تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۹۵۷۸
سرویس خبر : انرژی

کاهش رشد واردات نفت خام چین به پایین‌ترین رقم طی ۲۰ سال گذشته

‌می‌متالز - پیش‌بینی می‌شود واردات نفت چین در سال جاری میلادی ثابت بوده و یا ۲ درصد رشد داشته باشد که پایین‌ترین رقم رشد طی دو دهه گذشته است.

به گزارش می‌متالز، سخت‌گیری پکن در مورد سوء‌استفاده از سهمیه‌های واردات نفت به همراه تاثیر قیمت بالای نفت خام می‌تواند رشد واردات نفت خام این کشور را در ۲۰۲۱ علیرغم انتظار افزایش نرخ فعالیت‌های پالایشگاهی در سه ماهه دوم، به پایین‌ترین رقم طی دو دهه گذشته برساند.

شرکت‌های مشاوره انرژی اسپکتس، ریستاد انرژی و اینتلیجنس سرویس عقیده دارند واردات نفت بزرگترین وارد کننده نفت دنیا و دومین پالایشگاه بزرگ نفت در دنیا در سال جاری میلادی ثابت خواهد بود و یا ۲ درصد رشد خواهد داشت و به کمی بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

این در حالی است که متوسط نرخ رشد سالانه واردات چین از ۲۰۱۵ برابر با ۹.۷ درصد بوده است. بنابراین، این آهسته‌ترین روند رشد واردات چین از ۲۰۰۱ خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها همزمان شده با طرح تک پلاس برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید تا پایان سال جاری میلادی. این تصمیم اوپک و متحدانش قیمت نفت را در این هفته بالا برده است.

چین طی دهه گذشته پیش برنده تقاضای جهانی نفت بوده است و ۴۴ درصد از رشد جهانی واردات نفت از ۲۰۱۵ به این کشور تعلق دارد.

در حالی که تحلیلگران انتظار دارند بازار‌های جهانی نفت در سال جاری میلادی علیرغم افزایش تولید اوپک پلاس با کمبود عرضه مواجه باشند، سختگیری‌های چین در مورد سهمیه واردات نفت خام و محدود کردن واردات پالایشگاه‌های مستقل همین حالا هم هم تقاضا از سوی این پالایشگاه‌ها را که یک پنجم واردات چین را در اختیار دارند کاهش داده که به معنای پایان رشد سریع واردات چین است.

واردات نفت خام چین در ماه ژوئن به پایین‌ترین رقم از ۲۰۱۳ رسید و چندین پالایشگاه کوچک هیچ سهمیه وارداتی در ماه ژوئن نداشتند.

علیرغم کند شدن رشد واردات نفت چین، فعالیت پالایشگاهی در این کشور به بالاترین رقم رسیده است، چون پالایشگاه‌های دولتی و کنند پالایشگاه‌های بزرگ خصوصی این کشور با بالاترین ظرفیت خود فعالیت کرده و نفت‌خام بیشتری را خریداری می‌کنند.

در شرایطی که پالایشگاه‌های کوچک به حاشیه رانده شده اند، سینوپتیک و پتروچاینا موقعیت خود را به عنوان برترین تاجران نفت خام چین هم حفظ کرده‌اند.

بند پیش بینی می‌شود تولید پالایشگاهی در چین در نیمه دوم سال جاری میلادی به ۱۴.۵ تا ۱۴.۶ میلیون بشکه در روز برسد و واردات بین ۱۰.۸۵ و ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده