تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۲۱۹۳۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استثنای بورس در تعطیلی شش روزه

‌می‌متالز - درحالی که بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا استان‌های تهران و البرز از روز گذشته تا یکشنبه هفته جاری تعطیل شدند و با وجود اینکه فعالیت بازار سرمایه نیز در این شش روز متوقف شده، برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی به قوت خود باقی است.

به گزارش می‌متالز، شرکت‌های بورسی، سالانه مجمعی را برای اتخاذ تصمیماتی در رابطه با میزان تقسیم سود برگزار می‌کنند که به نتیجه حاصل از آن سود مجمع گفته می‌شود. سودی که شامل حال سرمایه گذارانی می‌شود که تا روز مجمع مالک سهام آن شرکت باشند.

در این راستا حدود ۱۲۰ شرکت بورسی و فرابورسی در این روز‌ها مجامع عادی سالانه خود را برگزار می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها فقط تا ۳۱ تیر فرصت قانونی برگزاری مجمع دارند.

بر این اساس، با توجه به این که مطابق با اساسنامه، شرکت‌ها موظف هستند حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی نسبت به برگزاری مجمع عمومی عادی اقدام کنند، بنابراین برگزاری مجامع به قوت خود باقی است.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، اختیار برگزاری یا عدم برگزاری بر عهده هیات مدیره ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس است و در صورت برگزاری مجامع، نمایندگان سازمان بورس در مجامع حضور خواهند داشت و مشکلی از این بابت نیست.

در این راستا به گفته روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بورس، یکی از نیاز‌های اساسی ناشران برای برگزاری مجامع، دسترسی آن‌ها به فهرست آخرین سهامدارن خود پیش از برگزاری مجمع است. با توجه به تعطیلات پیش رو و ضرورت برگزاری مجامع برای برخی از ناشران، این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به پورتال شرکت مدیریت فناوری بورس به این اطلاعات به صورت غیرحضوری دسترسی پیدا کنند. آن دسته از ناشرانی که فهرست آخرین سهامداران خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه دریافت می‌کنند نیز می‌توانند با مراجعه به این شرکت اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بگیرند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده