تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۳
بازدید: ۴۷۷
کد خبر: ۲۱۹۳۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی مطرح کرد:

وزارت صمت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا/ عرضه سیمان در بورس کالا ساز و کار لازم را ندارد

‌می‌متالز - رحمانی با بیان اینکه وزارت صمت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود، چون ساز و کار لازم فراهم نشده بود، گفت: هنوز هم معتقدیم این ساز و کار وجود ندارد و باید ساماندهی شود.

به گزارش می‌متالز، فرهاد رحمانی، معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی سیمان سه شنبه ۲۹ تیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه وزارت صمت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود، چون ساز و کار لازم فراهم نشده بود، گفت: موضوع قیمت گذاری سنتی در سیمان در سال‌های پیش بوده و از چند سال گذشته هم از سبد حمایتی خارج می‌شود و به گونه‌ای بر اساس صورت‌های مالی واحد‌های سیمان و توسط سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده نظارت می‌شود تا قیمت بیش از اندازه افزایش پیدا نکند بنابر اصرار واحد‌های سیمانی مبنی بر عرضه سیمان در بورس کالا و با توجه به مخالفت وزارت صمت این اتفاق افتاد.


رحمانی با اشاره به اینکه دلیل مخالف صمت، نبود ساز و کار لازم در عرضه سیمان در بورس کالا بود گفت: هنوز هم معتقدیم این ساز و کار وجود ندارد و باید ساماندهی شود. به دلیل ماهیت سیمان هنوز قیمت گذاری سنتی سیمان وجود دارد و یکباره نمی‌توان همه ظرفیت را در بورس کالا عرضه کرد.


معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری نداریم، ادامه داد: در حال حاضر واحد‌های سیمانی مجاز هستند که قیمت سیمان را تعیین کنند، اما سازمان نظارت بر اساس ساز و کار خود ورود می‌کند که اگر قیمت از یک درصدی بالاتر باشد به تعزیرات معرفی می‌کند و واحد‌های سیمان به دلیل اینکه نمی‌خواهند تعزیراتی شوند سعی می‌کنند به یک توافقی با سازمان حمایت برسند.


وی با بیان اینکه وزارت صمت مخالف ورود سیمان به بورس کالا است، گفت: تا زمانی که ساز و کار آن نهایی نشود مخالف این عرضه هستیم. مشکل در افرادی است که با کد بورسی خرید سیمان را انجام می‌دهند و رصد نمی‌شوند چرا با این عجله سیمان در بورس کالا عرضه شد بلکه باید اول ساز و کار را تعریف می‌کردیم بعد سیمان را در بورس کالا عرضه می‌کردیم.

معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی با بیان اینکه با مصوبه جدید دولت برق به ۵۰ درصد دیماند رسید که کارخانه‌های سیمان از ۱۲ تا ۸ شب بتوانند فعالیت کنند، ادامه داد: این شرایط هم بی فایده است و در حال رایزنی با وزارت نیرو برای رسیدن به ۷۰ درصد دیماند و ۲۴ ساعته هستیم.


رحمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تفاهم نامه‌ای با انجمن سیمان بررسی می‌شود که در این تفاهم نامه بحث توزیع سیمان در بخش سنتی بررسی می‌شود که بتوانیم این توزیع را انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده