تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۲۱۹۲۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی مس مطرح شد:

ظرف مدت ۴ سال آینده، درآمد شرکت مس به ۴ میلیارد دلار می‌رسد/ تقسیم سود ۲۸ تومانی برای هر سهم فملی

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ با حضور ۶۴درصدی سهامداران برگزار شد و در آن به ازای هر سهم ۲۸تومان سود تقسیم شد.

به گزارش می‌متالز، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت اظهار کرد: دنیا در سال ۲۰۲۰رشد اقتصادی منفی ۳.۵ داشته، اما در سال ۲۰۲۱ رشد مثبت در حال ثبت شدن است. این موضوع نشان میدهد که دنیا بر کرونا فائق شده و ما قطعا به عنوان جزیی از بحث اقتصادی در کشور این مبنا را به عنوان شاخص انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: تولید ناخالص در ایران از ۲۰۲۰ روبه رشد است و تولید ناخالص داخلی نیز رشد ۲.۵ درصدی را پیش بینی کردیم.

به گفته وی، سال گذشته هند در تلاش بود تا به رتبه سوم در تولید مس جهانی برسد که به دلیل شیوع ویروس کرونا از این هدف خود دور ماند، در نتیجه پیش بینی می‌شود ژاپن، چین و کره سهم خود را در تولید افزایش دهد و ۵۸.۸ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دهد.

سعدمحمدی گفت: مصرف مس چین در آینده در حال افزایش است، اما چین، ژاپن و کره تولید اصلی مس را در آسیا به خود اختصاص داده اند. از طرفی دیگر جمعیت فعلی جهان به بالای ۸ میلیارد نفر می‌رسد و این افزایش ۱ میلیاردی در ۱۵ سال آینده منجر به افزایش تقاضا در بازار جهانی خواهد شد؛ همچنین مصرف مس پالایش شده نیز در سال ۲۰۳۵ افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه باید در صنایع پایین دستی کشور برای مصرف مس برنامه ریزی کنیم افزود: تا سال ۲۰۴۵ میزان تقاضا برای مس ۴.۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در سال ۲۰۵۰ منجر به افزایش تقاضای مس خواهد شد؛ این موضوع آینده درخشان مس را نشان می‌دهد و ما می‌توانیم سرمایه‌گذاری مناسبی برای این صنعت داشته باشیم.

سعدمحمدی افزود: شرکت مس برای استفاده از انرژی خورشیدی نیز برنامه‌ریزی و در این زمینه ورود خواهد کرد. چرا که ایران بر اساس توافقنامه کیوتو و پاریس، تعهداتی دارد، بنابراین باید برای تامین انرژی از انرژی‌های تجدید پذیر برنامه ریزی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۵۰ سهم انرژی مصرفی از نفت به ۴ درصد کاهش پیدا کرده و دیگر جایگاهی نخواهد داشت و الکتریسته ارتقا پیدا میکند؛ در نتیجه مس یک عنصر استراتژیک در اتحادیه اروپاست و میتوان روی آن سرمایه گذاری کرد.

به گفته وی، در حال حاضر ۱۹۹ پروژه محتمل و ممکن برای مس در جهان داریم که در این میان ۴ پروژه تا سال ۲۰۳۱ به پایان عمر خود میرسند و ۱۹۵ پروژه با مجموع تولید ۱۰.۶ میلیون تن باقی می‌ماند؛ بنابراین باید ما نیز در ایران روی مس سرمایه گذاری انجام دهیم.

سعد محمدی گفت: دنیا به دنبال پروژه‌های بزرگ است، اما به دلیل اهمیت مس پروژه‌های کوچک نیز مورد توجه هستند.

به گفته وی، زیربنا‌ها یکی از استراتژیک‌ترین اصولی است که برای توسعه باید در نظر گرفته شود.

سعدمحمدی همچنین با بیان اینکه معدنکاری در دنیا به سمت معادن زیر زمینی می‌رود، گفت: در آینده معدن میدوک نیز به سمت زیر زمین شدن با عیار خوب خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت مس افزود: ایران با تولید ۳۱۴ هزارتن مس محتوی ۱.۵درصد تولید جهانی و ۰.۷ مس پالایش شده را در اختیار دارد. همچنین شرکت مس با دستیابی به بیشترین سنگ سولفور به میزان ۵۳میلیون و ۴۸۳هزارتن در سال ۹۹ رکورد جدیدی زده است و بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس نیز در سال گذشته به مقدار یک میلیون و ۲۰۰هزارو ۲۴۹ تن به ثبت رسیده است.

سعد محمدی ادامه داد: در سال ۹۹ یک میلیارد تن ذخیره جدید مس اکتشاف شد. همچنین یک معدن جدید به نام سریدون نیز کشف شده که تا پایان سال با یک ذخیره ۱.۵میلیاردتن به دیگر ذخایر مس کشور اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ذخایر قطعی کشور به شدت افزایش خواهد یافت افزود: در سال ۹۹ به میزان ۱۰۰هزارمتر حفاری کردیم و در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۵۰هزارمتر میرسد.

همچنین در ۴ ماهه اول امسال حدود ۴۴ هزارمتر حفاری اکتشافی انجام دادیم و ۱۵ دستگاه حفاری خریداری کردیم؛ آخرین عمق حفاری انجام شده نیز به عمق ۱۲۷۳ متر بوده است که در ماه پیش انجام شد.

سعدمحمدی گفت: شرکت مس ۲۹ پروژه در دستور کار قرار داده است که در نهایت با اجرای آن‌ها ظرفیت کنسانتره مس به ۲ میلیون و ۳۰۰هزارتن ارتقا می‌یابد و میزان ذوب نیز به ۶۰۰هزارتن و تولید معادن نیز به ۳۱۰ میلیون تن ارتقا می‌یابد.

وی افزود: تا پایان امسال معدن درآلو و کارخانه آن نیز افتتاح خواهد شد.

به گفته وی، ظرف مدت ۴ سال آینده درآمد شرکت ملی مس را به ۴ میلیارد دلار ارتقا خواهد یافت و این شرکت جزو ۱۰ شرکت برتر مس جهان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: ۸۷۰ میلیون تن ذخایر بین المللی مس خالص بوده و ذخایر ایران بیش از ۴۰ میلیون تن مس خالص است و امیدواریم تا سال آینده به رتبه ۶ جهانی برسیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ رشد فروش ۸۸ درصدی را داشتیم که در صادرات و فروش داخل شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت مس ابراز امیدواری کرد با انتقال آب خلیج فارس پروژه‌های این شرکت به سرانجام برسند و اجرایی شوند.

سعدمحمدی ادامه داد: برای تامین برق مورد نیاز شرکت نیز یک نیروگاه ۵۰۰مگاوات متعلق به زیر مجموعه مس در کرمان وجود دارد، اما برای پروژه‌های بعدی شرکت در آینده، با همکاری ایمیدرو، سرمایه گذاری برای نیروگاه برق ۸۰۰ مگاواتی در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه مصوبه جواز تاسیس از وزارت نیرو برای آن صادر شد تا یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در کرمان و ۳۰۰ مگاواتی در آذربایجان ایجاد کنیم.

سعدمحمدی ادامه داد: شرکت مس در ۱۰ سال آینده ۶۰۰ هزارتن کاتد مس تولید خواهد کرد.

وی همچنین درخصوص بازدهی سهام شرکت ملی مس نیز گفت: بازدهی سهام شرکت مس نسبت به ۱۰ سال گذشته رکورد زده و در سال ۹۹ به میزان ۲۸۲درصد رشد داشته است. همچنین شرکت مس بیشترین سهامدار حقیقی و فردی را دارد.

سعدمحمدی افزود: در پایان سال گذشته این شرکت ۲۷۲هزارمیلیارد تومان ارزش بازار داشته است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده