تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۱
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۱۹۳۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن اصفهان ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را دارد

‌می‌متالز - مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را دارد که تولید آن مشابه ۷۵ درصد سایر فولادسازان دنیاست.

به گزارش می‌متالز، منصور یزدی‌زاده با اشاره به عملکرد سال ۹۹ و برنامه‌های آتی این شرکت اظهار داشت: سال ۹۹ سالی خاص و ویژه به لحاظ شیوع ویروس کرونا و محدودیت صادرات و واردات مواد اولیه برای تمام کشور‌ها بود، اما با این وجود طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ رشد ۴ و ۵ درصدی و در مجموع دو سال، رشد ۹ درصدی را در تولید داشتیم.

یزدی زاده با اشاره به دستاورد‌های مهم شرکت ذوب آهن اصفهان، تاکید کرد: دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل ملی، رکورد تولید ریل به میزان ۵۸ هزار تن با افزایش ۲۸۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸، طراحی و تولید سوزن ریل۶۰ E ۱ A ۱، طراحی و تولید ریل معدن R ۱۸ در نورد ۶۵۰، پذیرش ریل ملی در بورس کالا، انعقاد نخستین قرارداد صادرات ریل و به کارگیری ریل در ۶ محور راه آهن کشور از جمله دستاورد‌های ریلی ذب آهن در سال ۹۹ بوده است.


تولید ریل، آغاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن بود


یزدی زاده با بیان اینکه ذوب آهن ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را دارد که تولید آن مشابه ۷۵ درصد سایر فولادسازان دنیاست، افزود: روش سایر تولیدکنندگان فولاد کشور مشابه معادل ۵ درصد تولیدکنندگان فولادی دنیا با گاز است، بنابراین ذوب آهن برای ماندن در گوی رقابت، استراتژی تنوع بخشی به تولیدات خود را در پیش گرفته است که تولید ریل آغاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بود و به دنبال آن محصولات دیگر همچون کلاف‌های صنعتی، تکمیل سبد ورق سازه‌های فولادی، طراحی و تولید تیرآهن نیمه سبک و. در دستور تولید قرار گرفت.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه کمبود مواد اولیه و لزوم تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یکی از چالش‌های ذوب آهن است، تصریح کرد: امروز توسعه تیرآهن بال پهن در ذوب آهن ضرورت دارد، البته باید توجه داشت که بیشترین حاشیه سود برای این شرکت به ترتیب مربوط به تولید ریل، سپس کلاف، آرک، تیرآهن و میلگرد ساده است.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی کوره بلند شماره یک بعد از پنج سال توقف با اتکا به توان داخلی شرکت و بومی سازی، گفت: این اتفاق موجب افزایش ظرفیت تولید شرکت به میزان ۸۰۰ هزار تن در سال و کاهش ریسک تولید ذوب آهن شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به بهبود وضعیت نقدینگی شرکت نسبت به ۱۰ سال گذشته، اظهار کرد: طی سال گذشته سود شرکت به میزان ۱۵ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال رسید که دلایل افزایش میزان درآمد و سود شرکت ناشی از تمرکز بر تولید، فروش محصولات صنعتی و محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تمرکز شرکت بر صادرات به دلیل ارزش افزوده بالاتر، افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است.


رشد ۲۴۵ درصدی سودآوری شرکت‌های تابعه ذوب آهن در سال ۹۹


وی یادآور شد: ذوب آهن، شاهد رشد ۲۴۵ درصدی سودآوری شرکت‌های تابعه خود نسبت به سال ۹۸ بوده است.

یزدی زاده با بیان اینکه با همت تلاشگران ذوب آهن برای نخستین بار خروج از زیان انباشته پس از یک دهه در این شرکت اتفاق افتاده است، گفت: ذوب آهن طی یک دهه برای نخستین بار در سال ۹۹ به این نقطه رسید تا بتواند سود را بین سهامداران توزیع کند و سال گذشته میزان سود ۵۰۰ میلیارد تومان را پیش بینی کرده بودیم، اما به ۹۷۴ میلیارد تومان سود قابل توزیع دست یافتیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به برخی دستاورد‌های مهم این شرکت، گفت: تملک معادن زغال‌سنگ سوادکوه، تکمیل فاز نخست پروژه انتقال پساب فولادشهر، طراحی، ساخت و نصب در‌های فلکسیبل باطری ۳ کک‌سازی در مسیر صنعت سبز، دستیابی به دانش فنی طراحی نسوز بدنه کوره بلند برای نخستین بار در کشور، افزایش ۴۰ هزار میلیارد ریالی حد اعتباری شرکت در بانک‌ها، دریافت لوح تقدیر از بانک مرکزی و ... از جمله این دستاورد‌ها بوده است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر تولید ذوب آهن، عدم تامین یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ‌آهن بوده که تغییرات پیاپی در وزارت صمت در سال قبل یکی از عوامل اصلی آن بوده است.

یزدی زاده در ادامه به برخی چالش‌های ذوب آهن اشاره کرد و افزود: خشکسالی، کمبود آب، عدم پایداری تامین مواد آهن‌دار، قرار گرفتن ذوب آهن در لیست تحریم، پایین بودن سرمایه در گردش، شیوع کرونا، ظرفیت پایین تولید زغال کشور، تغییرات مداوم قیمت نهاده‌های تولید، عدم بهره‌مندی نیروگاه‌های شرکت از گاز از جمله اصلی‌ترین چالش‌های این شرکت است.

وی گفت: به طور قطع اگر امسال ذوب آهن محدویت‌های آبی را نداشت، دست کم ۵۰ هزار تن تولید محصولاتش بیشتر بود.

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده