تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۲۱۹۲۵۹

هشدار دیرهنگام سرپرست سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها؛ افزایش قیمت بلیت غیرقانونی است

‌می‌متالز - سرپرست سازمان هواپیمایی نسبت به افزایش قیمت بلیت پرواز‌های داخلی به ایرلاین‌ها هشدار داد. طی سه هفته اخیر ایرلاین‌ها از خلاء به‌وجود آمده در سازمان هواپیمایی به‌شدت سوء‌استفاده کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، در حالی شرکت‌های هواپیمایی طی حدود ۳ هفته اخیر قیمت بلیت هواپیما را به صورت ساعتی افزایش داده‌اند که سرپرست سازمان هواپیمایی طی یک نامه این اقدام را غیرقانونی اعلام کرد.

سیاوش امیرمکری در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۴ شورایعالی هواپیمایی کشوری در خصوص صدور مجوز افزایش نرخ بلیت بمیزان ۱۰ درصد نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط شرکت‌های هواپیمایی در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: نظر به گزارش‌های واصله مبنی بر عدم رعایت مصوبه فوق توسط تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی در بلیت‌های عرضه شده به مسافران، با تاکید بر مفاد نامه شماره ۱۴۰۴۹ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱ هر گونه افزایش نرخ مسیر‌های پروازی داخلی قبل از بررسی و اتخاذ تصمیم در جلسه آتی شورایعالی هواپیمایی کشوری، از نظر این سازمان فاقد وجاهت قانونی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه نامه تاکید کرده است با شرکت‌های هواپیمایی متخلف برابر مقررات مربوطه رفتار خواهد شد.

سازمان هواپیمایی کشوری از ۱۲ تیرماه امسال با اقدام ناگهانی وزیر راه و شهرسازی در برکناری رئیس این سازمان دچار شوک شد. شوکی که شرکت‌های هواپیمایی نهایت سوء‌استفاده را از آن برده و قیمت بلیت پرواز‌های داخلی را به پرواز درآورده‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری، عصر روز ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد جلسه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصاد، خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای‌عالی هواپیمایی کشوری، مدیرعامل ایران‌ایر و نماینده شرکت‌های هواپیمایی داخلی برگزار شد.

در این جلسه، نماینده شرکت‌های هواپیمایی داخلی، گزارشی از شرایط این شرکت‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، کاهش تعداد پرواز‌ها و مسافرین به‌دلیل گسترش ویروس کرونا، الزام به رعایت پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پرواز‌های داخلی و فشار‌های ناشی از تحریم ارائه کرد. در ادامه گزارشی از وضعیت مالی شرکت‌های هواپیمایی و همچنین بهای تمام‌شده هر ساعت‌صندلی برای پرواز‌های داخلی نیز ارایه شد.

در پایان جلسه با تأیید اعضا مقرر شد قیمت بلیت پرواز‌های داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام‌شده توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خرداد ماه ۱۳۹۹ به‌میزان ۱۰ درصد افزایش یابد. همچنین مقرر شد محدودیت ارزان‌ترین نرخ برای شرکت‌ها از جدول فوق حذف شود و هیچ حداقل قیمتی وجود نخواهد داشت. همچنین هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین‌شده نیست. انجمن شرکت‌های هواپیمایی متولی ابلاغ قیمت‌های جدید به شرکت‌ها است و سازمان‌های نظارتی متولی نظارت بر رعایت سقف اعمال‌شده هستند.

در حالی حدود ۹ ماه از افزایش قانونی ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما می‌گذرد که انجمن شرکت‌های هواپیمایی در همراهی با ایرلاین‌ها، هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و سازمان هواپیمایی کشوری نیز به دلیل بلاتکلیفی در ریاست آن نتوانسته با شرکت‌های متخلف برخوردی داشته باشد.

۱۳ روز تا پایان عمر دولت باقیمانده و احتمالا تا اواسط شهریور ماه، سازمان هواپیمایی کشوری همچنان با سرپرست اداره خواهد شد. اتفاقی که به واسطه آن مردم بیش از پیش متضرر شده و ایرلاین‌های همیشه بدهکار نیز به جولان خود در بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری ادامه خواهند داد.

آذرماه سال ۹۴ با دستور آخوندی قیمت بلیت هواپیما در کشور آزادسازی شد. طی حدود ۶ سال اخیر، نابه سامانی در بخش حمل‌ونقل هوایی کشور مشهود بوده و دولت حسن روحانی نتوانست یا نخواست این مشکل را حل کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده