد " دی" به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان بود.

دیروز گرچه خبر تعطیلی ۶ روزه تهران کمی از قدرت خریداران کاست، اما باز هم تعداد نماد‌هایی که در محدوده مثبت معامله شدند و نماد‌های دارای صف خرید بیشتر از نماد‌های منفی و همراه با صف فروش بود.

در گروه بانکی نماد‌های " وبصادر، وبملت، وتجارت "، در گروه فلزات اساسی نمادهای" فولاد و فملی"، نماد‌های گروه پالایشی همچون" شتران، شپنا و شبندر " و در گروه خودرویی نیز نماد "خودرو " بابت برگزاری مجمع سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف بودند.


وضعیت بازار‌های جهانی و رقیب:


در معاملات دیروز بازار‌های جهانی، مس در محدوده ۹۳۶۸ دلار، روی به ۲۹۸۹ دلار و هر انس طلا به ۱۸۰۸ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۷۲.۴۷ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۷۰.۳۹ دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازار‌های رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۴ هزار و ۵۹ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۱۰ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان گزارش شده است.


بررسی چند رویداد:


قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش بیش از ۱۳۳۷ ریالی به دلار ۲۲۲۳۳۷.۵ ریالی اعلام شد.

براساس گزارش نماگر‌های اقتصادی سال ۹۹ بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته با ۵۰ درصد رشد به ۱۱۵.۲ هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرعامل گروه مپنا از پیاده سازی سیستم ذخیره انرژی‌های تک در مقیاس مگاوات با عنوان سامانه ذخیره انرژی با امکان نصب بر روی شبکه خانگی و صنایع برای استفاده در زمان قطع برق خبر داد.

دبیر انجمن سیمان و مدیرعامل فولاد هرمزگان، افزایش قیمت محصولات را ناشی از تعطیلی کارخانجات به دلیل قطعی برق اعلام کردند.

عملکرد فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و ۱۰ شرکت بورسی و غیربورسی در سه ماه نخست با تولید ۶.۱ میلیون تن شمش فولاد و رشد ۹ درصدی همراه شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده